SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Przepisy nt. reklamy w internecie - pytanie.

temat działu:

NUTRIFARM&OLIMP

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 2948

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1828 Wiek 43 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 29115
Witam,
parę słów wstępu. Piszę pracę, której jednym z elementów jest ocena sposobu prezentacji suplementów diety na stronach internetowych.
Teraz do rzeczy:
Czy ktoś z państwa firmy byłby w stanie podać mi wymagania, jakie powinien spełniać opis suplementu znajdujący się na stronie internetowej? A najlepiej ustawę, która to reguluje? (jeśli takowa jest)
W czym rzecz - korzystam z odpowiednich ustaw normujących prezentację suplementów - są tam dokładnie opisane wymogi, np.:
Suplement ma mieć: nazwę, skład, zawartość netto (lub liczba sztuk), termin minimalnej trwałości i parę innych (wymienione muszą się znaleźć na opakowaniu, gdy największa powierzchnia opakowania nie przekracza 10cm2).

Problem w tym, że nie znajduję ŻADNEGO przepisu, który dotyczyłby reklamy w necie - wszystkie regulacje dotyczą opakowań. Czy to oznacza brak uregulowań prawnych na ten temat?

Podejrzewam, że firma OLIMP prowadząc stronę netową, wie dokładnie, w myśl jakich przepisów ma prezentować suplementy.

Proszę o odpowiedź.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 49 Napisanych postów 5770 Wiek 43 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 42384
nigdy nie liczylem tych ulotek w displayu , ale wydaje mi sie że nie ma ich tyle co blistrow, w sumie nadruk na sreberku bylby nie glupia sprawa
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Biniu Moderator
Ekspert
Szacuny 251 Napisanych postów 41358 Wiek 52 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 126211
wydaje mi sie ze najszybciej uzyskasz odpowiedz na infolinii :D
polecam :D
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11149 Napisanych postów 51567 Wiek 31 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
Zapytaj na innych działach bo OLimp na pewno się do tego stosuje co prawo nakazuje
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1828 Wiek 43 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 29115
Nie ma to jak, kurna, merytoryczna wypowiedź...

Wynika z niej po pierwsze, że inni mogą się nie stosować do wymogów prawa.

Po drugie; skoro Olimp "na pewno się do tego stosuje co prawo nakazuje", to po kiego grzyba mam pytać gdzie indziej? Przecież wyraźnie napisałem, że interesują mnie właściwe prezentacje.

No dobra, koniec off top'u. Sprawa wygląda następująco (dla zainteresowanych); Kwestie reguluje Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 144, poz. 1204). Definiuje ona informację handlową jako min. - każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów. A ta z kolei ma zawierać wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia. W kwestii już konkretnie suplementów diety uściśla sprawę - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 grudnia 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety (Dz. U. z 2007 r., Nr 196, poz. 1425) i jeszcze kilka innych, ale te są najważniejsze.

Pozdrawiam
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 303 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 2938
...myśle ze chyba uczestników forum interesują raczej wyłącznie informacje dotyczące działania produktów,etc...a nie formy prawne,i jakies pragrafy,......
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11149 Napisanych postów 51567 Wiek 31 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
Witam,
Jeszcze poszukam czegoś, ale na początek coś takiego:

1. --> pkt 17 preambuły dyrektywy w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002L0046:20060421:PL:PDF

--> odsyła do dyrektywy w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:15:05:32000L0013:PL:PDF

Trudno stwierdzić, czy opis suplementu na stronie internetowej producenta mieści się w zakresie pojęcia "etykietowanie".

2. Działalność handlowa w internecie jest w Polsce (i nie tylko) uregulowana w bardzo małym stopniu - ogólnie wydaje mi się, że albo odpowiednie przepisy należałoby stosować per analogiam, albo jest to luka prawna.

PS: Odpowiedzi na Twoje pytanie na infolinii nie uzyskasz. Być może Panowie Darek Szukała lub Sławomir Ambroziak będą coś wiedzieć, zaglądają często na forum.

Pozdrawiam, Grzesiek
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1828 Wiek 43 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 29115
Dzięki serdeczne Dog.

Masz rację nt. uregulowań działalności handlowej w Necie - niewiele tego; a gdy odnieść się jeszcze konkretnie do suplementów to praktycznie nie ma nic.

