WSTĘP
Zapasy, podobnie jak wiele innych dyscyplin sportowych, podlegają określonym zasadom, które stanowią „reguły gry” i określają ich zastosowanie w praktyce. Celem walki zapaśniczej jest zwycięstwo przez położenie przeciwnika na łopatki lub przez przewagę na punkty.
Styl klasyczny i styl wolny różnią się następująco:
- w stylu klasycznym kategorycznie zabronione jest chwytanie przeciwnika poniżej linii bioder, podstawianie nóg podczas wykonywania akcji;
- natomiast w stylu wolnym dozwolone jest chwytanie przeciwnika za nogi, podstawianie nóg i aktywne używanie nóg przy wykonywaniu akcji,
W zapasach kobiet zabronione jest wykonywanie „podwójnego klucza” (tzw. podwójnego Nelsona).
Zapasy plażowe podlegają odrębnemu regulaminowi.
Zapasy tradycyjne podlegają regulaminom regionalnym specyficznym dla miejsca ich uprawiania.
Poniższe przepisy, wielokrotnie modyfikowane i nadal podlegające zmianom, muszą być wszystkim znane i akceptowane przez zawodników, trenerów, działaczy. Przepisy te wymagają od zawodników prowadzenia walki totalnej i uniwersalnej w duchu prawości oraz fair-play.
FILA
MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY ZAPAŚNICZE
APASY W STYLU KLASYCZNYM, W STYLU WOLNYM, ZAPASY KOBIET
ZBIÓR PRZEPISÓW
Artykuł 1. – CEL
Artykuł 2. – INTERPRETACJA
Artykuł 3. – ZAKRES STOSOWANIA
ROZDZIAŁ 1
ZAWODY I PROGRAMY
Artykuł 4. – METODA PRZEPROWADZANIA ZAWODÓW
Artykuł 5. – PROGRAM ZAWODÓW
ROZDZIAŁ 2
ISTOTNE STRUKTURY
Artykuł 6. – KATEGORIE WIEKOWE I WAGOWE – ZAWODY
Artykuł 7. – LICENCJA ZAWODNICZA
Artykuł 8. – UBIÓR
Artykuł 9. – MATA
Artykuł 10. – ZESPÓŁ MEDYCZYNY
Artykuł 11. – INTERWENCJE ZESPOŁU MEDYCZNEGO
Artykuł 12. – DOPING
ROZDZIAŁ 3
ZESPÓŁ SĘDZIOWSKI
Artykuł 13. – SKŁAD
Artykuł 14. – OGÓLNE OBOWIĄZKI ZESPOŁU SĘDZIOWSKIEGO
Artykuł 15. – ARBITER
Artykuł 16. – SĘDZIA
Artykuł 17. – KIEROWNIK MATY
Artykuł 18. – OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA SĘDZIOWANIE
Artykuł 19. – DECYZJA I GŁOSOWANIE
Artykuł 20. – TABELA DECYZJI
Artykuł 21. – SANKCJE WZGLĘDEM ZESPOŁU SĘDZIOWSKIEGO
Artykuł 22. – UBIÓR SĘDZIÓW
ROZDZIAŁ 4
PRZEBIEG ZAWODÓW
Artykuł 23. – WAGA
Artykuł 24. – LOSOWANIE
Artykuł 25. – LISTA STARTOWA
Artykuł 26. – ZESTAWIENIE PAR
Artykuł 27. – ELIMINACJA Z ZAWODÓW
Artykuł 28. – CEREMONIA PROTOKOLARNA
Artykuł 29. – KLASYFIKACJA DRUŻYNOWA PODCZAS ZAWODÓW INDYWIDUALNYCH
Artykuł 30. – SYSTEM KLASYFIKACJI PODCZAS ZAWODÓW DRUŻYNOWYCH
ROZDZIAŁ 5
WALKA
Artykuł 31. – CZAS TRWANIA WALK
Artykuł 32. – WEZWANIE
Artykuł 33. – PREZENTACJA ZAWODNIKÓW
Artykuł 34. – ROZPOCZĘCIE WALKI
Artykuł 35. – PRZERWANIE WALKI
Artykuł 36. – ZAKOŃCZENIE WALKI
Artykuł 37. – ZATRZYMANIE I WZNOWIENIE WALKI
Artykuł 38. – RODZAJE ZWYCIĘSTW
Artykuł 39. – DOGRYWKA
Artykuł 40. – TRENER
ROZDZIAŁ 6
PUNKTY ZA AKCJE I CHWYTY
Artykuł 41. – OCENA WARTOŚCI AKCJI LUB TECHNIKI
Artykuł 42. – POZYCJA ZAGROŻONA
Artykuł 43. – ZAPISYWANIE PUNKTÓW
Artykuł 44. – TECHNIKA O „DUŻEJ AMPLITUDZIE”
Artykuł 45. – WARTOŚCI PRZYZNAWANE ZA AKCJE I TECHNIKI
ROZDZIAŁ 7
PUNKTY KLASYFIKACYJNE PRZYZNAWANE PO ZAKOŃCZONEJ WALCE
Artykuł 46. – PUNKTY KLASYFIKACYJNE
Artykuł 47. – POŁOŻENIE NA ŁOPATKI
Artykuł 48. – PRZEWAGA TECHNICZNA
ROZDZIAŁ 8
WALKA NEGATYWNA
Artykuł 49. – WALKA W PARTERZE W CZASIE WALKI
Artykuł 50. - ZONA
Artykuł 51. – KLAMRA
ROZDZIAŁ 9
ZAKAZY I NIEDOZWOLONE CHWYTY
Artykuł 52. – OGÓLNE ZAKAZY
Artykuł 53. – UCIECZKA Z AKCJI TECHNICZNYCH
Artykuł 54. – UCIECZKA Z MATY
Artykuł 55. – NIEDOZWOLONE TECHNIKI
Artykuł 56. – ZABRONIONE TECHNIKI W MŁODZIKACH I KADETACH
Artykuł 57. – SZCZEGÓLNE ZAKAZY
Artykuł 58. – KONSEKWENCJE
ROZDZIAŁ 10
PROTEST
Artykuł 59. – PROTEST
ROZDZIAŁ 11
MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY SPECYFICZNE DLA ZAPASÓW KOBIET
Artykuł 60. – KATEGORIE WIEKOWE I WAGOWE
Artykuł 61. – UBIÓR
Artykuł 62. – WAGA
Artykuł 63. – CZAS TRWANIA WALK
Artykuł 64. – OGÓLNE PRZEPISY TECHNICZNE
Artykuł 65. – NIEDOZWOLONE TECHNIKI
ROZDZIAŁ 12
INTERPRETACJA PRZEPISÓW ZAPAŚNICZYCH
Artykuł 66. – ZMIANY I NIEPRZEWIDZIANE SYTUACJE
ROZDZIAŁ 13
ZAPASY PLAŻOWE
ANEKSY
Aneks 1. – PODSTAWOWE SŁOWNICTWO
MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY ZAPAŚNICZE
ZAPASY W STYLU KLASYCZNYM,W STYLU WOLNYM, ZAPASY KOBIET, ZAPASY PLAŻOWE
ZBIÓR PRZEPISÓW
Artykuł 1. – CEL
Opracowane, w zgodności z rozporządzeniami statutu FILA, i w zgodności z:
- regulaminem finansowym,
- regulaminem dyscyplinarnym,
- regulaminem dotyczący organizacji zawodów międzynarodowych,
- z wszystkimi specyficznymi regulaminami,
Międzynarodowe przepisy zapaśnicze mają przede wszystkim na celu:
- zdefiniowanie i sprecyzowanie warunków praktycznych i technicznych w jakich powinny być rozgrywane walki;
- ustalenie wartości akcji i technik zapaśniczych;
- wyszczególnienie określonych sytuacji i zakazów;
- ustalenie funkcji technicznych pełnionych przez zespół sędziowski;
- określenie systemu rozgrywania zawodów, sposobów klasyfikacji, karania, eliminacji zawodników itd.
