Choć orzechy są dość kaloryczne, to jeśli zaczniemy jeść ich więcej każdego dnia, raczej nie przytyjemy. W dłuższej perspektywie może się okazać, że będziemy szczuplejsi. Wzrost konsumpcji orzechów będzie szczególnie skuteczny, jeśli będzie się to odbywało kosztem żywności typu fast food oraz słodyczy.

Dowodem jest na to epidemiologiczne badanie, o którym pisano w BMJ Nutrition, Prevention and Health. 

Badanie

Naukowcy z Harvard University zebrali i przeanalizowali dane z trzech dużych projektów epidemiologicznych przeprowadzonych w latach 1986-2011, badania uzupełniającego pracowników służby zdrowia i innych. Była to naprawdę ogromna baza danych.

Wysunięte wnioski

Okazało się, że im większy wzrost konsumpcji orzechów, tym zdrowsi stawali się uczestnicy badania. Według wielu naukowców, dzieje się tak, ponieważ ludzie spożywając orzechy, nie musieli sięgać po niezdrowe przekąski i dzięki temu nie przybierali też na wadze. Tak naprawdę to nic dziwnego, że ci którzy wcześniej spożywali fast foody, nagle wyszczupleli, kiedy wymienili je na zdrowsze opcje. 

orzechy odchudzanie

Czy orzechy mają odchudzający efekt?

Możliwym wyjaśnieniem efektu odchudzającego orzechów jest to, że organizm nie pochłania wszystkich kalorii z orzechów. Może to wynikać z tego, że orzechy są słabiej przyswajalne, niż inna żywność i organizm nie pochłania wszystkich kalorii. Dotyczy to szczególnie migdałów.

Innym możliwym wyjaśnieniem jest to, że organizm łatwiej przekształca nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w orzechach w energię.

Podsumowanie

Zwiększone spożycie orzechów wcale nie sprawi, że zwiększy się również Twoja masa ciała. Wręcz przeciwnie - jedząc więcej orzechów, możesz stracić na wadze, pomimo tego, że są one kaloryczne. Jest to także dobry sposób na wprowadzenie dobrych nawyków żywieniowych, a co zatem idzie zadbanie o swoje zdrowie.

Po jakie orzechy warto sięgnąć?

Orzechy włoskie, które mają mnóstwo zdrowych tłuszczy. Można powiedzieć, że na tle innych orzechów mają ich najwięcej.

Migdały oprócz tłuszczów mają bardzo dużo witaminy E, której na co dzień nie przyswajamy w zbyt dużych ilościach. 

Orzechy ziemne, choć zaliczane do strączków, również są dobrą opcją. Mają sporo witamin z grupy B i najwięcej białka.

Orzechy brazylijskie - źródło selenu, ale warto wiedzieć, że najbogatsze w ten pierwiastek są orzechy pochodzące z Peru i Brazylii.

Zatem, jeśli pracujesz nad sylwetką, a w Twojej diecie nie ma orzechów, to czas to zmienić! Spróbuj dodać 10-15 g orzechów do niektórych swoich posiłków.

Referencje:

https://nutrition.bmj.com/content/2/2/90

https://www.ergo-log.com/almonds-contain-fewer-calories-than-you-think.html

Komentarze (0)