Aktualizacja 03.06.2021

L-karnityna jest najczęściej wiązana z odchudzaniem. Jest ona wytwarzana przez nasz organizm z dwóch aminokwasów:  metioniny i lizyny. Świat suplementacji wykorzystuje wiele rodzajów karnityny z różnymi głównymi założeniami.

Najbardziej chyba znane są dwa związki karnityny: winian l-karnityny i acetyl-L-karnityna. Pierwszy z nich znajduje głównie zastosowanie w suplementach nastawionych na wspomaganie procesów redukcji tkanki tłuszczowej, a drugi m.in. ze względu na to, że łatwiej przenika barierę krew-mózg, czyli więcej karnityny dociera do mózgu, związany jest głównie ze wspieraniem pracy tego organu zawiadującego naszym organizmem, choć nie tylko. Acetyl-L-karnityna należy zatem do związków, które w suplementacji sportowca wykorzystywane są najczęściej do poprawy potencjału mózgu, w tym wspomagania procesów poznawczych i poprawy koncentracji. Jednak, jak wskazują doniesienia naukowe, jej działanie wpływa również na wydatkowanie energii, co powiązane jest z wpływem na pracę metabolizmu.

l karnityna a ochudzanie

Skróty, oznaczenia, działanie i rola biologiczna

ALCAR (lub ALC) - jak często w postaci skrótu oznacza się acetylowaną formę l-karnityny, jest to substancja należąca do grupy witaminopodobnych. Jako pochodna l-karnityny występuje naturalnie w organizmie człowieka. 

ALC charakteryzuje się właściwościami mającymi zdolność do wpływania na układ nerwowy, co związane jest z tym, że lepiej przenika barierę krew-mózg. Jednocześnie, podobnie jak l-karnityna, wspomaga także transport kwasów tłuszczowych, usprawniając ich wykorzystanie na potrzeby energetyczne. Z tego powodu ALC można także spotkać w bardziej rozbudowanych spalaczach tłuszczu.  Co więcej, dzięki działaniu neuromodulującemu, wpływa na parametry pracy mózgu, co powiązane będzie z uczuciem lepszej koncentracji i skupienia uwagi oraz przyspieszonym zapamiętywaniem. Idąc dalej, ALC wykazuje działanie ochronne na układ nerwowy, które polega m.in. na zabezpieczeniu przed powstawaniem tzw. złogów lipofuscyny, co często jest nazywane “receptą na przedłużenie życia komórek”. Dodatkowo acetyl-L-karnityna jest wykorzystywana w zastosowaniach stricte medycznych np. przy chorobie Alzheimera czy Parkinsona.

Wykorzystywanie suplementacyjne ALC wykazuje działanie neuroprotekcyjne i neurotroficzne. Poprzez wpływ na działanie wielu genów, wspiera zdolności przeciwutleniające i naprawcze naszego organizmu, dodatkowo pełniąc funkcję “naprawczą” i stabilizującą aktywność mitochondrialną.

Opis suplementu

Suplementy na bazie ALC/ALCAR występują zazwyczaj w kapsułkach, po 100-300 mg w jednej kapsułce. W sprzedaży dostępne są także suplementy zawierające ALCAR w formie proszku. Jednak ze względu na charakterystyczny, bardzo intensywny kwaśny smak, nie cieszą się zbyt wielką popularnością.

Jak dawkować i z czym łączyć?

Ze względu na to, że ALCAR wydaje się bardziej aktywną formą karnityny, w badaniach z reguły wykorzystuje się nieco niższe dawki niż w przypadku winianu l-karnityny. Najczęściej stosuje się dawki rzędu od 630 do 2,500 mg. Jednak w codziennej suplementacji, gdy spożywana jest solo, większość osób stosujących ALC przyjmuje dziennie 3 dawki po 300 mg acetyl-L-karnityny. Wiele osób chwali sobie wykorzystanie ALCAR w porze okołotreningowej. Wtedy pełni on dodatkowo funkcję wsparcia dla wysiłku fizycznego.

Aby wspomóc pracę mózgu, acetyl-L-karnitynę można połączyć z innymi produktami, wykazującymi działanie neurostymulujące takimi jak: 

  • bacopa monnieri
  • kofeina
  • L-tyrozyna
  • gotu kola

Można także, jeśli dedykowany spalacz tłuszczu jej nie zawiera, celem wsparcia wysiłku dietetycznego, stosować ALC łącznie ze spalaczem tłuszczu.

W celu detoksykacji i działania neuroprotekcyjnego wykorzystać można dodatkowo: 

  • NAC
  • witaminę B5 (kwas pantotenowy)
  • cynk
  • ashwagandhę
  • różeniec górski

Czego najczęściej możemy oczekiwać od acetylowanej formy l-karnityny?

Suplementacja ALCAR może skutkować efektami takimi jak:

  • poprawa nastroju
  • lepsza koncentracja
  • szybsze zapamiętywanie
  • złagodzenie stresu
  • większa termogeneza
  • szybsza regeneracja potreningowa
  • wzrost koncentracji
  • zmniejszenie objawów depresji 
  • poprawa wytrzymałości mięśniowej 
  • działanie antykataboliczne, czyli ochraniające mięśnie
  • zwiększona koordynacja ruchowa 
  • poprawa pamięci 
  • zmniejszenie objawów stresu, a m.in. dzięki temu, normalizacja wytwarzania testosteronu, 
  • ochrona przeciwko nadmiarowi wolnych rodników 
  • zmniejszenie poziomu hormonu stresu - kortyzolu we krwi
  • łagodzenie stanów zapalnych i bólowych
Komentarze (0)