Mleko zawiera różne składniki odżywcze, które mogą przynosić korzyści zdrowotne kobietom po menopauzie. U takich pań występuje zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i układu mięśniowo-szkieletowego (związane częściowo ze spadkiem wytwarzania estradiolu na rzecz innych estrogenów). 

Naukowcy badali związek między spożyciem mleka o zwykłej lub wyższej ilości tłuszczu oraz mleka niskotłuszczowego a składem ciała japońskich kobiet w wieku od 40 do 60 lat. Wykorzystano dane wyjściowe zebrane w poprzednim badaniu, w którym zbadano wpływ suplementu diety na różne parametry zdrowotne u 85 japońskich kobiet w wieku od 40 do 60 lat. Uczestniczki były oceniane pod względem wieku, statusu menopauzalnego, czynników stylu życia i składu ciała. Oszacowano zużycie mleka o różnej zawartości tłuszczu za pomocą krótkiego kwestionariusza historii diety (BDHQ).

mleko tłuste

Wyniki

  • podzielono panie w kategoriach: używających mleka 2 x w tygodniu („konsumenci”) lub stosujących mleko co najwyżej 1 x w tygodniu („nie konsumenci”),
  • 27 pań zostało sklasyfikowanych, jako „nie konsumenci”, 18 jako wyłączni konsumenci mleka o niskiej zawartości tłuszczu, a 29 jako wyłączni konsumenci mleka normalnego, o wysokiej zawartości tłuszczu,
  • 11 kobiet, które spożywały oba rodzaje mleka (wysoko- i niskotłuszczowe) zostały wyłączone z analizy,
  • panie, które spożywały mleko o normalnej lub wysokiej zawartości tłuszczu co najmniej 2 x w tygodniu miały wyższą beztłuszczową masę ciała 39,4 ± 2,7 kg i większą masę mięśniową 37,2 ± 2,5 kg, w porównaniu do pozostałych grup,
  • panie, które spożywały mleko co najwyżej 1 x w tygodniu miały mniejszą beztłuszczową masę ciała 37,9 ± 2,2 kg oraz masę mięśniową 35,8 ± 2,0 kg, w porównaniu do pijących mleko (zwykłe lub zawierające więcej tłuszczu) co najmniej 2 x w tygodniu,
  • panie, które spożywały mleko o niskiej zawartości tłuszczu co najmniej 2 x w tygodniu miały najniższą beztłuszczową masę ciała 37,6 ± 2,9 kg oraz masę mięśni 35,5 ± 2,7 kg ze wszystkich grup.

Wniosek

Jeśli pić mleko, to tylko o normalnej zawartości tłuszczu lub bardziej tłuste. Mleko odtłuszczone przynosi najgorsze rezultaty pod względem kompozycji sylwetki oraz ilości mięśni. Ale nie ma róży bez kolców – grupa pijąca mleko niskotłuszczowe miała najmniej tkanki tłuszczowej (14.3 kg) oraz najmniej tłuszczu wisceralnego, ale przy tym najniższą masę kostną. Ogółem jednak panie, które spożywały mleko o normalnej lub wysokiej zawartości tłuszczu, miały najlepszy skład ciała ze względu na większy udział beztłuszczowej masy ciała (i największą masę ciała ze wszystkich grup). Średnio panie, które spożywały mleko o normalnej lub wysokiej zawartości tłuszczu miały tylko 300 g tłuszczu więcej, w porównaniu do grupy mleka niskotłuszczowego. Najbardziej otłuszczone były kobiety pijące mleko co najwyżej 1 x w tygodniu (15.3 kg).

Referencje: Yuri Sukenobe,1 Masakazu Terauchi,corresponding author2 Asuka Hirose,1 Miho Hirano,1 Mihoko Akiyoshi,1 Kiyoko Kato,1 and Naoyuki Miyasaka „Normal/high-fat milk consumption is associated with higher lean body and muscle mass in Japanese women aged between 40 and 60 years: a cross-sectional study” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5796600/