Przepisy te mogą ulegać zmianom na podstawie praktycznych wniosków będących wynikiem ich stosowania i wynikiem poszukiwań ich skuteczności. Poniższe przepisy wyznaczają ramy, w których funkcjonuje sport zapaśniczy we wszystkich stylach. Natomiast tak zwane „zapasy tradycyjne” rządzą się oddzielnymi przepisami.
Artykuł 2. – INTERPRETACJA
W przypadku niezgodności w interpretacji jakiegokolwiek artykułu niniejszego regulaminu, Biuro Wykonawcze FILA ma wyłączne prawo precyzowania jego dokładnego znaczenia. Jedyną wykładnią jest tekst w języku francuskim.
Artykuł 3. – ZAKRES STOSOWANIA
Niniejszy regulamin obowiązuje podczas Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw i wszystkich zawodów międzynarodowych organizowanych pod egidą FILA.
Podczas zawodów międzynarodowych, w wyjątkowych przypadkach, może obowiązywać inny system zawodów, pod warunkiem uzyskania zgody FILA i wszystkich krajów w nich uczestniczących.
ROZDZIAŁ 1
ZAWODY I PROGRAMY
Artykuł 4. – METODA PRZEPROWADZANIA ZAWODÓW
System i metoda przeprowadzania zawodów
Zawody zapaśnicze zostaną przeprowadzone według systemu eliminacji bezpośredniej z:
- zestawianiem w pary według numerów wyciągniętych w losowaniu.
Wszystkie zawody zapaśnicze zostaną przeprowadzone według systemu eliminacji bezpośredniej, z repesażem dla przegranych z tymi, którzy mają rozegrać w zawodach walkę o pierwsze i drugie miejsce.
Liczby idealnej poszukuje się na początku zawodów, a pojedynki są rozgrywane od dołu tabeli.
- prawo do repesażu mają ci zawodnicy, którzy przegrali tylko z dwoma finalistami.
Pojedynki repesażowe zaczynają się od zawodników, którzy przegrali w pierwszej rundzie (włącznie z pojedynkami, kiedy poszukuje się liczby idealnej) z jednym z finalistów, aż do półfinałów, w linii bezpośredniej. Zwycięzcy dwóch ostatnich pojedynków repesażowych otrzymują – każdy medal brązowy.
- Każda kategoria wagowa zaczyna się i kończy jednego dnia.
Waga odbywa się dla każdej kategorii w przeddzień jej rozpoczęcia.
Zawody są przeprowadzane w następujący sposób:
a) walki kwalifikacyjne
b) walki eliminacyjne
c) walki repesażowe
d) walki finałowe
Jeżeli w kategorii wagowej jest mniej niż 6 zawodników, zawody należy przeprowadzić według systemu nordyckiego tj. każdy z każdym. W celu wprowadzenia systemu eliminacji bezpośredniej, należy uzyskać idealną liczbę zawodników (podzielną przez cztery) - czyli 4,8,16,32…etc.
Jeżeli w danej kategorii nie ma idealnej liczby zawodników, należy rozegrać walki kwalifikacyjne.
Przykład zawodów przeprowadzonych według systemu eliminacji bezpośredniej:
Biorąc przykład zawodów z 22 zawodnikami w danej kategorii wagowej.
22 zawodników losuje numery od 1do 22 (tablica, aneks A)
Walki kwalifikacyjne
Aby uzyskać idealną liczbę zawodników, umożliwiającą wprowadzenie systemu eliminacji bezpośredniej (szesnastu zawodników), należy rozegrać walki kwalifikacyjne. W naszym przykładzie, mamy o sześciu zawodników więcej niż liczba idealna (szesnastu w tym wypadku). Walki klasyfikacyjne zostaną rozegrane pomiędzy dwunastoma zawodnikami czyli tymi, którzy wyciągnęli numery powyżej 16, a więc numery: 17,18,19,20,21 i 22 i sześcioma zawodnikami, którzy wyciągnęli numery poprzedzające bezpośrednio 17, a więc 16,15,14,13,12 i 11. W następstwie tej zasady mamy zestawienie w pary według numerów wyciągniętych, a więc walki pomiędzy:
- numer 11 z numerem 12
- numer 13 z numerem14
- numer 15 z numerem16
- numer 17 z numerem 18
- numer 19 z numerem 20
- numer 21 z numerem 22
Zwycięzcy tych 6 walk kwalifikacyjnych wchodzą do rund eliminacyjnych zawodów w wyniku bezpośredniej eliminacji.
Walki eliminacyjne
Po przeprowadzeniu walk kwalifikacyjnych uzyskujemy idealną liczbę-szesnastu zawodników, którzy biorą udział w rundach eliminacyjnych. Jest to dziesięciu zawodników, którzy wyciągnęli numery od 1 do 10 i sześciu zawodników, którzy wygrali walki kwalifikacyjne, a więc np.: numery 12,13 i 15, 18 i 19 i 22 (aby uzyskać liczbę szesnastu zawodników). Dalej w następstwie w/w zasady zestawiania w pary wyciągniętych numerów, 1 runda eliminacyjna odbywa się w następujący sposób:
- numer 1 z numerem 2
- numer 3 z numerem 4
- numer 5 z numerem 6
- numer 7 z numerem 8
- numer 9 z numerem 10
- numer 12 z numerem 13 tj. zwycięzcą walk kwalifikacyjnych
- numer 15 z numerem 18 tj. zwycięzcą walk kwalifikacyjnych
- numer 19 z numerem 22 tj. zwycięzcą walk kwalifikacyjnych
Walki repesażowe
Jak zostało powiedziane powyżej, wszyscy zawodnicy (zawodniczki), którzy przegrali z dwoma finalistami mają prawo do repesażu.
Zawodnicy, którzy przegrali z finalistą numer 5 są następujący:
- numer 6 (przegrywający 1 rundę)
- numer 7 (przegrywający 2 rundę)
- numer 3 (przegrywający 3 rundę)
Zawodnicy, którzy przegrali z finalistą numer 15
- numer 16 (przegrywający w kwalifikacji)
- numer 17 (przegrywający w 1 rundzie)
- numer 19 (przegrywający w 2 rundzie)
- numer 12 (przegrywający w 3 rundzie)
Repesaż rozpoczynają zawodnicy, którzy przegrali z finalistami na najniższym poziomie zawodów.
1 walka: numer 6 (przegrywający w 1 rundzie) z numerem 7 (przegrywający w 2 rundzie)
2 walka: zwycięzca 1 walki (numer 6) z numerem 3 (przegrywający w 3 rundzie)
Zawodnik 6 zostaje zwycięzcą grupy repesażowej, którzy przegrali z finalistą numer 5.
Postępujemy w ten sam sposób z zawodnikami, którzy przegrali z finalistą numer 15.
1 walka: numer 16 (przegrywający w klasyfikacji) z numerem 17 (przegrywający w 1 rundzie)
2 walka: zwycięzca 1 walki (N16) z numerem 19 (przegrywający w 2 rundzie)
3 walka: zwycięzca 2 walki (N16) z numerem 12 (przegrywający w 3 rundzie)
Zawodnik numer 16 jest zwycięzcą grupy repesażowej, która przegrała z finalistą numer 15.
Dwaj ostatni zwycięzcy dwóch ostatnich walk repesażowych (numer 6 i numer 16) otrzymują – każdy medal brązowy.
Finały
Dwóch finalistów rund eliminacyjnych, a więc numery 5 i 15, uczestniczą w walkach o 1 i 2 miejsce.
Kryteria klasyfikacji:
W każdej kategorii zawodnicy będą sklasyfikowani w następujący sposób:
- przegrani w dwóch finałach o brązowe medale zdobędą 5 miejsce ex aequo
- zawodnicy od 7 miejsca są sklasyfikowani w zależności od uzyskanych punktów klasyfikacyjnych. W przypadku posiadania przez zawodników równej liczby punktów klasyfikacyjnych, zostaną oni sklasyfikowani po przeanalizowania następujących punktów:
Jeśli zawodnicy nie mogą być sklasyfikowani według poniższych kryteriów, będą sklasyfikowani ex aequo.
· Najwięcej zwycięstw przez „tusz”
· Najwięcej zwycięstw w pojedynkach przez przewagę (6 punktów różnicy)
· Najwięcej zwycięstw w rundach przez przewagę.
