SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Jak uniknac kontuzji

temat działu:

Aktualności - Sporty Siłowe

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 1527

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a) Temat przeniesiony przez p-aR-ker z działu Strongman.
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49721 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Ogolnie wiele sie mowi o ciezarach, ale moze warto by bylo poswiecic jeden temat na to jak sobie zawodowcy (aby niedoswiadczeni mogli tez skorzystac) przeciwdzialaja ewntualnym dolegliwosciom. Jak sie najlepiej rozgrzewac i podchodzic do treningow, oraz jakie cwiczenia zapobiegawcze(wzmacniajace) stosowac przy niektorych bojach ktore zmniejszaja ryzyko.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 54 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2304
Myślę, że na temat który rozpocząłeś można bardzo dużo powiedzieć, może ja rozpocznę i powiem to co mi się nasuwa w pierwszej kolejności, dzięki czemu można uniknąć kontuzji.

Po pierwsze: prawidłowo ułożony trening podzielony na makrocykle i mikrocykle treningowe.
Mówiąc makrocykl mam tutaj na myśli czas między jednym a drugim ważnym startem w zawodach. Makrocykl taki powinien oprócz okresu przygotowawczego, okresu budowania formy, BPS i startu uwzględniać także okres przejściowy i odpoczynek. Okres przejściowy to czas zaraz po zawodach, kiedy powoli powinno się "schodzić" z ciężarów (2-3 tygodnie). Następnie mamy czas odpoczynku kiedy dalej ćwiczymy na siłowni, ale ćwiczenia ogólnorozwojowe, bez wchodzenia ciężary. Okres przejściowy i odpoczynek jest dlatego tak ważny, gdyż w dniu startu w zawodach zawodnik osiągnął pewien szczyt swoich możliwości (na daną część sezonu) i ciągnięcie dalej "na maxa" spowoduje, że "coś nie wytrzyma" i grozi kontuzją. Niestety człowiek nie jest maszyną. Czas ten jest potrzebny na regenerację organizmu po ciężkim wysiłku jakim były długie przygotowania i start w zawodach.
Ważne jest też właściwe ułożenie mikrocykli treningowych, czyli grupy 3,4 lub 5 powtarzających się treningów np.: co tydzień. Istotne jest aby następny mocny trening danej grupy mięśniowej odbywał się po jej odpoczynku (aczkolwiek nie całkowitym aby możliwe było uzyskanie opisywanego już na forum efektu nadkompensacji). Zbyt częste treningi danej grupy mięśniowej doprowadzą do przetrenowania a w dalszej kolejności do kontuzji, zbyt rzadkie treningi nie powodują uzyskania zamierzonego efektu (np. przyrostu siły).

Po drugie: Prawidłowa rozgrzewka.
Niezależnie od tego jaki trening będziemy danego dnia wykonywać należy rozgrzać wszystkie mięśnie i stawy, rozciągnąć wszystkie ścięgna. Częstym błędem jest rozgrzewanie tylko tych mięsni, które w danym dniu trenujemy.
Przykładowo jeśli ktoś wykonuje wyciskanie to nie znaczy, że nie musi rozgrzewać mięśni nóg. Nogi jak najbardziej pracują izometrycznie zapierając się o podłogę i stabilizując pozycję na ławce (szczególnie przy mocnym wyginaniu). Przykłady takie można mnożyć.

Po trzecie: Prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń.
Przykładowo wykonując martwy ciąg na "kocim grzbiecie" narażamy kręgoslup na kontuzję. Oczywiście byli zawodnicy, którzy tą techniką pobijali rekordy Świata w ciągu, ale to były wyjątki.

Po czwarte: Ćwiczenie na sprawnym sprzęcie i zakladanie zacisków na sztangę, które blokuja zsuwanie się krążków.

Po piąte: Ćwiczenie z partnerem lub z asekuracją (szczególnie na dużych ciężarach)

Wiele z powyższych spraw załatwia trening pod okiem (na każdym treningu i przy każdym ćwiczeniu) doświadczonego trenera. Jednakże nie każdy ma taką możliwość.

To jest kilka podstawowych kwestii, które moim zdaniem są jednymi z najważniejszych.


Trening czyni mistrza.

Trening czyni mistrza.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 57 Napisanych postów 6563 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 45379
Nie sposób się niezgodzić

SOG


------------------------------
*Nie ma granic możliwości, są tylko bariery do przełamania*

"Anyone can give up; it's the easiest thing in the world to do. But to hold it together when everyone would
understand if you fell apart, that's TRUE STRENGTH"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 278 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 2586
Dodatkowo oprócz standardowej rozgrzewki przy ciężkim treningu dobrze jest zastosować maść rozgrzewającą która daje przyjemny efekt "palenia", a jej silny zapach to dodatkowy atut.
W razie drobnegu urazu dobrze jest mieć przy sobie lód syntetyczny i zastosować go bezpośrednio po wystąpieniu bólu.

AK
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 997 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 4337
MR coach,

Dobry post!

Pozdrawiam,

Bronek Włodarczyk
Trener Podnoszenia Ciężarów, Trener Kulturystyki
"Squats are better than Supplements" - Przysiady sa lepsze niz suplementy

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Metody treningu siłowego- WBC

Następny temat

TRENING TRÓJBOJOWY

BF