SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

luz w kierownicy, która śruba?

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 45564

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lessie ZASŁUŻONY
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2616 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 17485
hej, nie mam pojęcia większego o regulacji roweru a zrobił mi się straszny luz na kierownicy, tzn lata mi cała kierownica w tulei ramy, co łatwo sprawdzić naciskając przedni hamulec.
Powiedzcie mi, którą śrubę powinienem dokręcić? Imbus na szczycie kierownicy czy te większe tuż przy jej połączeniu z ramą? A może obie? Za cholere nie mam pojęcia a nie chcę spędzić przy rowerze 2 dni jak coś spitolę...
1

lessie...po prostu lessie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Szacuny 6274 Napisanych postów 76045 Wiek 39 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 754916
Luz w kierownicy może wystąpić z wielu przyczyn. Wiele zależy od tego, jaki mamy ster. Jeśli sprawa dotyczy sterów a-head (są to nowsze wersje sterów), to jeśli posiadamy amortyzator dwu półkowy, należy odkręcić śruby, trzymając górną półkę. Należy odkręcić śrubę „kapsla” oraz wspornika kierownicy. Po czym należy dokręcić powoli śrubę „kapsla”, dokręcając do momentu, aż poczujemy brak luzu w kierownicy.

Kierownica w naszym rowerze może dość opornie „chodzić”, dlatego też należy śrubę „kapsla” odkręcać stopniowo, inaczej możemy uszkodzić łożysko. Ponadto należy dokręcić śruby, które trzymają wspornik kierownicy oraz dokładnie dokręcić śruby trzymające górną półkę. Luzy w kierownicy powinny ustąpić. Natomiast, jeśli to nie pomogło, warto udać się do serwisu rowerowego, w którym kupiliśmy rower, tam sprzedawca na pewno pomoże nam się uporać z problemem.

Więcej informacji możemy również otrzymać w tym oto dziale: https://www.sfd.pl/Inne_dyscypliny-f101.html




Moderator działu Odżywianie

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 589 Wiek 37 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 10767
najlepiej sprawdź obie

ROWERY Z HIPERMARKETU WĘDRUJĄ DO KLOZETU !!!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lessie ZASŁUŻONY
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2616 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 17485
ok, a jaka jest między nimi różnica w funkcji którą pełnią???
lubię wiedzieć co robię...
1

lessie...po prostu lessie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 589 Wiek 37 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 10767
te przy kierownicy trzymaja cala kiere
a te nizej czyli na mostku trzymaja mostek
jest jeszcze taka srubka n samej gorze mostka ona trzyma cale stery

ROWERY Z HIPERMARKETU WĘDRUJĄ DO KLOZETU !!!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lessie ZASŁUŻONY
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2616 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 17485
dzięki za odp, pokombinuję coś...

lessie...po prostu lessie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 1339 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 24537
Luz na sterach, napewno ta na górze.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 98 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 3951
REGULACJA STERÓW

Generalnie wyróżniamy dwa typu sterów. Odchodzące powoli do historii stery gwintowane i rozwiązanie typu ahead. Niezależnie od posiadanego typu, musisz dbać o prawidłowe ich ustawienie. Stery poluzowane prowadzą do szybkiego zużycia tego elementu i klekotania widelca w czasie jazdy. Zbyt mocno skręcone mogą ograniczyć sterowność Twojego roweru i bez potrzeby utrudniać jazdę. Jeśli chcesz wymienić stery na nowe to raczej polecam Ci wizytę w dobrym serwisie. Domowa metoda przy użyciu drewnianego klocka i młotka, może okazać się nie najlepszym pomysłem, włącznie z nieodwracalnym uszkodzeniem ramy, że już nie wspomnę o trudnościach z prawidłowym umieszczeniem "gwiazdki" w rurze sterowej widelca przy systemie ahead. Jednocześnie pamiętaj, że częsta wymiana sterów może doprowadzić do rozkalibrowania główki ramy do tego stopnia, że kiedyś będziesz mógł je wymienić ręcznie, dlatego polecam zainwestować w ten element raz na długie lata, no i oczywiście dbać o niego.

