Zanim odpowiem na pytanie tytułowe, sądzę, że warto wpierw przypomnieć, jak ważne jest spożywanie odpowiednich ilości witaminy C. Zapewne bowiem prawie wszyscy znają rolę tej witaminy w aspekcie dbanie o odporność naszego organizmu. Jednak, jak za chwilę przeczytacie, witamina C może być przydatna w znacznie większej ilości zastosowań. 

Witamina C - podstawy

Wpierw zła wiadomość - ludzie nie potrafią wytwarzać sami witaminy C.

Czas zatem na dobre wieści. Witamina C występuje w wielu, łatwo osiągalnych, produktach spożywczych.

Znajdziemy ją m.in.w owocach:

  • cytrusowych,
  • kiwi, 
  • aceroli,
  • jagodowych, 
  • dzikiej róży,
  • papryki - tak to też owoc.

Jak to się zatem dzieje, że w Stanach Zjednoczonych niedobór(!) witaminy C jest czwartym, co do wielkości, niedoborem w składnikach odżywczych?

Ten temat jest jeszcze bardziej zastanawiający, jeśli weźmie się pod uwagę, że ogólne zalecenia dotyczące spożywania witaminy C mówią najczęściej o zakresie 120 - 200 mg, dzienne. Wydaje się to bardzo mało.  Skoro jednak tak często występują niedobory tej witaminy, wskazuje to na to, jak źle skonstruowana jest dieta przeciętnego mieszkańca uprzemysłowionego kraju…

Jak wspomniałem witamina C to nie tylko wspomaganie odporności naszego organizmu. Spójrzmy zatem dlaczego jeszcze warto dbać o zapewnienie właściwego poziomu spożycia tej witaminy.

Jak jeszcze, poza odpornością, mogę wykorzystać witaminę C?

Jeżeli nie „wgryzałeś” się mocno w różnorakość zastosowań witaminy C, być może niektóre z nich będą dla Ciebie zaskoczeniem. 

Witamina C a zdrowie

Ochrona przeciwrodnikowa 

Jeśli zrobilibyśmy ankietę, z czym najczęściej kojarzy się witamina C, to sądzę, że na pierwszym miejscu byłaby odporność. Ale idę o zakład, że nie mniej osób wskazałoby jej działanie przeciwrodnikowe.

Faktycznie witaminę C można nazwać sztandarowym ”zmiataczem” wolnych rodników. A skąd one się biorą? Ogromny niekorzystny wpływ ma tutaj środowisko, w jakim żyjemy, powietrze, którym oddychamy, wodę, którą pijemy, dodatkowo palenie papierosów, tak często stosowane przy produkcji żywności, pestycydy, czy nadmierne spożywanie alkoholu. Witamina C pomaga naszemu organizmowi radzić sobie z ich nadmiarem. 

Potencjalne zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie

Stany zapalne powstają wtedy, gdy z naszym organizmem dzieje się coś niedobrego. Jest to więc naturalna odpowiedź obronna.  Problemem staje się jednak wtedy, gdy przechodzi w długotrwały/permanentny stan. Okazuje się, że witamina C może nam pomóc łagodzić je.

Witamina C a żelazo

Witamina C jest bardzo często dodawana do suplementów zawierających żelazo wtedy, gdy potrzebne jest szybkie uzupełnienie niedoborów tego pierwiastka. To celowe połączenie sprawia, żelazo jest lepiej przyswajane przez nasz organizm. 

witamina C sport

Witamina C a sportowiec

Zmniejszenie oddziaływania kortyzolu na nasze mięśnie

Rzeczywiście, witamina C stosowana w okolicy treningowej może przyczyniać się do zmniejszenia poziomu katabolicznego (rozkładającego m.in. mięśnie) hormonu, jakim jest kortyzol. Jednak przestrzegałabym przed wykorzystywanie witaminy C w tym okresie.  W związku z tym, że pewna odpowiedź organizmu, w postaci zwiększonego wydzielania kortyzolu po treningu, jest niezbędna, aby mięśnie mogły lepiej przygotować się do kolejnego treningu. 

Wsparcie wysiłku aerobowego 

W treningu aerobowym często ograniczeniem zdolności sportowca jest to, ile tlenu w trakcie jego wykonywania, może pobrać organizm sportowca. Jeśli cierpisz na niedobory witaminy C, ten wskaźnik może być niższy, niż wtedy, gdybyś zadbał o jego właściwe spożycie.  Nie ma tutaj znaczenia, czy witamina C pochodzić będzie z diety, czy też z suplementacji.

Ochrona i wspieranie leczenia urazów

Dbając o właściwy poziom spożycia witaminy C, będziemy upewniali się, że ew. brak nie będzie czynnikiem ograniczającym produkcję kolagenu w naszym organizmie.  A przecież doskonale zdajemy sobie sprawę, jak ważną pełni kolagen, głównie w aspekcie ochrony tkanki łącznej. Stałe myślenie o jej bezpieczeństwie, czy to w aspekcie diety i suplementacji, czy też bezpieczeństwa wykonywanych treningów, jest jednym z ważniejszych aspektów, który pozwala sportowcowi odnosić pełnię sukcesów.

Zmniejszenie obolałości potreningowej

Jeśli w Twoim treningu drastycznie ulegnie zmianie bodziec, jakim starasz się „atakować” swoje mięśnie, następnego dnia możesz odczuwać opóźnioną obolałość potreningową. Oczywiście możesz poczekać, aż ona sama „przejdzie”, jednak charakterystyka niektórych dyscyplin sportowych wymaga bardzo dużej częstotliwości treningów. W takim przypadku pomocna może być również witamina C. 

Witamina C - BONUS

Witamina C może mieć wpływ na Twoje życie seksualne! Tak, dobrze czytasz!

Jeśli będziesz chciał zreplikować badanie, które dało spektakularne wyniki w postaci potrojenia (!) się ilości aktów seksualnych, powinieneś spożywać witaminę C przez 2 tygodnie w ilości 3 g na dzień. Kolejny bonusem może być tutaj w takim przypadku poprawa nastroju i zmniejszenie negatywnego wpływu depresji. Widzimy zatem, jak ważne jest dbanie o spożycie właściwej ilości witaminy C.

Witamina C w proszku czy działa? Poznaj opinie

Gdy występują niedobory witaminy C lub okresowo wymaga się zwiększonego jej spożycia, stosuje się bardzo często celową suplementację. W takim przypadku, jeśli tylko będziesz zaopatrywał się w witaminę C z pewnego i sprawdzonego źródła, sama forma podania, czy będą to kapsułki, tabletki, formy rozpuszczalne, czy też, jak w tytułowym pytania, proszek, będzie to miało mniejsze znaczenie. 

Oczywiście występują na rynku również formy bardziej “ekskluzywne”, np. w postaci biokompleksów (na przykład połączenie witaminy C z bioflawonoidami), które mogą wykazywać szersze działanie, oparte nie tylko na właściwościach samej witaminy C. Ale to już temat na osobny artykuł…

Jeśli jednak zależy Ci wyłącznie na zapewnieniu odpowiednie ilości witaminy C, to odpowiedź na pytanie tytułowe brzmi: Działa!

Komentarze (0)