Tryb życia, szczególnie spora ilość pracy, obowiązki w domu, treningi, często sprawiają nam spore problemy, jeżeli chodzi o dietę i jej przygotowanie. Problemy tego typu często przytrafiają się osobom początkującym i niezdecydowanym, które jeszcze nie do końca zmieniły swój wcześniejszy tryb życia, a są w trakcie tego procesu. Wydawałoby się, że przeznaczenie około 1000 złotych miesięcznie na gotowe, zdrowe i wyliczone pod nasz organizm posiłki to suma, na którą może sobie pozwolić większość osób. Szczególnie w sytuacji, której czas przeznaczony na ich przygotowanie wystarczy, aby w miesiącu zarobić więcej niż wydaliśmy na dietę. Czy rzeczywiście coraz bardziej popularne, tzw. diety pudełkowe to idealne rozwiązanie? 

Kcal i wartości odżywcze

Katering dietetyczny dostępny na rynku opiera się w zdecydowanej większości na szablonach kalorycznych, spośród których możemy wybrać odpowiedni dla nas. Niestety nie uwzględniają one bardzo istotnych wyliczeń makroskładników, które również należy dobierać pod dany organizm. Jest to podstawa komponowania diety. 

Przykładowa kobieta o masie ciała 60 kg, otrzymująca najczęściej dietę 1500 kcal zaspokaja nią ledwo swoje BMR, czyli ilość kcal niezbędną do funkcjonowania organizmu, bez jakiegokolwiek ruchu. Redukcja tkanki tłuszczowej przy takiej ilości kcal na początku może dać efekty. Niestety nasz organizm jest dość cwany i na podaż głodowych ilości kcal odpowie spowolnieniem metabolizmu, czyli wszystkich przemian w organizmie. Zaburzeniu ulec może równowaga hormonalna tarczycy, nadnerczy czy u mężczyzn androgenów. Przy długotrwałych głodówkach dojść może do załamania metabolicznego, z którego wyjść jest bardzo ciężko, a niedoczynność tarczycy czy wypalenie nadnerczy związane jest z leczeniem do końca życia. 

Wyżej wymieniona osoba o masie ciała 60 kg, w sytuacji gdy celem jej jest kształtowanie sylwetki, dostarczyć powinna około 1,8-2 g białka na każdy kg masy ciała. Osobiście nie spotkałem się z dietami pudełkowymi, które by uwzględniały takie ilości. Z reguły jest to wartość około 80-100 g dziennie łącznej sumy białka pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Aby jednak zaoszczędzić, firmy z reguły zaniżają drogie składniki odżywcze w postaci białka i tłuszczów, zwiększając te tańsze, czyli węglowodany, w tym białko pochodzenia roślinnego. Po przeliczeniach wyjść może, że dieta taka z 90 g ogólnej wartości białka, zawiera 50 g pochodzenia zwierzęcego i 40 g roślinnego. W efekcie mamy dietę ubogą w wartość energetyczną, przy zaniżonej ilości protein, w tym pochodzenia zwierzęcego, oraz niskiej podaży tłuszczów z lepszej jakości źródeł, jak: oliwa z oliwek, olej kokosowy, tłuste ryby, jaja, tłuste mięsa, orzechy. 

Zagłębiając się w szczegóły, bez wątpienia będzie to dieta niedoborowa. Nie tylko w energię i składniki odżywcze, ale również witaminy i składniki mineralne, które odgrywają równie ważne role w naszym organizmie.

Jakość w praktyce

Wydawać by się mogło, że skoro kalorie i wartości odżywcze nie są takie, jakich byśmy oczekiwali, to może jakość pożywienia będzie stała na wysokim poziomie. Jak wykazują jednak kontrole przeprowadzone w ostatnich dniach przez sanepid, jest niestety inaczej.

Jak ujawniła Joanna Narożniak z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie, sanepid przeprowadził w 2016 roku kontrolę w 40 firmach zajmujących się kateringiem dietetycznym w województwie mazowieckim. Wyniki przeprowadzonych kontroli nie okazały się zbyt optymistyczne dla ich właścicieli, jak i klientów. Wśród połowy kontrolowanych firm wykazano znaczne uchybienia. Między innymi brudne sufity, podłogi, brak wentylacji, nieumyty sprzęt kuchenny, brak dopływu bieżącej wody czy brak zabezpieczeń przed gryzoniami. Efektem tego były nałożone kary na połowę z 40 kontrolowanych firm kateringowych oraz 6500zł łącznej sumy kar. 

Podsumowanie

Kateringi dietetyczne to niestety mocno średni wybór w sytuacji, gdy chcemy zadbać o nasze zdrowie i sylwetkę. Bez wątpienia żywienie, jakie oferują jest w lepsze jakościowo niż większości osób niezwracających na to uwagi. Jednak warto przeznaczyć trochę czasu na swoje zdrowie.