· Najwięcej punktów technicznych zdobytych w czasie całych zawodów
· Najmniej punktów technicznych straconych w czasie całych zawodów.
Zawodnicy, którzy uczestniczą w repesażach będą również sklasyfikowani według punktów klasyfikacyjnych zdobytych w czasie całych zawodów.
Uwaga Zawodnicy zdyskwalifikowani za brutalność lub nie sportowe zachowanie, będą wyeliminowani lub niesklasyfikowani. W takim przypadku zawodnik, który awansuje w repesażach, spotka się bezpośrednio z następnym zawodnikiem.
W przypadku nie stawienia się zawodnika do walki na macie, w chwili jej rozpoczęcia, bez wcześniejszego powiadomienia o przyczynach, obojętnie z jakiego powodu, przeciwnik wygrywa walkę.
Artykuł 5. – PROGRAM ZAWODÓW
Czas trwania zawodów jest następujący:
a) Igrzyska Olimpijskie - 6 dni na 3 matach dla trzech styli
b) Mistrzostwa Świata seniorów - 6 dni na 3 matach dla trzech styli
c) Mistrzostwa Świata juniorów - 6 dni na 3 matach dla trzech styli
Jednakże, na wszystkich rodzajach zawodów w zależności od liczby otrzymanych zgłoszeń, będzie można po uzyskaniu zgody od FILA dołożyć lub zabrać jedną matę.
W zasadzie czas trwania sesji dla wszystkich rodzajów zawodów nie powinien trwać dłużej niż 3 godziny. Na wszystkich rodzajach zawodów, dana kategoria wagowa zaczyna się i kończy maksymalnie w czasie jednego dnia.
Podczas każdej rundy zawodów poszczególna kategoria wagowa w zasadzie musi być rozgrywana na jednej macie, a nie na kilku matach jednocześnie.
Wszystkie walki o 1, 2 i 3 miejsce muszą odbywać się na jednej macie.
ROZDZIAŁ 2
ISTOTNE STRUKTURY
Artykuł 6. – KATEGORIE WIEKOWE – WAGOWE – ZAWODY
a) Kategorie wiekowe
Kategorie wiekowe są następujące:
- młodzicy 14-15 lat (od 13 lat – zaświadczenie lekarskie i zgoda rodziców)
- kadeci 16-17 lat (od 15 lat – zaświadczenie lekarskie i zgoda rodziców)
- juniorzy 18-20 lat (od 17 lat – zaświadczenie lekarskie i zgoda rodziców)
- seniorzy 20 lat i więcej
Zapaśnicy z kategorii juniorów mogą walczyć w grupie seniorów. Jednakże zapaśnicy, którzy osiągną wiek 18 lat w danym roku muszą obowiązkowo przedstawić zaświadczenie lekarskie oraz zgodę rodziców).
Zapaśnicy, którzy ukończą 17 lat w danym roku nie mają prawa udziału w zawodach seniorów.
Wiek zawodnika będzie sprawdzany na wszystkich mistrzostwach i zawodach podczas składania ostatecznych zgłoszeń, na 6 godzin przed wagą.
W celu umożliwienia powyższej kontroli, kierownik każdej delegacji powinien przedłożyć delegatowi technicznemu FILA:
- Licencję zawodnika ważną na dany rok;
- Indywidualny paszport lub dowód tożsamości (paszport zbiorowy nie zostanie przyjęty);
- Zaświadczenie stwierdzające wiek każdego zawodnika wystawione przez Prezesa Narodowej Federacji Zapaśniczej. Zaświadczenie powinno zostać wystawione według wzoru dostarczonego przez FILA i na papierze firmowym Federacji Narodowej;
- Zawodnik może uczestniczyć w zawodach zgodnie z narodowością figurującą w jego paszporcie. Jeśli w jakimkolwiek momencie FILA stwierdzi, że zaświadczenie jest fałszywe i że miało miejsce oszustwo, to w stosunku do Federacji, zawodnika i osoby, która podpisała zaświadczenie zostaną nałożone stosowne kary dyscyplinarne.
- Każdy zapaśnik, który uczestniczy w zawodach upoważnia automatycznie FILA do rozpowszechniania filmów lub zdjęć ze swoją podobizną w celu promocji zawodów. Odmowa zawodnika musi zostać przedstawiona podczas składania zgłoszeń ostatecznych, jednakże wiązać się to może z wyłączeniem go z zawodów.
b) Kategorie wagowe
Kategorie wagowe są następujące:
MŁODZICY KADECI JUNIORZY SENIORZY
1. (29-32) kg 1. (39-42) kg 1. (46-50) kg 1. (50-55) kg
2. 35 kg 2. 46 kg 2. 55 kg 2. 60 kg
3. 38 kg 3. 50 kg 3. 60 kg 3. 66 kg
4. 42 kg 4. 54 kg 4. 66 kg 4. 74 kg
5. 47 kg 5. 58 kg 5. 74 kg 5. 84 kg
6. 53 kg 6. 63 kg 6. 84 kg 6. 96 kg
7. 59 kg 7. 69 kg 7. 96 kg 7. (96-120) kg
8. 66 kg 8. 76 kg 8. (96-120) kg
9. 73 kg 9. 85 kg
10. (73-85) kg 10. (85-100) kg
Każdy zawodnik, uczestniczący w zawodach z własnej woli i na swoją własną odpowiedzialność, ma prawo startu tylko w jednej kategorii wagowej odpowiadającej wadze jego ciała w momencie oficjalnej wagi.
W kategoriach grupy wiekowej seniorów, zapaśnicy mogą wybrać kategorię wagową bezpośrednio wyższą w stosunku do kategorii, w której zostali zgłoszeni. Wyjątek stanowi waga ciężka, w której to kategorii zawodnik musi ważyć więcej niż 96 kg.
c) Zawody
Zawody międzynarodowe w różnych kategoriach wiekowych są następujące:
Młodzicy 14-15 lat
- Zawody Międzynarodowe (bilateralne i regionalne)
Kadeci 16-17 lat
- Zawody Międzynarodowe
- Mistrzostwa Kontynentalne co roku
Juniorzy 18-20 lat
- Zawody Międzynarodowe
- Mistrzostwa Kontynentalne co roku
- Mistrzostwa Świata co roku
Seniorzy 20 lat i więcej
- Zawody Międzynarodowe
- Mistrzostwa Kontynentalne co roku
- Puchary Kontynentalne co roku
- Mistrzostwa Świata co roku (z wyjątkiem roku olimpijskiego)
- Puchary Świata co roku
- Mecze-Challenge, Zawody Masters, Międzynarodowe Turnieje Grand Prix, Zawody Gala Grand Prix FILA, Walki Super Gwiazd
- Igrzyska Olimpijskie co cztery lata
Weterani 35 lat i więcej
- Zawody rozgrywane według specyficznego programu, kategorii i regulaminów
Wszystkie powyższe zawody muszą być rozgrywane zgodnie z przepisami, statutem i regulaminami FILA.
Artykuł 7. – LICENCJA ZAWODNICZA
Każdy zawodnik lub zawodniczka, kadet, junior lub senior, który bierze udział w Igrzyskach Olimpijskich, Mistrzostwach Świata, Pucharach Świata, Mistrzostwach, Pucharach i Igrzyskach Kontynentalnych, Igrzyskach Regionalnych, Lidze Światowej i Kontynentalnej musi posiadać międzynarodową licencję zawodniczą, określoną szczególnym regulaminem.
Zawodnik jest zobowiązany przedłożyć swoją licencję podczas wagi oficjalnemu delegatowi, który ją następnie przekazuje przedstawicielowi FILA do sprawdzenia i po jej sprawdzeniu przedstawiciel FILA zwraca ją bezzwłocznie kierownikowi ekipy danego zawodnika.
Licencja jest ważna tylko wtedy gdy posiada wklejony znaczek FILA na dany rok.
Wraz z kupnem znaczka, zawodnik (z wyjątkiem weteranów) automatycznie nabywa prawo do ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (koszty opieki lekarskiej oraz pobytu w szpitalu) tylko podczas trwania Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata, Mistrzostw Kontynentalnych, Pucharów Świata, Ligi Światowej.
