...
Włoch Jarno Trulli oraz Fin Heikki Kovalainen będą startowali w sezonie 2010 w zespole Lotus. Malezyjscy właściciele Lotusa dzisiaj oficjalnie przedstawili pełną obsadę kierowców na przyszły rok. Zgodnie z oczekiwaniami Fairuz Fauzy będzie w tym zespole kierowcą rezerwowym.
Na specjalnej konferencji prasowej w Kuala Lumpur Ahmad Shabery Cheek, minister sportu Malezji, przedstawił skład zespołu oraz oczekiwania na pierwszy sezon. Zadeklarował też wsparcie ze strony malezyjskiego rządu. „Dumny jestem, że miejscowe talenty zostały wybrane, by prowadzić ten zespół, bo to teraz istotne dla każdego Malezyjczyka. Cieszę się też, że program rozwoju młodych talentów też jest już wdrażany i w ten sposób będziemy promowali wyścigi samochodowe, jako aktywność wśród narodu malezyjskiego.”
„Cały ten projekt sprawia, że nasz kraj jest nie tylko dumny, ale także ustanawia punkt wyjściowy dla Malezyjczyków do dalszego rozwoju przemysłu, technologii i postępu w industrializacji. Rzeczywiście, cały ten projekt powinien być w stu procentach wspierany przez Malezyjczyków, przez osoby prywatne bądź przedsiębiorstwa, by one mogły zapewnić mu sukces.”
„Od chwili, kiedy we wrześniu nasz premier ogłosił powstanie 1Malaysia F1 Team dokonaliśmy, co przyznaję z nieukrywaną radością, znaczących postępów. Samochód został zbudowany od podstaw i przechodzi testy, wierzymy że na torach w bezpośredniej rywalizacji w przyszłym sezonie także będzie spisywał się dobrze.”
„Osobiście cieszy mnie taki wybór kierowców, jakiego dokonali szefowie Lotus F1 Racing. W przyszłym roku będzie to dobra kombinacja doświadczenia i wytrzymałości” – dodał minister, komentując decyzję o zatrudnieniu Trullego i Kovalainena. Ten pierwszy w Formule 1 jeździ od 1997 roku i w ostatnich latach ścigał sie dla japońskiej Toyoty, zaś drugi w wyścigu F1 zadebiutował w 2007, a ostatnie dwa sezony startował w barwach brytyjskiego McLarena.
Tony Fernandes, szef Lotusa, stwierdził: „Trulii wnosi do zespołu swoje spore doświadczenie i umiejętność rozwoju zespołu. Heikki to młody kierowca, ale już ze znacznym doświadczeniem, zatem uważam ich obydwu za fantastycznych kierowców. Fairuz też jest dobry. To wspaniała mieszanka doświadczenia, młodości i pasji do ścigania.”
Fernandes potwierdził, że celem zasadniczym zespołu jest zostanie najlepszym zespołem z grona nowicjuszy. „Nie stawiamy sobie żadnych dużych celów, po prostu chcemy przynajmniej być najlepsi spośród nowych zespołów. To, że dzisiaj właśnie prezentujemy dwóch światowej klasy kierowców, jako członków naszego zespołu, chyba dobitnie świadczy, że poważnie podchodzimy do całego projektu.”
Dla Trullego będzie to już trzeci zespół, w którym będzie pracował z dyrektorem technicznym Mikem Gascoyne. Poprzednio Włoch pracował z nim w Renault i Toyocie. Kierowca przyznał, że to właśnie obecność Gascoyne'a w Lotusie skłoniła go do związania się z tym zespołem. „Byłem pod wrażeniem długoterminowej wizji, jaką mi nakreślili szefowie zespołu i jestem zadowolony kadrą techniczną, jaka tu jest. Tony przedstawił mi śmiałe, ambitne plany i jestem gotowy pomóc mu w ich realizacji. Cieszy mnie też, że będę mógł dalej współpracować z Mikem Gascoyne. To ktoś, z kim odnosiłem sukcesy w przeszłości w innych zespołach. Dobrze mi się z nim pracowało i szanuję jego sposób pracy.”
Pod wrażeniem rozwoju całego zespołu jest też Kovalainen. „Ostatnio odwiedziłem fabrykę Lotusa i byłem pod wrażeniem tego, co zobaczyłem, bo zespół jest na wysokozaawansowanym poziomie zważywszy na tak krótki czas, kiedy zostało ogłoszone jego powstanie we wrześniu. To pokazuje, jak każdy jest zdeterminowany, aby wypełnić ambitne plany, które nakreślił Tony. Od razu wiedziałem, że dla mnie to fantastyczna okazja, bym mógł pomóc temu zespołowi w realizacji tych zamierzeń.”
Trzecim kierowcą Lotusa, który powraca do F1 po raz pierwszy od 1994 roku, będzie Fauzy. To młody kierowca z Malezji majacy za sobą dosyć udane występy w formułach GP2, A1 GP i World Series by Renault. W tej ostatniej w tym roku został wicemistrzem.
„Nie ma chyba większego zaszczytu, niż jazda dla zespołu z rodzimego kraju” – przyznał Fauzy. „Miałem szansę do tego już jeżdżąc przez kilka lat w ekipie A1 Team Malaysi w mistrzostwach A1 GP. Teraz dołączam do pierwszego w pełni malezyjskiego zespołu będącego częścią Formuły 1 i to dla mnie bardzo specjalny moment w karierze, przynajmniej na chwilę obecną.”
„Zamierzam obserwować z bliska pracę Jarno i Heikkiego, chcę uczyć się od nich rozwijania samochodu i współpracy z członkami zespołu w tym pierwszym sezonie. Jestem też przekonany, że możemy sprawić, aby naród malezyjski był dumny z tego zespołu.”
Lotus zaprezentował także swoje nowe logo.
źródło: autosport.com,f1wm.pl