SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

F1 - Rozprawa przed Trybunałem Apelcyjnym

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 2170

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 107 Wiek 36 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 9612
No, moi drodzy - zaczyna się dziać. Pierwsze informacje z posiedzenia już wypłyneły. Zapraszam do lektury.



Ross Brawn został określony jako „człowiek o wielkiej arogancji", podczas gdy rozpoczął się pierwszy zmasowany atak w dzisiejszym procesie w sprawie dyfuzorów. Ferrari, Renault, Red Bull Racing oraz BMW Sauber wytoczyły swoje działa przeciwko zespołom Brawn GP, Toyota i Williams na oczach pięciu sędziów reprezentujących Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny FIA.

W sercu dyskusji znajduje się koncepcja projektu dyfuzora - aerodynamicznej części podłogi znajdującej się z tyłu samochodu - która w przypadku trzech zespołów stojących dziś na linii ostrzału została wykonana z uwzględnieniem luki w przepisach, dając im przewagę nad rywalami. W głównej siedzibie FIA, znajdującej się naprzeciwko Place de la Concorde w Paryżu, zespół Brawn oraz samo ciało zarządzające sportem zostały poddane ostrej krytyce.

Pierwszy debatę rozpoczął reprezentant prawny Ferrari - Nigel Tozzi, który z sukcesami toczył boje dotyczące 'spygate' w 2007 roku oraz zeszłorocznego incydentu z Lewisem Hamiltonem w roli głównej, który dopuścił się ścięcia szykany podczas Grand Prix Belgii. Tozzi nawiązał do emocjonalnego wystąpienia Brawna zawartego w jednym z wielu dokumentów przekazanych dziś pięciorgu sędziom do przeanalizowania. Szef zespołu Brawn GP stwierdza w nim, że apelacja ta jest „zemstą" oraz działaniem ludzi, którzy „za późno wyszli z bloków startowych". Tozzi tymczasem zakończył swoje otwierające przewód 90-minutowe przemówienie stwierdzeniem, że „jedynie osoba o wielkiej arogancji mogłaby twierdzić, że ma rację, kiedy tak wielu z jego kolegów po fachu ma inne zdanie".

Brawn GP, Toyota i Williams zaprojektowały coś, co nazwane zostało 'podwójnym dyfuzorem', z centralnie umieszczonymi otworami ułatwiającymi przepływ powietrza, zwiększając w ten sposób docisk i w konsekwencji zwiększając prędkość w zakrętach. Cztery zespoły, które złożyły apelację od decyzji, uważają, że nie istnieje w przepisach regulacja sankcjonująca tego typu 'otwory'. Jak zauważył Tozzi: „Każdy władający językiem angielskim powie, że to jest otwór, tak więc nie pozwalajcie komuś, kto próbuje być sprytny w posługiwaniu się słowami, aby obalał fundamenty i podstawy przepisów". Tozzi dodał również: „Apelacja nie ma miejsca dlatego, że nie wykorzystaliśmy w pełni wszystkich możliwości, ale ponieważ Brawn, Toyota i Williams nie postępują według zasad".

FIA, a w szczególności dyrektor wyścigów Charlie Whiting, również zostali wzięci na celownik - Tozzi oskarżył ich o „zupełną pomyłkę i niezrozumienie istoty sprawy". Oskarżenie to zostało poparte słowami reprezentanta Renault - Andrew Forda, który zaznaczył, że FIA i Whiting uznali na początku zeszłego sezonu ich projekt dyfuzora, podobny do tych stosowanych przez Toyotę, za nielegalny. Jak ocenia Ford: „To nie jest tak, że Renault 'nie zdążyło na swój pociąg', jak twierdzi Brawn - chodzi o to, że FIA uznała to rozwiązanie za nielegalne. To w tym momencie projekt takiego dyfuzora został przez nas porzucony".

Ford potwierdził, że Renault posiada już prototyp takiego dyfuzora, z którym może wystartować nawet w najbliższym wyścigu w Chinach, jeśli tylko apelacja zostanie odrzucona. Tozzi tymczasem kontynuował: „Stanowisko FIA w tej kwestii jest kompletnie zdumiewające... Nalegamy, by FIA uratowała się przed samą sobą". Podkreślone zostało również, że podstawową kwestią dla siedmiu zespołów bez nowego dyfuzora były koszty przeprojektowania, gdyż dyskusyjna część ma wpływ na wiele innych elementów samochodu. Tozzi zaznaczył: „To Max Mosley powiedział niedawno, że koszta muszą zostać zmniejszone poprzez ograniczenie możliwości wprowadzania technicznych innowacji. Jeśli trybunał zdecyduje się odrzucić wniosek, to wszelkie starania FIA w celu uatrakcyjnienia sportu i zmniejszenia kosztów staną się jedynie pustymi głosami".