Stery typu ahead, charakteryzują się tym, że wszystko trzyma się razem dzięki wspornikowi kierownicy (mostkowi). Napięcie łożysk reguluje sie poprzez dokręcanie śruby znajdującej się w korku sterów. W niektórych typach sterów jako śruba służy cały korek (FSA i ich patent Conix). Acha, korek sterowy to ta pokrywka zasłaniająca otwór w rurze widelca. W celu wyregulowania sterów poluzuj śrubki mocujące wspornik na rurze widelca, a następnie dokręć odrobinę śrubę w korku. Przy prawidłowo napiętych łożyskach, nie powinno być najmniejszego luzu, a jednocześnie kierownica powinna swobodnie obracać się przy pochylaniu roweru na bok. Jeśli wszystko działa jak należy, dokręć śruby we wsporniku. I to w zasadzie wszystko. Przy okazji regulacji sterów, nie zaszkodzi jeśli zajrzysz do wnętrza całego mechanizmu. Wystarczy tylko, że całkiem odkręcisz korek i zdejmiesz mostek z rury widelca. Nie podnoś przy tej okazji roweru, bo widelec jest wtedy zupełnie przez nic nie trzymany i może wylecieć z ramy, a wraz z nim rozsypią Ci się elementy łożysk. Skoro już wspomniałem o wielcu, to i tak będziesz musiał go wyjąć, chcąc się dostać do dolnego łożyska. Jeśli stan bieżni łożysk nie budzi zastrzeżeń, wymień smar, jeśli masz klasyczne łożyska kulkowe, możesz też wymienić kulki. Złóż wszystko z powrotem w jedną całość, zlikwiduj luzy i zapomnij, że masz stery w rowerze.

Stery gwintowane, kiedyś powszechnie montowane w rowerach. Teraz raczej spotykane w tych tanich. Sama regulacja sterów jest dość prosta, jednak jeśli chcesz się dostać do środka sterów musisz najpierw zdemontować wspornik kierownicy. Dobrze zawczasu odłączyć linkę hamulca przedniego, a pozostałe uwolnić z oporów na ramie. Następnie o kilka obrotów trzeba odkręcić śrubę znajdującą sie we wsporniku. W niektórych wspornikach trzeba posłużyć się naprawdę długim kluczem allena. Jeśli pomimo poluzowania śruby nadal nie możesz uwolnić wspornika, posłuż się umiejętnie młotkiem uderzając w łeb śruby (ewentualnie w klucz, jeśli śruba schowana jest głęboko). Dzięki temu klin schowany w rurze widelca powinien poluzować się. Teraz pozostaje odkręcić nakrętkę kontrującą, wyjąć specjalną podkładkę z ząbkiem, ewentualnie także opór pancerza linki. Kolejnym krokiem jest odkręcenie górnej miski sterów. Uwaga widelec jest teraz zupełnie przez nic nie trzymany w ramie, podobnie jak miska dolnego łożyska. Teraz możesz dokonać oceny stanu bieżni i kulek. Wymyj wszystko, wypełnij nowym odpowiednim smarem i włóż kulki na swoje miejsce. Wsuń widelec do ramy i zakręć palcami górną miskę sterową, załóż podkładkę i nakrętkę kontrującą. Wsuń wspornik kierownicy na swoje miejsce i zamontuj go na odpowiedniej wysokości. Podłącz wszystkie linki. Posługując się przednim hamulcem wyreguluj napięcie łożysk, dokręcając górną miskę sterów. Jeśli wszystko jest w porządku, chwyć miskę jednym kluczem, a drugim dokręć kontrę. Upewnij się jeszcze raz, że wszystko jest w porządku i możesz jechać w drogę.

Zrodlo: www.klater.prv.pl 
1

Lewiatan

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lessie ZASŁUŻONY
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2616 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 17485
dzięki, zrobione...
stara metoda prób i błędów.

lessie...po prostu lessie

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Ogólnorozwojowy atlas ćwiczeń

Następny temat

TRABY NA MASE!!!

WHEY premium