Kwas D-asparginowy (DAA) jest jedną z dwóch postaci aminokwasu – kwasu asparginowego, gdzie drugą formą jest kwas L-asparginowy, będący składnikiem białek. Jednak aktywność kwasu D-asparginowego w organizmie jest swoista tylko dla tej postaci i nie ma odniesienia do formy kwasu L-asparginowego.

  1. Kto odniesie korzyści?
  2. Stosowanie i dawkowanie DAA
  3. Na co zwracać uwagę?
  4. Co jeszcze warto wiedzieć?
  5. Ranking TOP3 DAA

Ludzkie tkanki albo pozyskują DAA przekształcając kwas L-asparginowy, albo pobierając kwas D-asparginowy wytworzony w jelitach przez bakterie fermentacji mlekowej, albo pobierając kwas D-asparginowy występujący w fermentowanych pokarmach mlecznych, mięsie i warzywach. DAA działa w tkankach zarówno samodzielnie, jak też po przekształceniu do swojej jeszcze aktywniejszej postaci – kwasu N-metylo-D-asparaginowego (NMDA). Oba aminokwasy pełnią w tkankach funkcje neuroprzekaźników i hormonów, działając za pośrednictwem swoich własnych receptorów.   

Najwięcej DAA koncentrują neuroendokrynne struktury mózgu, podwzgórze i przysadka, w których pobudza on produkcję i uwalnianie hormonów LH i GH. LH pobudza z kolei produkcję testosteronu w jądrach, a GH – IGF1 w wątrobie i mięśniach, przy czym oba te czynniki są hormonami anabolicznymi, stymulującymi przyrost masy i siły mięśni. Równie wysokie stężenie DAA występuje w jądrach, w których pobudza on produkcję i uwalnianie testosteronu, oddziałując bezpośrednio na te gruczoły.

Kto odniesie korzyści?

W badaniach wykazano, że DAA zwiększa poziom całkowitego i wolnego (najaktywniejszego) testosteronu oraz liczbę receptorów androgenowych, obniżając jednocześnie poziom estradiolu i kortyzolu oraz liczbę receptorów estrogenowych. Przy czym suplementacja DAA prowadziła do bardzo wysokiego przyrostu siły u trenujących siłowo atletów.

Takie kierunki działania powinny wspomagać w pierwszej kolejności progresję formy w dyscyplinach siłowych i sylwetkowych, albowiem testosteron i receptory androgenowe rozwijają a kortyzol niszczy mięśnie, natomiast estradiol i receptory estrogenowe zatrzymują wodę i tłuszcz w organizmie, szczególnie w okolicy sutków.

mężczyzna libido

Korzyści z suplementacji DAA mogą spodziewać się również mężczyźni z zaburzeniami w sferze płciowej.

Stosowanie i dawkowanie DAA

W badaniach z udziałem ludzi stosowano dawkę DAA w okolicy 3 g dziennie – i takie dawkowanie sugerowane jest zwykle sportowcom i osobom aktywnym fizycznie. Suplement DAA może być przyjmowany w dawkach podzielonych lub w jednej dawce, w zasadzie w obojętnej porze dnia. Chociaż możemy też spotkać się z zaleceniami jego stosowania przed snem, w celu wzmocnienia nocnej fazy wyrzutu LH, GH i testosteronu. Niemniej wysoka dawka DAA przed snem może utrudniać zasypianie, należy więc tutaj polecać osobom wrażliwym zachowanie stosowanej ostrożność.

Ponieważ działanie DAA na przyrost poziomu testosteronu utrzymuje się zwykle do 14 dni, dlatego zaleca się często suplementację cykliczną – dwa tygodnie suplementacji i tydzień przerwy.

Na co zwracać uwagę?

Ponieważ zdarzały się przypadki, że korzyści wynikające z suplementacji kwasu D-asparginowego przypisywano suplementom zwykłego i taniego kwasu L-asparginowego, dlatego należy zwracać uwagę, czy uwidocznionym na etykiecie składnikiem oferowanego nam suplementu jest dokładnie kwas D-asparginowy. A szczególnie wtedy, kiedy cena oferowanego suplementu wydaje się nam wyjątkowo atrakcyjna.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Suplementacja DAA poprawia jakość nasienia oraz zwiększa liczebność i ruchliwość plemników. Badania nad męską bezpłodnością wykazały, że suplementacja DAA przywraca płodność u 27% mężczyzn biorących udział w eksperymentach.

Sławomir Ambroziak    

Ranking TOP3 DAA

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (0)