Suplementacja Acai (Euterpe oleracea) może zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej. Sugeruje tak badanie opublikowane w PLoS One.

Badanie

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Rio de Janeiro przeprowadzili badania na 4 grupach myszy które przez 12 tygodni otrzymywały dedykowany dla każdej grupy rodzaj karmy:

  • grupa 1 – standardowa karma, grupa kontrolna
  • grupa 2 – dieta wzbogacona tłuszczem
  • grupa 3  - standardowa karma z dodatkiem ekstraktu acai
  • grupa 4 – dieta wzbogacona tłuszczem z dodatkiem ekstraktu acai

Wyniki

acai

Dla nikogo nie było zaskoczeniem, że zwierzęta na diecie wysokotłuszczowej przybrały na wadze więcej, niż na standardowej karmie. Okazało się jednak, że dieta z dodatkiem ekstraktu zapobiegła wzrostowi masy ciała. Była zauważalna różnica w grupie drugiej i czwartej. Choć obie miały dietę wysokotłuszczową, to jednak suplementacja acai sprawiła, że w tej grupie myszy nie przybrały na wadze.

Okazuje się, że ekstrakt z acai aktywuje enzym AMPK. Jego główna rola to dbanie o homeostazę energetyczną całego organizmu. Reguluje łaknienie, metabolizm lipidów czy też wrażliwość tkanek na insulinę.

Kolejną korzyścią, jaką przyniósł ekstrakt z acai, to zmniejszenie wzrostu „złego cholesterolu” LDL we krwi. Myszy będące na diecie wysokotłuszczowej bez suplementu zwiększyły jego poziom, a te, które otrzymywały ekstrakt z acai już nie.

Omawiany suplement poprawia poziom cholesterolu za sprawą syntezy białek transportowych ABCG5 oraz ABCG8 w wątrobie. Białka te są odpowiedzialne za usuwanie cholesterolu z organizmu poprzez kwas żółciowy. Choć już wiadomo, że ekstrakt acai niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, to naukowcy są zgodni, że warto wykonać kolejne badania długoterminowe i na jednorodnych populacjach. Dzięki temu będzie możliwe zgłębienie właściwości acai jeszcze bardziej.

Źródło: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0143721