Nowe pojęcie: zgodność lub niezgodność towaru z umową.
Towar konsumpcyjny jest zgodny z umową jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej
próbki albo wzoru, a także wtedy, gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawieraniu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżeń co do takiego przeznaczenia towaru.
Zakłada się, że towar jest zgodny z umową jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości odpowiadają cechom towaru danego rodzaju. Towar zgodny z umową to również towar odpowiadający składanym publicznie zapewnieniom sprzedawcy czy producenta, dotyczącym właściwości towaru podawanym w reklamie bądź wyrażonym w oznakowaniu towaru. Należy zwrócić uwagę, że na równi z zapewnieniem producenta traktowane jest zapewnienie osoby, która towar wprowadziła do obrotu krajowego, a więc sprzedawcy.
Odpowiedzialność sprzedawcy jest zatem związana nie tylko z jego działalnością reklamową, ale także z kampanią reklamową producenta czy importera. Służy to kształtowaniu wiarygodności reklamy, jako elementu współtworzącego wizerunek towaru kierowanego na rynek, a nie luźno związanego z rzeczywistością rynkową jak to się dzieje obecnie.
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową w dwóch przypadkach:
1. gdy wykaże, że nie znał zapewnienia producenta albo nie mógł znać według rozsądnej oceny,
2. gdy kupujący wiedział o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową albo powinien wiedzieć (także oceniając rozsądnie).
Zgodność towaru z umową to także jego prawidłowe zamontowanie i uruchomienie, jeżeli czynności te będą wykonane, według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży, w ramach umowy sprzedaży. Takie zdefiniowanie pojęcia zgodności z umową służy m.in. obciążeniu sprzedawcy ryzykiem wystąpienia błędów w instrukcji, jaką wręcza on kupującemu.
Jak widać zastąpienie pojęcia wadliwości pojęciem niezgodności z umową nie jest tylko kwestią terminologii.
Zgodność z umową jest pojęciem szerszym niż niewadliwość towaru, bowiem w swej treści wyszczególnia nie tylko właściwości jakie towar danego rodzaju powinien posiadać, a za brak których sprzedawca ponosi odpowiedzialność, ale także włącza zapewnienia zawarte w reklamie towaru, w jego oznakowaniu oraz dołączonych do niego materiałach informacyjnych.
o tym pisałem Szoszon.
zdr.