Białko serwatkowe jest jednym z najpopularniejszych dodatków do diety i nic dziwnego. Ma wpływ nie tylko na mięśnie (pod względem hipertrofii), ale np. na układ odpornościowy, szybkość regeneracji po wysiłku, zmniejszanie stanu zapalnego czy odczuwanie bolesności mięśniowej (DOMS).

Naukowcy spekulują nawet, iż aminokwasy zawarte w proteinach mają wpływ na stres oksydacyjny związany z treningiem biegowym (po podawaniu aminokwasów stwierdzono ekspresję genów związanych z syntezą związków antyoksydacyjnych).  W jednym z badań podawano białko serwatkowe bezpośrednio przed lub po treningu.

białko dla kobiet

Siedemdziesiąt starszych kobiet uczestniczyło w tym badaniu i zostały losowo przydzielone do jednej z trzech grup:

  • białko serwatkowe przed treningiem i placebo po treningu (24),
  • placebo przed treningiem i białko serwatkowe po treningu (23),
  • placebo przed treningiem i placebo po treningu (23),

Podawano 35 g hydrolizatu białka serwatkowego (Lacprodan®, Arla Foods, Sønderhøj, Dania) lub maltodekstryny (placebo). Przez 12 tygodni panie trenowały siłowo, 3 x w tygodniu. Mierzono skład ciała, siłę mięśni, wydolność funkcjonalną. Dodatkowo dokonano oceny odżywiania się w okresie przed i po interwencji.

Wyniki:

  • grupy które jadły hydrolizat białka serwatkowego przed i po treningu odnotowały większy przyrost masy mięśniowej w porównaniu do grupy placebo (podawanie białka przed treningiem: przyrost 3.4%; podawanie białka po treningu: przyrost 4.2%; grupa placebo: przyrost 2%).
  • grupy które jadły hydrolizat białka serwatkowego przed i po treningu odnotowały większy przyrost siły w porównaniu do grupy placebo (białko przed treningiem: wzrost o 8.1%; białko po treningu: wzrost o 8.3%; placebo wzrost o 7%),
  • grupa białka serwatkowego o wiele bardziej poprawiła czas przejścia 10 m (test sprawności dla osób w starszym wieku),

Wnioski:

  • suplementacja hydrolizatem białka serwatkowego (WPH) skutecznie wpływa na wzrost masy mięśniowej, szczególnie jeśli proteiny podaje się po zakończeniu treningu,
  • suplementacja hydrolizatem białka serwatkowego (WPH) skutecznie wpływa na wzrost siły mięśniowej (jeśli prowadzi się odpowiedni trening siłowy),
  • podawanie białka ma wpływ na codzienne funkcjonowanie, szczególnie osób po 60-tym roku życia,

Referencje:

1. Hellen C. G. Nabuco, Crisieli M. Tomeleri,2,3 Paulo Sugihara Junior,2 Rodrigo R. Fernandes,2 Edilaine F. Cavalcante,2 Melissa Antunes,2 Alex S. Ribeiro,4 Denilson C. Teixeira,2,5 Analiza M. Silva,6 Luís B. Sardinha,6 and Edilson S. Cyrino „Effects of Whey Protein Supplementation Pre- or Post-Resistance Training on Muscle Mass, Muscular Strength, and Functional Capacity in Pre-Conditioned Older Women: A Randomized Clinical Trial” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5986443/