Jeśli podejmujesz aktywność fizyczną po to, by schudnąć, najlepsze efekty osiągniesz łącząc różne rodzaje treningów. Kombinacja treningu siłowego i treningu cardio da dużo lepsze rezultaty, niż samo cardio lub sam trening siłowy. Zostało to potwierdzone przez badaczy z Curtin University of Technology w Australii.

Nic nie daje tak dobrych rezultatów, jak łączenie różnych form aktywności. Nie tylko w kwestii redukcji wagi i poprawy wyglądu sylwetki, ale również pod kątem zmaksymalizowania wyników sportowych i ograniczenia kontuzji. Można przekonać się o tym na własnej skórze, można podpatrzeć, jak trenują sportowcy.

Kulturyści, których celem jest kształtowanie sylwetki, wykonują zarówno treningi z obciążeniem, jak również treningi cardio, by zwiększyć dzienną aktywność fizyczną. Trójboiści trenują przede wszystkim ciężko siłowo, ich plan jednak przewiduje również ogólne przygotowanie fizyczne, w którym mieszczą się aktywności o charakterze aerobowym. Piłkarze, siatkarze, biegacze – każda z tych grup bazuje na treningach aerobowych, jednak by ich ciała były w pełni sprawne, a wyniki lepsze, w plan treningowy włączone są również treningi wzmacniające.

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że skuteczna redukcja, to nie tylko cięcie kalorii i dorzucenie treningów cardio. Skuteczna i bezpieczna redukcja, pozwalająca na poprawę składu ciała i wyglądu sylwetki, powinna uwzględniać również treningi wzmacniające.

trening odchudzanie

Okazuje się, że kombinacja treningu oporowego i treningu cardio, to również najlepsze rozwiązanie dla osób z nadwagą.

W badaniu przeprowadzonym na Curtin University of Technology w Australii, badacze zebrali grupę osiemdziesięciu mężczyzn i kobiet w wieku od 40 do 66 lat. Wiele osób miało nadwagę lub otyłość, żadna z badanych osób nie uprawiała sportu.

Badanie trwało 12 tygodni, uczestnicy wykonywali zalecone ćwiczenia pięć razy w tygodniu przez 30 minut. Uczestników podzielono na trzy grupy. Pierwsza wykonywała 30 min. treningu cardio (bieg na bieżni), druga grupa wykonywała 30 min. treningu wzmacniającego (suwnica, prostowanie i uginanie nóg, wyciskanie na klatkę, wiosłowanie, uginanie na biceps). Trzecia grupa wykonywa 15 min. cardio (bieżnia) oraz 15 min. treningu wzmacniającego, angażującego całe ciało.

Po 12 tygodniach okazało się, że największe spadki wagi odnotowano w grupie wykonującej zarówno trening wzmacniający, jak i trening cardio. Spadki wagi wynosiły około 1,5 kg i były dwa razy większe, niż w grupie, która tylko biegała na bieżni.

Spadek wagi to jednak nie wszystko! U osób wykonujących oba rodzaje treningu zanotowano poprawę wytrzymałości i zdrowia układu krążenia.

Podsumowując

Dla osób z nadwagą (i nie tylko), które chcą schudnąć i poprawić ogólny stan zdrowia, najlepsze będzie połączenie treningu siłowego oraz treningu cardio, a także treningu HITT. Jeśli dołączymy do tego również zmiany w sposobie odżywiania się, rezultaty będą jeszcze lepsze.

Źródło: BMC Public Health. 28 sierpnia 2012 r .; 12 (1): 704.