Przygotowanie niezbędnych zapasów pozwala Tobie i Twojej rodzinie ograniczyć niepotrzebne wyjścia do sklepu i pozostać w domu. Zanim jednak zrobimy zapasy zastanówmy się, czego tak naprawdę potrzebujemy.

Nie chodzi bowiem jedynie o wystarczającą ilość jedzenia, ale również o jakość tego, czym zamierzamy się żywić. Konserwy i inne mocno przetworzone produkty spożywcze mogą zaspokoić głód, ale nie dostarczą wszystkich niezbędnych składników odżywczych potrzebnych do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. 

Jeśli planujesz uzupełnić zapasy żywności, poniżej znajdziesz listę odżywczych produktów, w które warto się zaopatrzyć.

Mięso, drób i ryby

Białko jest niezbędnym makroskładnikiem, którego organizm potrzebuje do budowy i naprawy komórek skóry, mięśni i kości. Białko jest również potrzebne do produkcji ważnych enzymów i hormonów, które regulują wiele funkcji organizmu, takich jak krążenie krwi i detoksykacja. Ponadto białko wspomaga metabolizm energetyczny. Zdrowe źródła białka obejmują chude mięso i tłuste ryby.

Kup większą ilość mięsa i ryb, następnie podziel je na mniejsze porcje, umieść je w szczelnych woreczkach strunowych i przechowuj w zamrażarce. W ten sposób możesz przechowywać mięso około 3 miesiące. Pomyśl też o zakupie pysznej odżywki białkowej.

Świeże owoce i warzywa

Świeże owoce i warzywa to mnóstwo witamin, minerałów, polifenoli i błonnika. Przeciwutleniacze wpływają na sprawniejsze funkcjonowanie układu odpornościowego, zwiększają produkcję energii. Świeże owoce i warzywa mogą się łatwo popsuć. Zamiast więc zaopatrywać się w zielone warzywa liściaste, które szybko więdną, wybierz bardziej warzywa, które pozostają świeże przez dłuższy czas. Mogą to być brokuły, kapusta, por, brukselka i buraki, marchew. W celu wydłużenia przydatności warzyw do spożycia możemy je marynować, kisić i mrozić.

Zioła i przyprawy

Jedzenie tych samych potraw przez wiele dni może w końcu stać się nudne, warto więc zaopatrzyć się w aromatyczne zioła i przyprawy. Dzięki nim te same potrawy nabiorą zupełnie nowego smaku i aromatu. Podobnie, jak większość produktów pochodzenia roślinnego, zioła i przyprawy zawierają przeciwutleniacze i związki aktywne, które mogą wzmocnić układ odpornościowy. Warto zaopatrzyć się w czosnek, cebulę, imbir, rozmaryn, bazylię, oregano, papryczki chili i kurkumę. Możesz kupić świeże przyprawy lub wybrać sproszkowane wersje wymienionych warzyw. Koperek, kolendrę, szczypiorek czy natkę pietruszki możesz poszatkować i zamrozić - w ten sposób nie zepsują się, a Ty będziesz mógł długi czas cieszyć się ich smakiem.

Całe ziarna

Organizm potrzebuje również błonnika pokarmowego, dzięki któremu nasz układ trawienny może prawidłowo funkcjonować. Pełne ziarna zawierają dużą ilość błonnika pokarmowego, który wspiera zdrowie układu sercowo-naczyniowego poprzez hamowanie wchłaniania nadmiaru glukozy i cholesterolu. Ponadto całe ziarna rzadko się psują, zwłaszcza jeśli są odpowiednio przechowywane. Warto zaopatrzyć się w płatki owsiane, brązowy i biały ryż, kaszę jęczmienną i gryczaną oraz komosę ryżową i kaszę jaglaną.

ryż zapasy

Warzywa strączkowe

Strączki są doskonałą alternatywą dla mięsnych źródeł białka. Strączki znane są również z obniżania poziomu cholesterolu, regulacji ciśnienia krwi i wspomagania trawienia, dzięki dużej zawartości zawartych w nim składników odżywczych. Popularne rodzaje warzyw strączkowych to ciecierzyca, soczewica i różne rodzaje fasoli. 

Orzechy

Orzechy zawierają duże ilości przeciwutleniaczy, składników odżywczych i zdrowych tłuszczów, które wspomagają wiele funkcji organizmu, takich jak metabolizm, trawienie i krążenie krwi i zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Orzechy mogą zapewnić Ci energię na wiele godzin. Zastosowanie orzechów w kuchni jest niezwykle szerokie - mogą stanowić dodatek do ciast, sałatek, owsianek, mogą stanowić również samodzielną przekąskę. Na ich bazie można przygotować pyszne masła orzechowe.

Jajka

Jajka są doskonałym źródłem białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. Dostarczają luteiny, witamin z grupy B, witaminy D oraz choliny. Ich niepodważalną zaletą jest to, że dobrze sycą. Ponadto zachowują świeżość dużo dłużej, niż mięso czy ryby. Nie ma więc problemu, by kupić od razu nieco większą ilość jaj. Na ich bazie możemy przygotować nieskończoną ilość posiłków różnego rodzaju, poczynając od gotowanych jajek i jajecznicy, przez naleśniki i ciasta, po różnego rodzaju zapiekanki i sałatki.

Podsumowanie

Dobrze zaopatrzona spiżarnia eliminuje konieczność częstych wyjść do sklepu. Co więcej, robienie rzadziej dobrze zaplanowanych zakupów, sprzyja wydawaniu mniejszej ilości pieniędzy i przyczynia się do ograniczenia kupowania niepotrzebnych produktów. Takie podejście sprzyja również utrzymaniu diety. Jemy bowiem tylko te produkty i dania, które z góry zaplanowaliśmy. Warto uwzględnić także żywność dietetyczną.

Koniecznie przed wyjściem do sklepu na większe zakupy, przygotuj listę produktów, których potrzebujesz. Wcześniej zaplanuj wstępnie, jakie dania planujesz spożywać w kolejnych dniach i ile produktów do ich przygotowania potrzebujesz. Pomocne mogą okazać się gotowe plany dietetyczne, które z góry narzucają nam określone produkty i ich ilość.

Komentarze (5)
paul123

Jak się dowiedziałem że ludzie masowo wykupują mięso moja pierwsza myśl była taka: "a niech wam się h**e to wszystko zepsuje".

2
Bull

No tak, ale gdybyśmy w obecnej sytuacji planowali zakupy i robili je 1-2x w tygodniu pewnie by i kolejek nie było.

3
anubis84

ja jestem przeciwnikiem zapasów, odkąd mole mi się zagnieździły, wole takie produkty jak ryze kasze jakieś orzechy ba bieżąco kupować.

0
SHHO

Mialem podobnie, 5 kg opakowanie ryżu parabolicznego i około 20 pudelek makaronow strączkow, bo kupowałem 3 w cenie 2 ; można temu zaradzić wsypujac do słoików, jak narazie wszystko ok.

1
anubis84

Koleżanka kiedyś też opowiadała że orzechy w słoiku miała, patrzy pewnego dnia a tam pełno moli, słoik może być ok, trzeba też uważać co się wsypuje do niego.

0