Zwyrodnienia stawów są dość częstą przypadłością, która nasila się wraz z wiekiem. Okazuje się jednak, że jest sposób na to, aby znacznie ograniczyć dolegliwości bólowe stawów, poprawić ich kondycję związaną z zakresem ich ruchu czy negatywnymi odczuciami towarzyszącymi wysiłkowi fizycznemu - a jest nim dieta niskowęglowodanowa. 

Badanie

W badaniu wzięło udział 21 osób w wieku powyżej 65 lat, które podzielono na trzy grupy. Osoby te posiadały znaczne problemy zwyrodnieniowe stawów kolanowych. Badanie trwało 12 tygodni. Grupa pierwsza stanowiła grupę kontrolną, nie miała wprowadzonych zmian dietetycznych. Grupa druga stosowała dietę low fat, która była połączona z niską podażą kaloryczną na poziomie 800-1200 kcal dziennie. Grupa trzecia, eksperymentalna, przeszła na dietę niskowęglowodanową, która dostarczała tylko 20 g węglowodanów dziennie, a co ciekawe grupa ta mogła jeść tyle, ile chce, pod warunkiem, że nie przekraczać będą oni wyznaczonej liczby węglowodanów. 

dieta na zdrowe stawy

Wyniki

Osoby badane z grupy trzeciej, będące na diecie niskowęglowodanowej, straciły największą ilość masy ciała. Co więcej, wskazywały również one na poprawę funkcjonowania stawów, jak i zmniejszenie ilości dolegliwości płynących ze zwyrodnień stawowych. Poprawiła się również jakość codziennego funkcjonowania. Zmniejszyły się dolegliwości bólowe podczas siedzenia, jak i wstawania z miejsca. 

W wyniku zastosowania diety niskowęglowodanowej zmniejszył się wskaźnik TBARS (jest to marker, który świadczy o ilości wolnych rodników w ciele).

Wnioski

Wykorzystanie diety niskowęglowodanowej zmniejszyło ilość wolnych rodników w ciele badanych osób. Oznacza to, że poziom stanu zapalnego został obniżony, co w konsekwencji zmniejszyło dolegliwości bólowe. Dieta niskowęglowodanowa może być więc skutecznym orężem w walce ze stresem oksydacyjnym. Co więcej, mniejszy stan zapalny, to mniejsza ilość wysięku w stawach, co przełożyło się na stopień ich ruchomości. Istotnym elementem dla funkcjonowania stawów kolanowych było również obniżenie masy ciała, co przełożyło się na mniejsze obciążenie aparatu ruchu. 

Źródło: Pain Med. 2019 13 marca pii: pnz022. doi: 10.1093 / pm / pnz022