Licencja i znaczek są również obowiązkowe na wszystkich turniejach międzynarodowych seniorów organizowanych pod kontrolą FILA.
Artykuł 8. – UBIÓR
Na początku każdego dnia zawodów zawodnik musi być świeżo ogolony lub mieć kilkumiesięczną brodę.
a) kostium zapaśniczy
Zawodnicy powinni stawić się na brzegu maty w jednoczęściowym kostiumie homologowanym przez FILA w kolorze, który został im wyznaczony (czerwony lub niebieski). Łączenie kolorów niebieskiego z czerwonym jest zabronione.
Zawodnik musi obowiązkowo:
- mieć na kostiumie z przodu na wysokości klatki piersiowej godło swojego kraju;
- mieć z tyłu na kostiumie skrót nazwy swojego kraju, maksymalna wielkość liter wynosi 10 x 10 cm;
- zawodnicy nie mogą mieć umieszczonego na kostiumie godła lub skrótu nazwy innego państwa;
- posiadać chusteczkę z materiału, którą pokazuje sędziemu przed walką;
- dozwolone jest używanie lekkich nakolanników bez części metalowych;
b) logo sponsora
Na wszystkich zawodach, oprócz Igrzysk Olimpijskich podczas których obowiązują przepisy Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, zawodnicy mogą mieć umieszczoną nazwę sponsora na udzie lub nisko na plecach.
Zawodnicy mogą również mieć umieszczone nazwy sponsorów na plecach, rękawach szlafroków lub dresów. Litery nie mogą być większe niż 6 cm w celu identyfikacji sponsora.
c) nauszniki
Zawodnicy, którzy chcą korzystać z nauszników muszą wybrać nauszniki homologowane przez FILA, które nie mają żadnych wzmocnień oraz metalowych części.
Sędzia może zmusić zawodnika, który ma za długie włosy do nałożenia nauszników.
d) obuwie
Zawodnicy muszą nosić obuwie zapaśnicze usztywniające kostkę. Zabronione jest używanie obuwia na obcasach lub podeszwach z gwoździami, obuwia z klamrami lub z częściami metalowymi. Buty zapaśnicze mogą być bez sznurówek lub ze sznurówki, które są przytrzymywane wokół butów przez rzep, tak aby nie rozwiązywały się one podczas walki. W związku z tym wprowadza się dla każdego zapaśnika obowiązek posiadania rzepów przy butach zapaśniczych, co zostanie skontrolowane przed wejściem na matę.
e) zakazy:
Zabronione jest:
- noszenie bandaży na nadgarstkach, ramionach lub kostkach. Istnieje taka możliwość jedynie w przypadku kontuzji lub zalecenia lekarza. Wtedy to, bandaże te muszą zostać owinięte opaską elastyczną.
- pokrycie ciała substancją tłustą lub klejącą;
- stawienie się spoconym na początku walki i na początku każdej rundy;
- noszenia jakichkolwiek przedmiotów mogących zranić przeciwnika, takich jak pierścionek, bransoletka, kolczyki, protezy, itp.
Podczas wagi sędzia musi sprawdzić czy każdy zapaśnik przestrzega rozporządzeń zawartych w niniejszym artykule. Również podczas wagi zapaśnik powinien zostać ostrzeżony o możliwości niedopuszczenia go do zawodów w przypadku „nieregulaminowego” ubioru. Jeżeli zawodnik stawi się na matę w „niekompletnym” ubiorze, zespół sędziowski da zawodnikowi maksymalnie jedną minutę na zastosowanie się do przepisów niniejszego artykułu. Po upłynięciu tego czasu zawodnik przegra walkę przez poddanie się.
Artykuł 9. – MATA
Na zawodach, takich jak: Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa i Puchary, oraz na wszystkich innych zawodach międzynarodowych obowiązuje stosowanie maty posiadającej homologację FILA, o średnicy 9 metrów, otoczonej wykładziną ochronną tej samej grubości i szerokości 1,5 metra.
Podczas Igrzysk Olimpijskich i Mistrzostw Świata maty do rozgrzewki i treningów muszą również być homologowane przez FILA i tej samej jakości co maty przeznaczone do zawodów.
Wewnątrz koła o średnicy 9 metrów, wzdłuż całego obwodu, umieszczony jest czerwony pas o szerokości 1 metra, który stanowi integralną część pola walki.
Dla rozróżnienia poszczególnych części maty stosowana będzie następująca terminologia:
- koło na środku maty nazywa się środkiem maty (szerokość 1 metra)
- wewnętrzna część maty otoczona czerwonym pasem nazywa się centralnym polem walki (średnica 7 metrów)
- czerwony pas: zona (szerokość 1 metra);
- wykładzina: strefa ochronna (szerokość 1,5 metra).
Podczas Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata i Mistrzostw Kontynentalnych, mata powinna leżeć na podwyższeniu, którego wysokość nie powinna przekraczać 1,10 metra. Okalające słupki lub sznur są zabronione.
W przypadku gdy mata umieszczona została na podium, a strefa ochronna (wykładzina oraz wolna przestrzeń wokół maty) nie ma 2 metrów, boki podium muszą zostać zabezpieczone ściankami pochylonymi pod kątem 45º. Wykładzina ochronna w każdym przypadku musi być w innym kolorze niż mata.
Podłoga obok maty musi być wyłożona miękką wykładziną, dokładnie umocowaną.
W celu uniknięcia przenoszenia zarazków mata powinna być myta i dezynfekowana przed każdym seansem zawodów. W przypadku korzystania z mat o gładkiej jednolitej powierzchni obowiązują takie same zalecenia higieny.
Po środku maty musi być zaznaczone koło o wewnętrznej średnicy 1 metra, otoczone pasem szerokości 10 centymetrów. Pas ten oraz strefa pasywności wyznaczająca granicę centralnego pola walki muszą być czerwone.
Ponadto, przeciwległe narożniki maty oznakowane są kolorami zapaśników: czerwonym i niebieskim.
Mata powinna być ułożona tak, aby otaczała ją szeroka i wolna przestrzeń pozwalająca na prawidłowy przebieg zawodów.
Artykuł 10. – ZESPÓŁ MEDYCZNY
Zgodnie z regulaminem dotyczącym międzynarodowej licencji zawodniczej, każdy zapaśnik musi poddać się badaniu lekarskiemu w swoim kraju na 3 dni przed wyjazdem na Mistrzostwa, Puchary i Igrzyska.
Organizator zawodów ma obowiązek zapewnić zespół lekarski odpowiedzialny za badania lekarskie przed wagą i opiekę lekarską podczas walk.
Zespół medyczny powołany do funkcjonowania na okres zawodów podlega lekarzowi odpowiedzialnemu z ramienia FILA.
Przed ważeniem uczestników, lekarze przystępują do badania sportowców w celu stwierdzenia ich stanu zdrowia.
Jeśli zawodnik zostanie uznany za niezdolnego do walki ze względu na zły stan zdrowia lub gdy lekarze stwierdzą, że jego stan zdrowia stanowi zagrożenie dla niego samego lub jego przeciwników, nie zostanie on dopuszczony do udziału w zawodach.
Podczas trwania zawodów zespół medyczny powinien być w każdej chwili gotowy do interwencji w razie wypadku oraz gotowy do podjęcia decyzji, czy dany zawodnik może kontynuować walkę.
Lekarze towarzyszący ekipom mają pełne prawo udzielać pomocy swoim zawodnikom w razie kontuzji. Przy czym, podczas udzielania pomocy przez lekarza może być obecny tylko trener lub kierownik ekipy.
Artykuł 11. – INTERWENCJE ZESPOŁU MEDYCZNEGO
Lekarz odpowiedzialny z ramienia FILA ma prawo i obowiązek przerwać walkę w każdej chwili, poprzez kierownika maty, gdy uzna, że jeden z zawodników jest narażony na niebezpieczeństwo.
Ponadto, może on również zarządzić natychmiastowe przerwanie walki stwierdzając, iż jeden z zawodników jest niezdolny do dalszej walki.