W dalszej części padło stwierdzenie, że podwójny dyfuzor ogranicza możliwości wyprzedzania przez bolid jadący za drugim, co mocno kontrastuje z celami Grupy Roboczej ds. Wyprzedzania w F1, zwłaszcza w świetle najnowszych przepisów wprowadzonych na ten rok. Ze względu na wagę tej apelacji, pomijając pięciu sędziów, na rozprawie było obecnych 38 osób, zarówno prawników, jak i personelu zespołów oraz ludzi z FIA.


za portalem WM, autorstwa redaktora deeze



Ja osobiście jestem naprawdę mocno tą całą sytuacją nakręcony Jesteśmy świadkami rozwiązywania się kluczowych momentów w tym sezonie.
Teoretycznie, oficjalny werdykt jutro po godzinie 12 w południe. Jednak można się spodziewać różnych przecieków, spekulacji i temu podobnych historii.

Zmieniony przez - Fana w dniu 2009-04-14 17:49:36
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11393 Napisanych postów 72671 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958476
dzięki za info będę sledzil i czekał na nowe wiesci :D
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 107 Wiek 36 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 9612
Ja dodam jeszcze, że po przeczytaniu tego arykułu już nie jestem tak mocno pewien, że dyfuzory nie zostaną zdelegalizowane

W tym momencie stawiam 50/50, bo padło kilka mocnych argumentów przeciw:
- brudne powietrze, które pozostawiają dyfuzory za bolidem, a jak wiadomo celem FIA było jak największego jego "wyczyszczenie"(mocny argument w moim mniemaniu);
- bardzo duże koszty, które będzie musiało ponieść siedem zespołów, aby wprowadzić podwójne dyfuzory co jest sprzeczene z obecną polityką FIA(szacuje się na około 20mln$);
- Byrne i powołanie się na prawie piętnastoletni przepis w myśl którego zakazane są wszelkie otwory w podłodze przez które będą widoczne elementy bolidu(jeżeli spojrzeć od spodu, widać zawieszenie bolidów zespołów ze spornymi dyfuzorami);
- flagowy argument: Renault podobno składało projekt podobnego dyfuzora i FIA uznało go za nieregulaminowy. Jeżeli jest to prawda, to Trybunał Arbitrażowy chyba nie ma innego wyjścia jak delegalizacja, bo inaczej FIA zostanie skompromitowana.

Zmieniony przez - Fana w dniu 2009-04-14 22:15:05
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 2336 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 16916
No ciekawe, ciekawe Trzeba uzbroić się w cierpliwość do południa
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 882 Wiek 34 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 36585
Pewnie będzie delegalizacja.... ale zobaczymy. Bardzo ciekawie się robi w tym F1:d
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 50 Napisanych postów 24518 Wiek 34 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 75482
Nigdzie w mediach nie było mowy o tym, że Renault też wcześniej zgłaszało taki projekt dyfuzora, a FIA uznała że jest nieregulaminowy - to mocny argument i może zmienić losy sezonu

Power wears out those who do not have it.

Inne dyscypliny & Hazard

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
BoguslawR Informatyk Sklepu Administrator
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 996 Wiek 40 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 6756
Z tym nielegalnym dyfuzorem Renault to ciekawa sprawa. Może oni zbudowali ten "podwójny" dyfuzor przesadnie wykorzystując tę lukę w przepisach.

A co się stanie jak FIA uzna "podwójny" dyfuzor za nielegalny i czy w tym przypadku zespoły, które go mają nie zaczną się odwoływać? Czy w ogóle mogą się odwoływać od decyzji rady?

Co ja kotuję? - http://imgur.com/M4Q9b 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11149 Napisanych postów 51567 Wiek 31 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
obecnie wcale nie jestem pewien werdyktu
a także jaka decyzja spowoduje więcej komplikacji
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 1692 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 5045
O ile to nie jest marketingow wykorzystywanie sytaucji w celu szrszego jeszcze rozpropagowania F1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 50 Napisanych postów 24518 Wiek 34 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 75482
Wątpię, teraz ważą się losy całego sezonu 2009, od tej decyzji wiele zależy

Power wears out those who do not have it.

Inne dyscypliny & Hazard

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 107 Wiek 36 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 9612
A co się stanie jak FIA uzna "podwójny" dyfuzor za nielegalny i czy w tym przypadku zespoły, które go mają nie zaczną się odwoływać? Czy w ogóle mogą się odwoływać od decyzji rady?


Nie, nie, nie ma takie możliwości Decyzje Trybunału Apelacyjnego są ostateczne i nie można się od nich odwołać. Zespoły jednak nie mają od czego, bo:
podwójne dyfuzory są legalne http://fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/ica/2009/Pages/ica_150409.aspx
No i to by było na tyle tej dosyć sporej afery początku sezonu 2009.

Teoretycznie teraz w najmniej ciekawej sytuacji jest Ferrari i RBR(a co za tym idzie TR) ze względu na konstrukcje tylnej sekcji bolidu i zawieszenia. Mówi się, że czerwoni podwójnym dyzuzorem będę dysponować dopiero w okolicach GP Turcji; o RBR natomiast, że w ogóle może nie zastosować.
BMW i Maclaren - w momencie przyjazdu F1 do Europy mają już mieć.
Renault natomiast w związku z tym, że dysponuje prototypem, który odrzuciał FIA, może go przywieźć już do Chin.
Oczywiście, tak się "mówi", nikt nie zagwarantował tych dat, które podałem.

Zmieniony przez - Fana w dniu 2009-04-15 11:40:43
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

poprawa zwrotności

Następny temat

Nowa korba - przeskakiwanie łańcucha?

WHEY premium