Klatka piersiowa zbudowana jest z trzech aktonów, które posiadają wspólny przyczep końcowy. Jednak pomimo tego, że przyczep jest jeden, znaczna część trenujących osób ma problemy z rozwojem górnej części mięśnia piersiowego. Część brzuszna i piersiowa klatki zazwyczaj dobrze reagują na trening, jaki wykonuje większość osób. W przypadku części obojczykowej trzeba się nagimnastykować, aby dać jej solidnego bodźca.

Jednym ze sposobów na to, aby odpowiednio aktywować część górną, jest wykorzystanie linek bramy.

https://www.youtube.com/watch?v=8kO5tJ4wCZI

Ściąganie linek wyciągów dolnych, które znajdują się przy bramie, to skuteczny sposób na rozwój górnej części mięśnia piersiowego. Związane jest to z mechanizmem działania ruchu, który angażuje obojczyk w jego funkcji elewacji. Jednak nie jest możliwe, aby obojczyk był w stanie podnosić się bez wykorzystania części obojczykowej mięśnia piersiowego, która w tym momencie musi wykonać solidną pracę. Górna część mięśnia piersiowego odpowiada również za gięcie horyzontalne kończyny górnej, a więc zakończenie ruchu ściągania na wzór odwróconej litery V i ma za zadanie maksymalnie napiąć mięśnie.

Jak wykonać ćwiczenie:

  • rozpocznij od ustawienia się w pozycji, gdzie Twoje ciało będzie znajdowało się w jednej linii z kółkami wyciągu, po czym zrób krok do przodu, aby naciągnąć linki, utrzymując stałe napięcie,
  • ręce powinny znajdować się za naszym tułowiem, gdzie ruch rozpocznie się od lekkiego rozciągnięcia mięśnia,
  • uchwyty złap tak, aby część dłoniowa rąk była skierowana do przodu, a kciuki na zewnątrz,
  • ramiona powinny znajdować się w odwiedzeniu około 30 stopni od tułowia,
  • wykorzystując górną część klatki piersiowej, zaczynamy podciągać ramiona do góry, jednocześnie zbliżając ręce do siebie na wysokości ust, na wzór odwróconej litery V.

Podsumowanie

Pomimo, że najlepszymi ćwiczeniami na rozwój poszczególnych grup mięśniowych są ćwiczenia wielostawowe, które są ciężkie i mają złożone ruchy, to czasem bez mądrze wykorzystanych izolacji nie jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich rejonów mięśnia. Skos dodatni nie zawsze jest w stanie wyizolować górną część mięśnia piersiowego z tego względu, że dość często posiadamy ograniczenia ruchowe, które przeszkadzają nam, aby mocno rozciągnąć mięsień. Wykorzystanie wyciągu z kolei posiada odmienny mechanizm, który trafia idealnie w miejsce, które wymaga dodatkowego bodźca treningowego, a więc górnej części klatki piersiowej.