SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

BCAA

temat działu:

Encyklopedia Suplementów

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 1502

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 6497 Napisanych postów 68047 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 899088
BCAA - 3 aminokwasy egzogenne: leucyna, walina i izoleucyna, których cechą wspólną jest specyficzna budowa (rozgałęziony łańcuch alifatyczny boczny) oraz podobny metabolizm (zachodzący głownie w tkance mięśniowej) . Naturalnie występują w żywności zasobnej w białko, dobrym ich źródłem są np. proteiny mleczne, czy wołowina.
Aminokwasy rozgałęzione wykazują potencjał antykataboliczny i anaboliczny. Dostarczają szkieletów węglowych w momencie kryzysu energetycznego, wpływają także na funkcjonowanie układu nerwowego (zmniejszają zmęczenie), oraz wpływają na aktywność hormonów i kinaz odpowiedzialnych za metabolizm białek.
W suplementacji sportowej zajmują szczególne miejsce. Stosowane są jako element wspomagania wysiłku i regeneracji powysiłkowej, a także jako antykatabolik i katalizator przemian anabolicznych. Popularne zarówno wśród przedstawicieli dyscyplin sylwetkowych, siłowych, wytrzymałościowo siłowych jak i wytrzymałościowych. Stosowanie BCAA przed i w trakcie aktywności fizycznej wpływa hamująco na aktywność niektórych neuroprzekaźników o charakterze tłumiącym, a także usprawniają przebieg procesów energetycznych przyczyniając się tym samym do poprawy zdolności wysiłkowych. Przyjmowanie BCAA po zakończeniu wysiłku błyskawicznie zwiększa poziom tych aminokwasów we krwi i zasila tkankę mięśniową (aminokwasy rozgałęzione dostają się tam z pominięciem wątroby), a za sprawą leucyny nastepuje aktywacja kinazy mTOR, która inicjuje anabolizm białek mięśniowych. Tutaj leucyna wykazuje pewien synergizm z insuliną (ta oddziałuje na kinazę PI3 i kinazę białkową B).
BCAA dostępne są w postaci monopreparatów, oraz z dodatkiem cytruliny, glutaminy i niektórych witamin, a także znaleźć je można w zaawansowanych suplementach aminokwasowych, kreatynwoych, stackach przed i potreningowych, a nawet napojach. Są też naturalnym składnikiem odżywek białkowych i węglowodanowo-białkowych.
Dawkowanie:

Zazwyczaj 1 – 2g BCAA / 10kg beztłuszczowej masy ciała na dobę, głownie okołotreningowo

Sprawdź ile masz % tłuszczu?

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Bauhinia Purpurea L.

Następny temat

Bee polen