Zapaśnik nie może opuszczać maty, wyjątek stanowi ciężka kontuzja wymagająca natychmiastowego opuszczenia maty.
W przypadku kontuzji zapaśnika, sędzia powinien natychmiast zażądać interwencji lekarza i zapytać go czy zatrzymanie walki jest uzasadnione lub symulowane. Jeżeli lekarz stwierdzi, że zapaśnik symuluje, arbiter nakazuje, aby sędzia lub kierownik maty ukarał zapaśnika.
Jeśli zapaśnik dozna widocznej kontuzji lub pojawi się krwawienie, lekarz będzie miał do dyspozycji nieokreśloną ilość czasu, aby opatrzyć kontuzjowanego. Lekarz decyduje czy zawodnik może dalej walczyć, bez wyznaczonego limitu czasu na podjęcie decyzji.
W sprawach spornych o charakterze medycznym, lekarz ekipy poszkodowanego zawodnika ma prawo do interwencji udzielając ewentualnej pomocy i ma prawo do sformułowania swojej opinii na temat interwencji lub decyzji zespołu medycznego. Jedynie delegat Komisji Lekarskiej FILA może zaproponować zespołowi sędziowskiemu przerwanie walki.
Podczas zawodów, na których nie ma oficjalnego lekarza, sędzia może przerwać walkę na maksimum 2 minuty w ciągu jednej walki. Zespół sędziowski posiada odpowiednie kompetencje, aby podjąć decyzję dotyczącą stwierdzenia czy zapaśnik symuluje czy też nie.
Polecenie zatrzymania może zostać wydane jednorazowo lub kilkakrotnie i może dotyczyć obu zawodników.
Każde 30 sekund przerwy musi być wyświetlane przez zegar elektroniczny (chronometr) umieszczony przy macie.
Na 10 sekund przed upływem 2 minut, sędzia zaprasza obu zapaśnikom do wznowienia walki na środku maty.
Podczas międzynarodowych zawodów, na których nie ma przedstawiciela Komisji Lekarskiej FILA, decyzję o przerwaniu walki podejmuje delegat FILA lub arbiter delegowany przez FILA, po wcześniejszej konsultacji z oficjalnym lekarzem zawodów i lekarzem ekipy kontuzjowanego zawodnika.
Lekarz, który decyduje o zakazie kontynuowania walki przez jednego z zawodników, musi być zawsze innej narodowości, niż dany zawodnik i nie może być zaangażowany w jakikolwiek sposób w walkę w danej kategorii (patrz regulamin sanitarny).
Zawodnik, który przerywa walkę nagle bez zranienia z krwawieniem traci automatycznie 1 punkt, który będzie przyznany jego przeciwnikowi.
Artykuł 12. – DOPING
Zgodnie z rozporządzeniami statutu federalnego, pragnąc przeciwdziałać praktyce stosowania środków dopingujących formalnie zabronionych, FILA zastrzega sobie prawo do poddawania zawodników badaniom i odpowiednim testom w czasie wszystkich zawodów organizowanych pod egidą FILA.
Prawo to obowiązuje na Mistrzostwach Kontynentalnych i Świata w zgodności z przepisami FILA i na Igrzyskach Olimpijskich oraz Igrzyskach Kontynentalnych w zgodności z przepisami Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
W żadnym przypadku zawodnicy lub kierownicy ekip nie mogą uchylić się od obowiązku poddania się badaniom kontrolnym, gdyż grozi to natychmiastowym wykluczeniem z zawodów oraz nałożeniem sankcji przewidzianych w przypadku dopingu.
Komisja Lekarska FILA decyduje o czasie, liczbie lub częstotliwości badań kontrolnych, które będą przeprowadzane według wskazówek Komisji.
Próbki zostaną pobrane przez lekarza akredytowanego przez FILA w obecności kierownika ekipy badanego zawodnika.
W przypadku, gdy pobranie próbek nie zostanie wykonane zgodnie z ustalonymi powyżej wytycznymi, uzyskane wyniki zostaną uznane za nieważne (patrz regulamin antydopingowy).
Kraj organizujący Mistrzostwa oraz dana Federacja Narodowa zajmują się przygotowaniem i przeprowadzeniem badań antydopingowych oraz pokrywają ich koszty.
FILA, podlegająca konwencji w sprawie walki z dopingiem podpisanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski i respektowanej przez Światową Agencję Antydopingową (AMA), stosuje się do regulaminów, procedur i sankcji tej ostatniej.
TAS (Trybunał Arbitrażowy Sportu) w Lozannie jest organem odwoławczym w przypadku sankcji podjętych przez Biuro FILA w stosunku do winnego zawodnika.
Klasyfikacja w przypadku dopingu
W przypadku, kiedy pierwszy lub drugi w klasyfikacji zawodnik są zdyskwalifikowani za stosowanie dopingu, brązowym medalistą zostaje ten, który przegrał z nim w linii eliminacyjnej i on awansuje w klasyfikacji ostatecznej.
Brązowy medal będzie również przyznany przegranemu w ¾ finału w tej samej linii. Pozostali zawodnicy w klasyfikacji przesuwają się do przodu.
ROZDZIAŁ 3
ZESPÓŁ SĘDZIOWSKI
Artykuł 13. – SKŁAD
Na wszystkich zawodach zespół sędziowski wyznaczany do każdej walki składa się z:
- jednego kierownika maty
- jednego arbitra
- jednego sędziego
czyli trzech oficjalnych sędziów, których sposób kwalifikowania lub wyznaczania określony jest międzynarodowym regulaminem dotyczącym obsady sędziowskiej.
Formalnie zabrania się dokonywać zmian w składzie zespołu sędziowskiego w czasie trwania walki. Wyjątek stanowi poważna niedyspozycja stwierdzona przez lekarza.
W żadnym przypadku w skład zespołu sędziowskiego nie może wchodzić dwóch sędziów tej samej narodowości.
Ponadto, zabrania się kategorycznie, aby członek zespołu sędziowskiego pełnił swoje funkcje podczas walk prowadzonych przez rodaków.
Artykuł 14. – OGÓLNE OBOWIĄZKI ZESPOŁU SĘDZIOWSKIEGO
a) Zespół sędziowski zapewnia prawidłowe pełnienie wszystkich funkcji przewidzianych przepisami zawodów zapaśniczych i ewentualnie rozporządzeniami specjalnie ustalonymi przy organizacji niektórych zawodów.
Obowiązkiem zespołu sędziowskiego jest obserwowanie z największą uwagą każdej walki i ocenianie akcji tak, aby wynik figurujący w karcie sędziego odzwierciedlał rzeczywisty przebieg walki.
b) Kierownik maty, arbiter i sędzia indywidualnie oceniają techniki celem sformułowania ostatecznej decyzji. Arbiter i sędzia powinni ze sobą współpracować pod kierownictwem kierownika maty, który koordynuje pracę zespołu sędziowskiego.
c) Zespół sędziowski ma za zadanie pełnić wszystkie funkcje sędziowskie, oceniać walki, przyznawać punkty oraz orzekać sankcje przewidziane przepisami.
d) Karta punktowa sędziego i kierownika maty służy do punktowania wszystkich technik wykonanych przez obu zawodników.
Punkty, ostrzeżenia (O) muszą być dokładnie wpisywane w kolejności odpowiadającej różnym fazom walki. Karty punktowe muszą być podpisane kolejno przez sędziego i kierownika maty.
e) Jeżeli runda nie zakończy się „położeniem na łopatki”, to kierownik maty musi podjąć decyzję o jej wyniku na podstawie oceny wszystkich akcji każdego z zawodników, wpisanych od początku do końca do swojej karty punktowej oraz karty sędziego.
f) Wszystkie punkty przyznane przez sędziego muszą być w momencie ich zdobycia podane do publicznej wiadomości albo za pomocą paletek punktowych lub urządzeń świetlnych.
g) W celu sprawnego prowadzenia walk i właściwego pełnienia swoich funkcji, wszyscy członkowie zespołu sędziowskiego są zobowiązani do posługiwania się podstawową terminologią ustaloną przez FILA. Zabrania się zespołowi sędziowskiemu prowadzenia jakiejkolwiek rozmowy z kimkolwiek podczas walki, z wyjątkiem wymiany zdań między sobą w celu konsultacji i prawidłowego wykonywania swoich obowiązków.
