Jeżeli widzisz, że przybierasz na wadze, uzupełnienie diety w dodatkowe aminokwasy może zahamować wzrost tkanki tłuszczowej. Naukowcy z Japonii przeprowadzili eksperymenty, które potwierdziły, że stosując BCAA łatwiej jest zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej.

BCAA

Z reguły sportowcy stosują BCAA, jako środek chroniący mięśnie przed katabolizmem. Przed treningiem przyjmują oni od 5 do 25 g suplementu. W jaki sposób odczuwają działanie to sprawa osobnicza, ale zwykle cel jest ten sam - zmniejszenie zmęczenia, lepsza regeneracja. 

W Japonii swego czasu BCAA było sprzedawane, jako środek odżywczy, wzmacniający funkcjonowanie wątroby i mający dobry wpływ na procesy metaboliczne związane z insuliną i glukozą. Jednym z wielu skutków nadwagi są choroby wątroby i cukrzyca, co podsunęło naukowcom, że BCAA mogłoby mieć więcej zastosowań.

Badanie

Naukowcy podzielili myszy na 2 grupy. Jedna z nich otrzymywała dietę z 45% zawartością tłuszczu, druga z 65% przez okres 6 tygodni. Myszy bardzo szybko przybierają na wadze, więc już po 4 tygodniach naukowcy zaczęli połowie myszy dodawać do wody BCAA. Jedna porcja wody zawierała 20 mg BCAA.

Wyniki

Porównując wyniki, największy wpływ BCAA miało w grupie myszy z dietą zawierającą 45% tłuszczu. Działanie BCAA polegało na spowolnieniu przybierania na wadze. Co więcej, zwierzęta, które otrzymywały BCAA gromadziły też o 50% mniej białej tkanki tłuszczowej (WAT - white adipose tissue), niż myszy w grupie kontrolnej.

Okazało się także, że suplementacja ma największy wpływ na komórki mięśniowe i wątroby, a nie na komórki tłuszczowe. W przeprowadzonym badaniu myszy, które otrzymywały BCAA miały o 50% mniej tłuszczu w tych komórkach. Wykryto też znacznie większą aktywność w cząsteczkach biorących udział w spalaniu tłuszczu takich, jak PPAR-alfa (receptury regulujące ekspresję genów związanych z metabolizmem wartości odżywczych) oraz enzym CPT-1 (ważny w wielu zaburzeniach metabolicznych, takich jak cukrzyca). 

Wniosek

Wielu sportowców stosujących BCAA w okresie redukcji twierdzi, że tracą zauważalne ilości tłuszczu. Wyniki badań Japońskich naukowców pokazują, że rzeczywiście może tak być.

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21372430