SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

AMINOKWASY EGZOGENNE - funkcje, źródła pokarmowe

temat działu:

Oficjalne forum MUTANT - PVL

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 16486

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 218 Wiek 32 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 6031
LEUCYNA
1. Funkcje:
Stymulacja syntezy protein, regulacja poziomu we krwi, produkcja hormonu wzrostu, działanie anty-kataboliczne, ochrona skóry i tkanki mięśniowej przed urazami, dostarczanie energii.
2. Źródła pokarmowe:
Koncentrat białka sojowego, drób, tuńczyk, szpinak, tofu, owies, migdały, orzechy ziemne, owies.

WALINA
1. Funkcje:
Regulacja systemu odpornościowego, kontrola poziomu cukru we krwi, wspieranie układu krwionośnego, utrzymywanie równowagi azotowej w organizmie.
2. Źródła pokarmowe:
Pierś z kurczaka, tuńczyk, wołowina, polędwica cielęca, grzyby, soja,
produkty mleczne.

IZOLEUCYNA
1. Funkcje:
Wspomaganie procesów anabolicznych, stabilizacja poziomu cukru we krwi, wspieranie regeneracji organizmu
2. Źródła pokarmowe:
Jajka, izolat białka sojowego, tofu, mięso wołowe i wieprzowe, mleko, ryby,
soczewica, przetwory mleczne, nasiona, parmezan.

TREONINA
1. Funkcje:
Utrzymywanie odpowiedniego poziomu białek w ustroju, wspieranie układu krążenia i ośrodkowego układu nerwowego, wspomaga naturalne mechanizmy obronne organizmu
2. Źródła pokarmowe:
Soja i jej przetwory, grzyby, warzywa liściaste, produkty mleczne, jajka

TRYPTOFAN
1. Funkcje:
Jest niezbędny do produkcji serotoniny w mózgu - neuroprzekaźnika, konwertuje do melatoniny
2. Źródła pokarmowe:
Izolat białka sojowego, jajka, wołowina, brązowy ryż, ser, orzechy, ryby, piersi z kurczaka i indyka

FENYLOALANINA
1. Funkcje:
Wspomaganie pracy centralnego układu nerwowego, prekursor hormonów tarczycy
2. Źródła pokarmowe:
Jajka, mąka sojowa, orzechy, produkty mleczne, sery, mięso, tofu, izolat białka sojowego

LIZYNA
1. Funkcje:
Wspieranie regeneracji organizmu, wchłanianie wapnia, produkcja hormonów, hormonów i przeciwciał
2. Źródła pokarmowe:
Izolat białka sojowego, jajka, ryby, szpinak, fasola, czarny kminek, czerwone
mięso, nasiona konopi

METIONINA
1. Funkcje:
Wspieranie redukcji tłuszczu, wspomaganie produkcji kolagenu, kontrola w wytwarzaniu cysteiny i tauryny
2. Źródła pokarmowe:
Ryby, jajka, parmezan, jogurty, nasiona, izolat białka sojowego

Zmieniony przez - adamhool19 w dniu 2014-01-13 14:09:53
8
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Szacuny 3950 Napisanych postów 63966 Wiek 35 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 683652
Aminokwasy egzogenne, inaczej nazywane niezbędnymi. Najprościej można określić, iż są to aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie samemu syntetyzować. Z tego też względu muszą być one dostarczane do organizmu z zewnątrz, czyli z pożywienia lub suplementacji. W odróżnieniu od aminokwasów endogennych, które są syntetyzowane przez nasz organizm.

W literaturze naukowej spotkać można różne podziały aminokwasów egzogennych. Zazwyczaj jednak większość z nich jest bardzo przybliżona. Różnice są o niektórych aminokwasach jak np. histydyna, czy arginina. Do podstawowych aminokwasów egzogennych zaliczamy:

- fenyloalanina,
- leucyna,
- izoleucyna,
- walina,
- lizyna,
- metionina,
- treonina,
- tryptofan,
- walina.

Wspomniana wcześniej arginina i histydyna zaliczana jest do wstępnie egzogennych aminokwasów. Z tego względu, że w organizmach dorosłego człowieka wytwarzana jest w wystarczających ilościach. Zbyt małe ilości są dla dziecka. Aby dostarczyć je w odpowiedniej ilości, należy spożywać odpowiednie ilości źródeł białka. Zaliczyć do nich należy: mięsa, ryby, jaja i nabiał. Więcej na ich temat można przeczytać tutaj: http://www.sfd.pl/BIAŁKO,_jakie_wybrać_Z_czego_czerpać_-t1135440.html

Zakupić możemy je w formie suplementu: https://www.sfd.pl/sklep/ActivLab_EAA_Xtra-opis26339.html



Moderator działu Odżywianie

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Jak najlepeij konsumowac BCAA Odzywke Białkowa i Creatyne wszystko z Mutanta ???

Następny temat

MUTANT MASS + GOLD STANDARD WHEY 100

Fruzelina