SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Rola diety w osiąganiu celu. Poradnik początkującego sportowca

temat działu:

Junior SFD - pierwsze kroki na siłowni i w sporcie

Ilość wyświetleń tematu: 34391

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Bull Administrator
Ekspert
Szacuny 915 Napisanych postów 55266 Wiek 47 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 335774
Jeśli wydaje Ci się, że aby poprawić swoją sylwetkę wystarczy jedynie wpaść na siłownie, pomachać trochę sztangą i hantlami, ubrać się i wrócić do codziennych obowiązków, to niestety jesteś w głębokim błędzie. To, że zamęczasz bicepsy kilkunastoma seriami na co drugim treningu nie koniecznie spowoduje, że urosną choćby o milimetr. Owszem, będą Cię boleć może i przez kilka dni, ale wbrew powszechnym przekonaniu: to że „boli”, nie koniecznie oznacza że „rośnie”. Poza regularnym kontaktem ze sztangą i hantlami Twoim mięśniom potrzeba jeszcze odpowiedniej diety. Dlaczego? Oto jest pytanie…

Po pierwsze zdać musisz sobie sprawę, że trening sam z siebie nie wywołuje wzrostu masy mięśniowej, a wręcz odwrotnie – wywołuje (mikro)uszkodzenia włókien mięśniowych, które dopiero po jego zakończeniu ulegają naprawieniu. Jeśli organizm ma sprzyjające warunki , regeneracja zachodzi sprawnie, a odnowione włókna mięśniowe są większe i silniejsze niż wcześniej. Tym samym następuje przyrost tkanki mięśniowej. Organizm by cokolwiek odbudować potrzebuje jednak surowca, a są nim aminokwasy zawarte w białku pokarmowym (mięsie, jajach, rybach, serach etc…).

Samo białko (budulec) to jednak nie wszystko. Potrzebni są jeszcze ”robotnicy” . W ludzkim organizmie za przebieg większości reakcji, w tym procesów regeneracyjnych, odpowiadają specjalne związki chemiczne zwane enzymami. Można powiedzieć, że w obrębie tkanki mięśniowej pełnią one funkcję ekipy rozbiórkowo-budowlanej. Zęby działać prawidłowo potrzebują zarówno energii pochodzącej z węglowodanów i tłuszczu jak i specjalnych koenzymów, czyli jednostek nadzorujących ich pracę. Koenzymy natomiast powstają w organizmie z witamin, ale spore znaczenie mają tutaj także makro- i mikroelementy.

Jak więc widać na powyższym obrazku potrzebne jest pełne spektrum składników odżywczych, by proces regeneracji powysiłkowej zachodził sprawnie. Oczywiście zależnie od Twojego priorytetu (a może to być np. przyrost masy mięśniowej, czy redukcja tkanki tłuszczowej), ilościowy skład diety będzie inny, jednak samo jej znaczenie dla osiągania zamierzonego celu pozostaje niezmienne. Chcesz robić postępy – musisz mieć dobrą dietę.

Oczywiście ułożenie i prowadzenie dobrej diety wymagać będzie pewnej uwagi, a początkowo nieraz dodatkowych nakładów czasowych. Po dwóch – trzech tygodniach jednak załapiesz „rytm” i sportowe menu stanie się elementem Twojego trybu życia. Wychodząc na przeciw Twoim potrzebom twórcy serwisu potreningu.pl opracowali komplet bezpłatnych i prostych narzędzi, które w znacznym stopniu ułatwią Ci układanie diety. Kalkulator BMR dostępny pod linkiem:
https://www.sfd.pl/art/Kalkulatory/Kalkulator_kalorii_BMR-a3734.html obliczy Twoje zapotrzebowanie na kalorie i podstawowe składniki odżywcze, a aplikacja: http://potreningu.pl/kalkulatory/kalorie policzy ile dostarczasz kalorii w ramach posiłku, jak i całego menu. Pamiętaj też, że w razie problemów i wątpliwości zawsze możesz zadać pytanie na forum sfd.pl.

Autor: Faftaq

Zmieniony przez - Bull w dniu 2011-11-08 19:27:56
4
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
BPL-G Fizjoterapeuta
Ekspert
Szacuny 2108 Napisanych postów 49893 Wiek 34 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 492546
energiagym
Warto byłoby wspomnieć o oknie anabolicznym. Przydatne pozdrawiam


artykuł miał na celu pokazać role diety krotko i latwo napisane tak żeby nie zniechęcić młodych (słownictwem czy iloscia) do przeczytania stad choćby brak o tym jak i o wielu innych kwestiach
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50408 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
Bardzo fajnie napisane podstawowe spojrzenie na kulturystykę itp..
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 6 Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 32
Warto byłoby wspomnieć o oknie anabolicznym. Przydatne pozdrawiam
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 86 Wiek 25 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 1796
Świetne, przyda się pewnie komuś

"Bóg dał Ci ciało wybuduj z niego zbroję"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
peepeek ŁAMATOR
Znawca
Szacuny 47 Napisanych postów 17188 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 47910
faftaq to faftak
krótko i na temat.
es o gie
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 29 Wiek 37 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 823
jako początkujący... a nawet odpowiednio ułożona dieta, z nadwyżką kcal celem budowy masy mięśniowej ( w większości wskazujecie że jest to konieczne aby przytyć i na tym budować masę) nie spowoduje jednak powiększania się opony wokół pasa...
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
peepeek ŁAMATOR
Znawca
Szacuny 47 Napisanych postów 17188 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 47910
nie, przy odpowiedniej podaży białek, węgli i tłuszczy.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 29 Wiek 37 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 823
no to jeszcze bardziej zgłupiałem...
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 56 Wiek 23 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 429
Świetny poradnik ja własnie zaczynam swoją przygode z siłownia i dużo z tego poradnika się dowiedziałem :)
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 1 Wiek 24 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 101
Bardzo dobre wprowadzenie :)
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50408 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
Dobry artykuł, SOG leci!
1
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Witamy w dziale - informacje i zasady funkcjonowania.

Następny temat

Odżywki i suplementy na początku przygody z siłownią

nutloveb