Artykuł 15. – ARBITER
a) Arbiter na macie jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg walki, którą musi prowadzić zgodnie z przepisami.
b) Arbiter musi wymagać od zawodników szacunku w stosunku do swojej osoby i do rywali. Z racji pełnionej funkcji musi on wymagać natychmiastowego wykonania jego poleceń i instrukcji. Musi on również prowadzić walkę nie tolerując jakichkolwiek nieprzepisowych i niewłaściwych interwencji z zewnątrz.
c) Arbiter ściśle współpracuje z sędzią, skupiając swoje działania na walce i wystrzegając się nieprzemyślanych i nie w porę dokonanych interwencji. Jego gwizdek rozpoczyna, przerywa i kończy walkę.
d) Arbiter zarządza powrót zawodników na matę w przypadku jej opuszczenia, zarządza kontynuowanie walki w stójce lub w parterze, w pozycji góra-dół, za zgodą sędziego lub w przypadku jej braku, za zgodą kierownika maty.
e) Arbiter ma obowiązek noszenia czerwonej opaski na lewym nadgarstku i opaski niebieskiej na prawym. Arbiter pokazuje na palcach ilość punktów odpowiadających wartości wykonanej techniki (czy jest ona ważna, czy była wykonana w obrębie maty, czy jeden z zawodników znalazł się w pozycji zagrożonej, itd.) lub też podnosi prawą rękę, gdy zawodnik ubrany w kostium niebieski otrzymuje punkty lub podnosi lewą rękę jeżeli zdobywa je zawodnik ubrany w czerwony kostium.
f) Arbiter nigdy nie powinien wahać się, gdy trzeba:
- przerwać walkę we właściwym momencie, tzn. nie za wcześnie i nie za późno;
- wskazać czy technika wykonana na brzegu maty jest ważna;
- odliczać w widoczny sposób 5 sekund, podczas których zawodnik jest trzymany w moście i przyznać dodatkowy punkt wynikający z tej sytuacji;
- zasygnalizować i ogłosić TUSZ (położenie na łopatki), po uzyskaniu aprobaty sędziego lub w przypadku jej braku, aprobaty kierownika maty. Aby stwierdzić, czy rzeczywiście jeden z zawodników został przyciśnięty do maty obiema łopatkami jednocześnie, arbiter musi w myślach wypowiedzieć «położenie na łopatki», unieść rękę w celu uzyskania aprobaty sędziego lub kierownika maty, uderzyć ręką w matę, a następnie musi zagwizdać.
g) Arbiter powinien uważać, aby:
- nie stać zbyt blisko zawodników walczących w pozycji stojącej, gdyż wtedy nie może obserwować należycie ich nóg. Jeżeli jednak walka odbywa się w parterze, może on stać blisko walczących;
- przywołując zawodników na środek maty (nogi w centralnym kole) szybko i wyraźnie zarządzić w jakiej pozycji, walka zostanie wznowiona;
- nie stać zbyt blisko zawodników, aby nie ich zasłaniać sędziemu i kierownikowi maty, szczególnie jeżeli dochodzi do „położenia na łopatki”;
- nie pozwalać zawodnikom odpoczywać w trakcie walki pod pretekstem wycierania nosa, czy też nie pozwalać na symulowanie kontuzji, itp. W takim przypadku powinien przerwać walkę, zażądać ukarania winnego dając mu ostrzeżenie (0) i przyznając przeciwnikowi jeden punkt.
- być w stanie, w każdej chwili zmienić swoją pozycję na macie lub wokół niej, a nawet nagle położyć się na brzuchu, aby lepiej obserwować „położenie na łopatki”;
- bez przerywania walki stymulować zawodnika pasywnego ustawiając się w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ucieczkę zawodnika z maty;
- być gotowym do użycia gwizdka, gdy zawodnicy zbliżają się do brzegu maty;
h) Arbiter jest również zobowiązany do:
- obserwowania przede wszystkim nóg zawodników walczących w stylu klasycznym;
- zatrzymania obu zawodników na macie do momentu ogłoszenia wyniku walki;
- we wszystkich przypadkach wymagających uzyskania zgody, zażądania najpierw opinii sędziego znajdującego się na brzegu maty, a naprzeciwko kierownika maty;
- uczestniczenia w głosowaniu za lub przeciw ze wszystkimi innymi członkami zespołu sędziowskiego w przypadku decyzji o zwycięstwie lub dyskwalifikacji;
- ogłoszenia zwycięzcy po uzyskaniu zgody kierownika maty;
i) Arbiter ma prawo zażądać zastosowania sankcji za naruszenie przepisów lub za brutalny sposób walki;
j) Arbiter, po interwencji kierownika maty, musi przerwać walkę i ogłosić zwycięstwo przez przewagę techniczną, jeśli różnica punktowa w walce wynosi 6 punktów. W tej sytuacji musi poczekać na zakończenie ataku lub kontrataku.
k) Po zatrzymaniu walki, arbiter powinien zapytać zwycięzcę czy chce
kontynuować walkę do końca przewidzianego czasu.
l) po wykonaniu akcji za 5 punktów, arbiter powinien również zapytać
zwycięzcę czy chce kontynuować walkę, ale w tej sytuacji żaden kontratak
nie jest możliwy.
Artykuł 16. – SĘDZIA PUNKTOWY
a) Sędzia pełni wszystkie funkcje przewidziane ogólnymi przepisami zapaśniczymi.
b) Sędzia musi bardzo uważnie śledzić przebieg walki nie pozwalając sobie na jakiekolwiek odwrócenie uwagi, przyznawać punkty za każdą akcję, odnotowując je w karcie punktowej, w uzgodnieniu z arbitrem lub kierownikiem maty. W każdej sytuacji powinien podać swoją opinię.
c) Po każdej akcji, w oparciu o wskazówki arbitra lub w przypadku ich braku, o wskazówki kierownika maty (które porównuje z własną opinią) sędzia odnotowuje w swojej karcie liczbę punktów przyznanych za daną akcję, następnie pokazuje wynik na tablicy znajdującej się obok niego, która musi być widoczna zarówno dla widzów jak i zawodników.
d) Sędzia stwierdza i sygnalizuje arbitrowi położenie na łopatki (TUSZ).
e) Jeżeli podczas walki sędzia stwierdzi jakąkolwiek nieprawidłowość, którą według jego oceny powinien przekazać do wiadomości arbitra, gdy ten nie był w stanie jej zauważyć bądź, na którą nie zwrócił uwagi (położenie na łopatki, nieprzepisowy chwyt itp.), to powinien uczynić to poprzez podniesienie paletki w kolorze danego zawodnika, nawet wtedy, gdy arbiter nie prosił go o podanie opinii.
W każdych okolicznościach sędzia musi zwrócić uwagę arbitra na wszystko, co wydaje się mu nienormalne lub nieprawidłowe w przebiegu walki lub w zachowaniu zawodników.
f) Ponadto, sędzia musi podpisać kartę punktową w momencie jej otrzymania, a po zakończeniu walki musi pamiętać, aby zaznaczyć wynik walki poprzez wyraźne skreślenie nazwiska zawodnika, który walkę przegrał i wpisanie nazwiska zwycięzcy.
g) Decyzje sędziego i arbitra są prawomocne i powinny być wykonane bez potrzeby interwencji ze strony kierownika maty, o ile są one identyczne. Wyjątek stanowi ogłoszenie zwycięstwa przez przewagę techniczną, do którego obowiązkowo wymagane jest uzyskanie opinii kierownika maty.
h) W przypadku zwycięstwa przez „położenie na łopatki”, przez przewagę techniczną, poddanie, itp. karta punktowa sędziego powinna zawierać dokładny czas zakończenia walki.
i) W celu dokładniejszego śledzenia walki, szczególnie w trudnych sytuacjach, sędzia wyjątkowo może zmienić miejsce, lecz tylko wzdłuż brzegu maty.
j) Sędzia musi również zaznaczyć, poprzez podkreślenie, punkty otrzymane przez jednego lub drugiego zawodnika za wykonanie wózka.
k) Ostrzeżenie za ucieczkę z maty, nieprawidłową technikę, nieprawidłowy parter lub brutalność będą zaznaczane za pomocą litery „O” umieszczanej w kolumnie zawodnika, który dopuścił się przewinienia.
l) W przypadku nakazania uchwytu klamrowego, sędzia musi wpisać literę „K” w kolumnie odpowiadającej zapaśnikowi, który pierwszy założył klamrę. Następnie sędzia powinien zakreślić przyznane punkty (za pomocą kwadratowej ramki).
