W badaniu wzięto pod lupę 10 700 dzieci ze Stanów Zjednoczonych w wieku 2 i 4 lat. Większość piła mleko 2% lub o większej zawartości tłuszczu (87% po 2 latach, 79.3% po 4 latach). W porównaniu do osób pijących 2% lub mleko pełne, 2-letnie i 4-letnie dzieci pijące 1% (mleko odtłuszczone) miały o 64% większe szanse na nadwagę lub o 57% większe szanse na otyłość. Istniał trend, który wskazywał na to, iż zarówno w wieku 2, jak i 4 lat, dzieci pijące mleko odtłuszczone miały częściej nadwagę i otyłość.

Wnioski:

  • konsumpcja mleka odtłuszczonego jest często spotykana wśród dzieci z nadwagą / otyłością, co może wskazywać na wybór ich rodziców (którzy chcą w ten sposób walczyć z otyłością lub nadwagą swoich pociech),
  • ale obserwacje mogą też oznaczać, iż wybór mleka o mniejszej zawartości tłuszczu niekoniecznie jest dobrym pomysłem (gdyż sprzyja nadwadze i otyłości).

mleko

Komentarz

To nie jedyne badanie, które wskazuje na to, iż tłuszcze są niezbędne i to wszystkim, nie tylko dzieciom, ale także osobom w okresie dojrzewania, dorosłym i w podeszłym wieku. Wg licznych badań, osoby dostarczające 20% dziennej podaży energii z tłuszczów miały mniej testosteronu od tych dostarczających 40%. Mniej było testosteronu całkowitego, wolnego, jak i androstenedionu, szczególnie gdy tłuszcze nasycone zastąpiono wielonienasyconymi. W innym badaniu, panie, które spożywały mleko o niskiej zawartości tłuszczu co najmniej 2 x w tygodniu, miały najniższą beztłuszczową masę ciała: 37,6 ± 2,9 kg oraz masę mięśni: 35,5 ± 2,7 kg ze wszystkich grup. Tymczasem panie, które spożywały mleko o normalnej lub wysokiej zawartości tłuszczu co najmniej 2 x w tygodniu miały wyższą beztłuszczową masę ciała: 39,4 ± 2,7 kg i większą masę mięśniową: 37,2 ± 2,5 kg, w porównaniu do pozostałych grup.

W jeszcze innych badaniach:

  • częstość występowania zespołu metabolicznego była istotnie niższa u osób z większym spożyciem mleka lub jogurtu,
  • ryzyko wystąpienia otyłości androidalnej (tłuszcz wisceralny, czyli ulokowany w tułowiu, wokół narządów wewnętrznych) oraz wysokiego stężenia glukozy na czczo były niższe o 32% dla osób spożywających najwięcej mleka lub jogurtu (czyli przynajmniej 1 x dziennie), w porównaniu do osób, które rzadko lub wcale nie sięgały po nabiał,
  • ryzyko wystąpienia niskich stężeń HDL było o 28% niższe,
  • ryzyko wystąpienia syndromu metabolicznego było o 29% niższe.

Jeśli już pić mleko, to tłuste. Mleko (pochodzenia zwierzęcego, w tym krowie) budzi nieustanne kontrowersje i nie dla każdego jest odpowiednie, jednak to temat na zupełnie inny artykuł.

Referencje:

Hämäläinen E, Adlercreutz H, Puska P, Pietinen P. “Diet and serum sex hormones in healthy men”.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6538617?access_num=6538617&link_type=MED&dopt=Abstract

Yuri Sukenobe,1 Masakazu Terauchi,corresponding author2 Asuka Hirose,1 Miho Hirano,1 Mihoko Akiyoshi,1 Kiyoko Kato,1 and Naoyuki Miyasaka „Normal/high-fat milk consumption is associated with higher lean body and muscle mass in Japanese women aged between 40 and 60 years: a cross-sectional study” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5796600/

Kim J1. “Dairy food consumption is inversely associated with the risk of the metabolic syndrome in Korean adults”

Lee M I wsp. “Dairy food consumption is associated with a lower risk of the metabolic syndrome and its components: a systematic review and meta-analysis”  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29871703

Rebecca J. Scharf, MD, MPH,1 Ryan T. Demmer, Ph.D,2 and Mark D. DeBoer, MD, MSc, MCR1,3 „Longitudinal evaluation of milk type consumed and weight status in preschoolers” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4439101/