Tryptofan należy do grupy aminokwasów niezbędnych dla naszego organizmu. Odpowiada on za kilka ważnych mechanizmów fizjologicznych. Przede wszystkim odpowiada za bilans azotowy u dorosłych, a u osób młodych wpływać będzie na wzrost. Tryptofan odpowiada również za powstawanie niacyny, która jest niezbędnym elementem wpływającym na tworzenie się neuroprzekaźników, głównie serotoniny.

Istnieją dwa rodzaje tryptofanu: l-tryptofan oraz d-tryptofan.  Tryptofan  dostarczamy wraz z pokarmami, ale również możemy wesprzeć się  odpowiednim suplementem diety.

Tryptofan znajdziemy głównie w produktach pokarmowych, które posiadają wysoki udział białek. Są to m.in.: mięso z drobiu, jaja, ser, ryby, orzeszki ziemne, pestki dyni i sezamu, mleko, tofu i soja, a nawet czekolada. Aby organizm był  w stanie przekształcić tryptofan w niacynę, potrzebuje odpowiednich ilości witaminy B12, B6 oraz żelaza. 

tryptofan w pokarmie

Typowe zastosowanie tryptofanu

Suplementacja tryptofanem jest stosowana popularnie w leczeniu bezsenności, zaburzeń snu, takich jak np. bezdech senny. Co ciekawe, tryptofan uchodzi za skuteczny suplement w łagodzeniu objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, może być również przydatny w przypadku odstawienia nikotyny, czyli rzucenia palenia.

Korzyści zdrowotne z zastosowania tryptofanu wynikają z tego, że podnosi on poziom serotoniny, co przekłada się na zdrowszy i głębszy sen, łagodzenie stanów depresyjnych, ograniczenie lęku, pozytywne samopoczucie emocjonalne, mniejsze odczucia bólowe. 

Tryptofan może wspomóc leczenie niektórych schorzeń, ale może nadmiernie podnieść poziom serotoniny w przypadku, gdy korzystamy z leków takich, jak:

  • trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne (TCA)
  • inhibitory MAO (MAOI)
  • środki przeciwbólowe
  • leki na migrenę
  • syrop na kaszel zawierający dekstrometorfan

Szczególną ostrożność powinny zachować osoby stosujące leki przeciwdepresyjne z grupy SSRI (inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny). Powinny one skonsultować suplementację tryptofanem ze swoim lekarzem prowadzącym.

Zwiększona ilość serotoniny może być sprzeczna z działaniem SSRI, zwłaszcza gdy korzystamy z takich leków, jak:

  • citalopram (Celexa)
  • fluoksetyna (Prozac)
  • sertralina (Zoloft)

Dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na tryptofan wynosi około 5 mg na 1 kg masy ciała. Oznacza to, że osoba ważąca 70 kg powinna spożywać około 350 mg tryptofanu na dobę. Jednak spotkać się możemy z jego dużo większą podażą, która polega na zastosowaniu od 500 do 1000 mg przed snem. Działanie to ma na celu wprowadzić organizm w głębszą fazę snu, a to z kolei przełoży się na lepszą regenerację, jak i lepsze samopoczucie.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Tryptofan należy do suplementów diety, które są stosowane w celu wsparcia układu nerwowego. Zazwyczaj suplementacja jest wdrażana, aby wspomóc sen, jego jakość, co przekłada się na poprawę regeneracji i samopoczucia. Ze względu na to, że tryptofan odpowiada za produkcję serotoniny, jest on suplementem, który będzie pozwalać nam na łagodniejsze przechodzenie sytuacji stresowych, a także większe skupienie się na zadaniach dnia codziennego. 

Komentarze (0)