Artykuł 17. – KIEROWNIK MATY
a) Kierownik maty, pełniący funkcję rozstrzygającą, musi wywiązywać się z wszystkich obowiązków przewidzianych przepisami zapaśniczymi.
b) Kierownik maty koordynuje prace arbitra i sędziego.
c) Kierownik maty zarządza klamrę, kiedy runda kończy się wynikiem 0:0
d) Kierownik maty zobowiązany jest uważnie śledzić przebieg walki nie pozwalając sobie na jakiekolwiek odwrócenie uwagi i oceniać zgodnie z przepisami zachowanie oraz działania członków zespołu sędziowskiego.
e) W przypadku niezgodności między sędzią i arbitrem, kierownik maty rozstrzyga decyzje dotyczące wyniku, liczby punktów i położeń na łopatki.
f) W żadnym przypadku kierownik maty nie może pierwszy przedstawić swojej opinii, musi poczekać na opinie sędziego i arbitra. Nie ma on prawa wpływać na decyzję.
g) W przypadku jawnego wykroczenia kierownik maty ma prawo przerwać walkę i zażądać przedstawienia powodów, które wpłynęły na decyzje arbitra i sędziego. Po konsultacji z sędzią i arbitrem będzie on mógł większością głosów (2 głosy przeciwko 1) natychmiast sprostować decyzję lub zastosować procedurę przewidzianą w punkcie 18 niniejszego regulaminu.
h) Na zawodach kierownik maty musi wykazywać się technicznymi kwalifikacjami oraz tymi określonymi odpowiednim rozdziałem międzynarodowego regulaminu dotyczącego obsady sędziowskiej.
Artykuł 18. – OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA SĘDZIOWANIE
Podczas Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata, Pucharów Świata, Mistrzostw Kontynentalnych, Pucharów Kontynentalnych i Igrzysk Kontynentalnych dwóch członków Komisji sędziowskiej Fila lub sędziów najwyższej kategorii, zostaje mianowanych w celu nadzorowania wszystkich spraw sędziowskich.
Jeżeli jednak nastąpi sytuacja, kiedy kierownik maty stwierdzi poważny błąd arbitra lub sędziego i jeśli nie zgadza się z ich decyzjami, ma obowiązek zatrzymać walkę. Powinien obejrzeć sekwencję video i ogłosić decyzję, podjętą za zgodą arbitra i sędziego, uznających swój wcześniejszy błąd. W innym przypadku decyzja nie może być zmieniona.
Artykuł 19. – DECYZJA I GŁOSOWANIE
a) Arbiter przedstawia swoją decyzję poprzez uniesienie ręki i w sposób jednoznaczny pokazuje punkty palcami. Jeśli arbiter i sędzia są zgodni, decyzja zostaje ogłoszona.
b) Kierownik maty nie ma prawa wpływać na decyzję lub ją zmieniać, gdy
sędzia i arbiter są zgodni z wyjątkiem sytuacji przewidzianej w punkcie
18.
c) W przypadku głosowania, sędzia i kierownik maty muszą wyrazić swoje
decyzje przy pomocy tablicy elektronicznej lub paletek. Paletek jest jedenaście, w różnych kolorach: niebieskim, białym, czerwonym, a mianowicie:
– jedna biała,
– pięć czerwonych, w tym cztery numerowane 1, 2, 3, 5 w celu wskazania punktów, i jedna nieoznaczona, przeznaczona do udzielania ostrzeżeń oraz zwrócenia uwagi na danego zawodnika,
– pięć niebieskich, w tym cztery numerowane i jedna nieoznaczona.
Paletki muszą być w zasięgu ręki zainteresowanych. Sędzia w żadnym przypadku nie może powstrzymać się od zajęcia stanowiska i musi podać swoją decyzję w sposób jasny, nie budzący żadnych wątpliwości.
W przypadku niezgodności decyzję podejmuje kierownik maty. Decyzja ta musi rozstrzygnąć dwie sprzeczne opinie wydane przez sędziego i arbitra. We wszystkich przypadkach kierownik maty jest zmuszony wypowiedzieć się za jedną lub drugą ze stron.
d) Jeżeli walka trwa do końca regulaminowego czasu, to karta punktowa
kierownika maty posłuży do wskazania zwycięzcy. Tablica informacyjna dla publiczności musi być, w każdym momencie zgodna z kartą punktową kierownika maty.
Jeśli, w kartach punktowych sędziego i kierownika maty zaistnieje różnica jednego lub kilku punktów, to pod uwagę brana będzie jedynie karta punktowa kierownika maty.
Artykuł 20. – TABELA DECYZJI
Przyznawanie punktów.
W zależności od sytuacji sędzia i arbiter przyznają punkty, udzielają ostrzeżeń, jak podano, poniżej, co w każdej z podanych hipotez daje następujący wynik:
(Cz: zawodnik CZERWONY, N: zawodnik NIEBIESKI, 0: zero punktów)
Stanowisko oficjela:
Kierownik Oficjalny
Arbiter Sędzia maty wynik Uwagi
1. Cz 1. Cz - 1. Cz W podanych przykładach
2. N 2. N - 2. N sędzia i arbiter byli zgodni,
3. Cz 3. Cz - 3. Cz kierownik maty nie
5. Cz 5. Cz - 5. Cz interweniował, z wyjątkiem poważnych błędów.
Arbiter Sędzia Kierownik Oficjalny
maty wynik Uwagi
1. Cz 0 0 0 W podanych przykładach sędzia i
1. N 1. Cz 1. Cz 1. Cz arbiter nie byli zgodni, co do
2. Cz 1. Cz 2. Cz 2. Cz przyznanych punktów, kierownik
2. N 0 2. N 2. N maty interweniował i zastosował
3. Cz 2. Cz 2. Cz 2. Cz zasadę większości głosów.
3. N 1. Cz 3. N 3. N
W przypadku rażącego łamania przepisów, kierownik maty powinien zarządzić konsultację zgodnie z punktem 18 niniejszego regulaminu.
Przykład:
Sędzia Arbiter Decyzja kierownika maty
Punkty Punkty Punkty
1. Cz 1. N 1. Cz lub 1. N
2. Cz 2. N 2. Cz lub 2. N
Na koniec każdej rundy, rezultat zaczyna się od zera dla następnej rundy.
Artykuł 21. – SANKCJE WZGLĘDEM ZESPOŁU SĘDZIOWSKIEGO
Biuro FILA, które stanowi najwyższą władzę, będzie mogło po zapoznaniu się ze sprawozdaniem delegatów powołanych na zawody, podjąć następujące środki dyscyplinarne względem winnych, z technicznego punktu widzenia, członków zespołu sędziowskiego:
1) udzielić ostrzeżenia;
2) wycofać z zawodów;
3) przenieść danego członka do niższej kategorii;
4) ogłosić zawieszenie na określony czas;
5) ogłosić definitywne skreślenie z listy sędziów.
Artykuł 22. – UBIÓR SĘDZIÓW
Zespół sędziowski: arbiter, sędzia, kierownik maty, do pełnienia swoich funkcji powinni być ubrani w następujący sposób:
►klasyczna marynarka w kolorze ciemny-granat z logo FILA
►stalowe spodnie bez mankietów z czarnym paskiem
►koszula z długim rękawem lub krótkim w kolorze jasnoniebieskim z logo FILA po lewej stronie na wysokości klatki piersiowej
►żółty krawat z logo FILA
►czarne skarpetki
►czarne buty
Członkowie zespołu sędziowskiego nie mogą mieć zamieszczonej żadnej nazwy sponsora. Jednakże, na numerze noszonym na plecach może zostać umieszczona nazwa sponsora FILA.
