Oddawanie krwi stanowi jeden z elementów pomocy, jaką jesteśmy w stanie oferować osobom, które potrzebują nagłej transfuzji krwi np. w wyniku wypadku komunikacyjnego. Oznacza to, że pobrany materiał od dawcy jest wykorzystywany na potrzeby innego organizmu, pod warunkiem zgodności grup krwi. Jednorazowo pobierana jest ilość 450ml krwi z układu krążenia, która jednak dla organizmu nie pozostaje obojętna, stanowiąc ubytek około 10% całej objętości krwi. Sytuacja ta sprawia, że zostaje zwiększona ilość krążącego osocza, w związku z czym spada poziom hemoglobiny.

Czy oddawanie krwi może mieć wpływ na występowanie anemii?

Wiele osób przed decyzją oddania krwi zastanawia się, jakie konsekwencje dla organizmu stanowi świadomy ubytek krwi w tak znaczącej ilości. Jednym z tego typu zagadnień jest ryzyko anemii, czy jednak faktycznie jest uzasadnione?

Jeżeli byśmy wykonali badania krwi osoby, która oddała krew, zauważyć by można było znaczny spadek poziomu hemoglobiny, co by było zdiagnozowane jako anemia.

Podobna sytuacja ma miejsce u wytrenowanych sportowców, których organizmy na skutek wielu lat treningów wykazują cechy w badaniu morfologii krwi, diagnozowane są jako anemia sportowa, co powiązane jest z ilością plazmy  krążącej w układzie krwionośnym znacznie obniżającej wartość hemoglobiny w stosunku do całej objętości krwi.

Jednak nie ma co się martwić, gdyż sytuacje te nie są powiązane ze stanem patologicznym, związanym np. z nieprawidłową budową komórek czy też spadkiem poziomu żelaza, nie ma co więc szukać pomocy u specjalisty czy stosować dodatkowej podaży żelaza, a wszystko powinno wrócić do normy.

Co powinniśmy spożywać przed oddaniem krwi?

Aby proces tworzenia krwi mógł przebiegać w sposób prawidłowy, konieczne jest dostarczenie odpowiedniej podaży żelaza w diecie. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest zmienne osobniczo i zależy m.in. od płci, gdzie dla mężczyzny dawka dobowa wynosi około 10mg, a dla kobiety 18mg. Kobiety mogą pozwolić sobie na wyższą ilość żelaza w diecie, gdyż naturalne procesy związane m.in. z menstruacją sprawiają, że dochodzi do większego ubytku krwi i ich organizm musi nieco więcej jej produkować. Dlatego w diecie kobiety ważne jest uwzględnienie odpowiedniej podaży tego pierwiastka, który będzie przeciwdziałał powstawaniu anemii.  

Mężczyźni z kolei z uwagi na brak okazji do tego, aby tracili co miesiąc spore ilości krwi, nie muszą zbytnio przejmować się uzupełnieniem niedoborów żelaza, gdyż jego odpowiednia ilość dostarczana jest wraz z pożywieniem.

Powyższa informacja sugeruje więc, że dieta powinna być bogata w czerwone mięso, podroby, jak i witaminę C, która przyczynia się do poprawy przyswajania żelaza z pokarmów. Oprócz dodatku bogatego w żelazo warto wykluczyć pokarmy z diety, które będą znacznie ograniczały jego przyswajanie, jak np. kwas fitynowy, który występuje w produktach pełnoziarnistych. Jednak uwagę należy zwrócić na to, że nasiona, również są źródłem żelaza.

Po procesie oddania krwi należy więc spożyć posiłek bogaty w żelazo. Warto, aby był on zbilansowany, zawierał dodatek energetyczny w postaci węglowodanów. Idealnym rozwiązaniem będzie więc zjedzenie np. krwistego steka, wątróbki duszonej z porcją kaszy, ryżu czy też ziemniaków.

Podsumowanie 

Prowadząc zdrową, zbilansowana dietę nie musisz się zbytnio przygotowywać do tego, aby oddać krew. Zapewne w Twojej diecie nie brakuje źródeł żelaza, które dbają o jej prawidłową regenerację i wytwarzanie. Po oddaniu krwi warto spożyć źródło szybkostrawnej energii, która nieco doda nam energii, po czym powinniśmy spożyć zbilansowany posiłek, gdzie część białkowa będzie obfitowała w żelazo.