ROZDZIAŁ 4
PRZEBIEG ZAWODÓW
Artykuł 23. – WAGA
Ostateczna lista zawodników musi obowiązkowo zostać złożona przez kierownika ekipy w sekretariacie komitetu organizacyjnego na 6 godzin przed rozpoczęciem wagi. Wszelkie zmiany dokonywane na liście po tym terminie nie zostaną uwzględnione.
Waga zawsze odbywa się w przeddzień zawodów. Waga trwa 30 minut.
Żaden zawodnik nie będzie mógł przystąpić do wagi, jeśli nie został poddany badaniu lekarskiemu, w terminie wyznaczonym regulaminem danych zawodów. Kontrola lekarska odbywa się zawsze na godzinę przed wagą.
Zapaśnicy muszą stawić się z licencją i paszportem.
Zawodnicy obowiązkowo ważą się w kostiumach zapaśniczych (bez obuwia), po uprzednim badaniu lekarskim przeprowadzonym przez uprawnionych lekarzy, którzy muszą wyeliminować każdego zawodnika stanowiącego ryzyko jakiegokolwiek zarażenia.
Nie przyznaje się żadnej tolerancji wagowej za kostium.
Zawodnicy muszą być w doskonałej kondycji fizycznej i mieć krótko obcięte paznokcie.
Do momentu zakończenia wagi, zawodnicy mają prawo, każdy po kolei, ważyć się tyle razy, ile będą sobie życzyć.
]
Dla wszystkich zawodów jest tylko jedna waga dla każdej kategorii wagowej.
Arbitrzy odpowiedzialni za przebieg wagi mają obowiązek kontrolować zapaśników czy stosują się do wytycznych artykułu 8 dotyczącego „ubioru” i poinformować zapaśników i zapaśniczki o konsekwencjach pojawienia się na macie w nieregulaminowym stroju. Arbitrzy odmówią zważenia zawodnika, pojawiającego się w nieregulaminowym stroju.
Artykuł 24. – LOSOWANIE
Uczestnicy zawodów muszą zostać zestawiani w pary do każdej rundy według numerów porządkowych, przydzielonych każdemu z nich, w drodze losowania, które odbywa się podczas wagi przed rozpoczęciem zawodów.
Losowanie musi być jawne. Ponumerowane żetony odpowiadające liczbie zawodników, którzy przeszli badanie lekarskie, muszą być zamknięte w urnie, woreczku lub w czymś podobnym celem uniknięcia ich rozróżnienia.
Zważony zawodnik, opuszczając wagę, wyciąga numer na podstawie, którego zostanie zestawiony w parę.
Numer ten musi być natychmiast zapisany na tablicy informacyjnej umieszczonej w miejsce widocznym dla publiczności, jak również na liście startowej i liście wagi.
Ważne: W przypadku, gdy podczas losowania odpowiedzialny za wagę i losowanie stwierdzi błąd w powyższej regulaminowej procedurze, to losowanie w danej kategorii zostanie unieważnione.
Zarządza się wtedy nowe losowanie w danej kategorii za zgodą kierownika zawodów.
Artykuł 25. – LISTA STARTOWA
Jeśli jeden lub kilku zawodników nie zgłosi się do ważenia lub przekroczy limit wagowy, to po zakończeniu wagi zawodnicy są klasyfikowani, poczynając od najniższego do najwyższego numeru. Zawodnicy są, więc zestawiani w numerycznym porządku:
Nr 1 E Nr 5 D Nr 9 I
Nr 2 H Nr 6 C Nr 10 G
Nr 3 B Nr 7 J Nr 11 K
Nr 4 A Nr 8 L Nr 12 F itp.
Artykuł 26. – ZESTAWIENIE PAR
Zawodnicy są zestawiani w pary według numerów wylosowanych w czasie wagi. Należy sporządzić dokument ustalający protokół i rozkład godzinowy zawodów, w którym będą zawarte wszystkie niezbędne szczegóły dotyczące przewidywanego przebiegu zawodów.
Zestawienie par w każdej rundzie, jak również wyniki walk muszą być zapisywane na ogólnie dostępnej tablicy tak, aby zawodnicy mogli je sprawdzić w każdej chwili (patrz tablica w załączniku).
Artykuł 27. – ELIMINACJA Z ZAWODÓW
- zawodnik, który przegrywa walkę z przeciwnikiem innym niż finalista, jest wyeliminowany i sklasyfikowany według zapisanych punktów klasyfikacyjnych. Zawodników, którzy przegrali z jednym z dwóch finalistów, uczestniczą w repesażach, w celu sklasyfikowania ich na 3 lub 5 miejscu.
- Zawodnik, który bez orzeczenia lekarskiego i bez powiadomienia oficjalnego sekretariatu zawodów, po wywołaniu swojego nazwiska nie stawi się do walki z przeciwnikiem zostaje zdyskwalifikowany i nie jest klasyfikowany. Jego przeciwnik lub przeciwnicy odnoszą zwycięstwo.
- Zawodnik, który złamie zasadę fair-play, „myśl przewodnią i koncepcję FILA odnośnie walki totalnej i uniwersalnej”, który oszuka, popełni poważny błąd lub walczy brutalnie, zostanie natychmiast, jednogłośną decyzją zespołu sędziowskiego, zdyskwalifikowany i wyeliminowany z zawodów. W tej sytuacji nie zostanie również sklasyfikowany.
- Jeżeli obaj zawodnicy zostaną zdyskwalifikowani za brutalność w czasie tej samej walki, to nie zostaną oni sklasyfikowani, a tworzenie par w następnej turze odbędzie się bez zmian, zawodnik sklasyfikowany wyżej zestawiony w parę z jednym lub zawodnikami wygrywającymi walkę.
- Jeżeli dyskwalifikacja ta zakłóci klasyfikację w walce finałowej, to następni rywale zostaną przesunięci w górę tabeli w celu rozegrania walk oraz ustalenia końcowej klasyfikacji.
Artykuł 28. – CEREMONIA PROTOKOLARNA
Czterej pierwsi zawodnicy sklasyfikowani w każdej kategorii wagowej biorą udział w ceremonii protokolarnej i otrzymują medale oraz dyplomy, stosownie do zajętych miejsc:
1-szy – ZŁOTY MEDAL, 2-gi – SREBRNY MEDAL, 3-cie –2 BRĄZOWE MEDALE
W Mistrzostwach Świata zwycięzca otrzymuje pas Mistrza Świata (patrz regulamin odznaczeń i nagród).
Zawodnicy sklasyfikowani od 5 do 10 miejsca otrzymują dyplomy.
Ceremonie protokolarne odbywają się zaraz po zakończeniu walki finałowej danej kategorii wagowej. Ceremonia musi obowiązkowo rozpocząć się od dekoracji zwycięzcy.
Artykuł 29. – KLASYFIKACJA DRUŻYNOWA PODCZAS ZAWODÓW INDYWIDUALNYCH
Klasyfikacja drużynowa jest ustalana na podstawie miejsc dziesięciu pierwszych zawodników sklasyfikowanych w zawodach:
1-szy sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 10 punktów
2-gi sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 9 punktów
3-ci sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 8 punktów
3-ci sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 8 punktów
5-ty sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 6 punktów
5-ty sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 6 punktów
7-my sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 4 punkty
8-my sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 3 punkty
9-ty sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 2 punkty
10-ty sklasyfikowany zawodnik w każdej kategorii otrzymuje: 1 punkt
Stosowanie tej tabeli pozostaje niezmienne bez względu na liczbę zawodników w kategorii.
W przypadku identycznej ilości punktów w klasyfikacji kilku drużyn, zwycięską drużyną zostanie ta, która będzie miała najwięcej pierwszych miejsc, etc.
Artykuł 30. – SYSTEM KLASYFIKACJI PODCZAS ZAWODÓW DRUŻYNOWYCH
Zasada ogólna
Drużyna składa się z 7 zapaśników, po jednym z