Zgodnie z moimi ustaleniami, to wspomniane przeze mnie wyżej ustawy należy traktować jako wytyczne. Najogólniej mówiąc wynika z nich, że należy w takiej prezentacji internetowej zawrzeć wszelkie informacje, które mogą mieć znaczenie przy ewentualnym dochodzeniu/udowadnianiu swoich praw tak przez klienta, jak i sprzedającego. Dlatego albo należałoby stosować te same zasady, które dotyczą etykietowania opakowań (bo te same w sobie są dokładnie określone), albo - jak w przypadku leków - zawrzeć na stronie klauzule, że należy przed użyciem przeczytać ulotkę/opis na opakowaniu.

Parlament Europejski nie narzuca nic od siebie - przeciwnie, mają obowiązywać uregulowania lokalne (dlatego np. nie można ot tak sobie wprowadzać na rynek suplementów, które mają Niemcy, Anglicy czy Czesi). Jedyna w miarę uregulowana ogólnie kwestia, to tzw. oświadczenia żywieniowe i zdrowotne - ale te też dotyczą opakowań.

Pozdrawiam
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11149 Napisanych postów 51567 Wiek 31 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
Witam ponownie,

1. Cały czas stoimy w miejscu, tzn. na razie są to tylko dywagacje na zasadzie "wydaje mi się". Naturalnie reklama i oznakowanie suplementów diety podlega szczególnym obostrzeniom, ale pierwsze moje skojarzenie było takie, by prezentacje tego typu umieszczane w Internecie traktować możliwie liberalnie. Być może zmyliły Cię bardzo dokładne opisy suplementów na stronie firmowej OLIMP-u, moim zdaniem jest to jednak chwyt, który ma nadać informacji reklamowej ton profesjonalizmu. Wydaje mi się także, że firma po prostu kopiuje tutaj treść ulotki dołączonej do opakowania, bez zbędnych ceregieli. Dlatego wymogów dla opakowania nie można przenosić bezpośrednio na opis suplementu na stronie internetowej.

2. Warto zwrócić uwagę na ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1924/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności
:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:404:0009:0025:PL:PDF

na które z kolei powołuje się ten artykuł (daję mirror googla, bo strona coś nie trybi):

http://209.85.129.132/search?q=cache:OtmfZsJ6SP0J:www.krsio.org.pl/site/3 związek suplementów i odżywek&hl=pl&ct=clnk&cd=3&gl=pl

--> zwłaszcza na art. 7 powołanego wyżej rozporządzenia, który wytycznych dyrektywy 90/496/EWG nie nakazuje stosować w odniesieniu jedynie do tzw. reklamy ogólnej (generic advertising, np. reklama mleka).
--> wciąż jednak nie wkroczyliśmy na obszar Internetu. Jeśli chodzi o to rozporządzenie, myślę, że należałoby tu posłużyć się analogią.

3. Poczytaj jeszcze to:
http://www.abc.com.pl/pytanie/1083/7 
- co prawda zagadnienie odnosi się do prawa farmaceutycznego i produktów leczniczych (które należy wyraźnie odróżnić od suplementów diety), ale być może będzie to jakaś wskazówka.

4. Zapewne zaglądałeś już do ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Jeśli nie, zwróć uwagę na:

--> art. 2 ust. 1 pkt 39 - definicja suplementu diety
--> art. 27

5. Wydaje mi się, że zagadnienie, o którym mowa, ma dwa aspekty. Z jednej strony mówimy tutaj o wymogach technicznoprawnych, które musi spełniać opis suplementu diety na stronie internetowej (a więc wszelkie klauzule, zastrzeżenia, ostrzeżenia itp.) Z drugiej strony można na zagadnienie reklamy w Internecie spojrzeć szerzej i zahaczyć o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Poczytaj:
http://www.een.org.pl/index.php/Dzialalnosc-gospodarcza-i-uslugi-w-krajach-UE/articles/Prawodawstwo-regulujace-dzialalnosc-reklamowa2.html

6. Będę się na dniach kontaktował z Piotrem Waglowskim (autorem serwisu vagla.pl, ekspertem w dziedzinie prawa internetowego) więc zapytam także o tę kwestię - może uzyskam w końcu jaką konkretną odpowiedź.

7. Co jeszcze mogę doradzić:

--> słuszny moim zdaniem obrałeś trop, by popytać się firmy z branży. Prawo swoją drogą, praktyka swoją. To jest jednak dział NUTRIFARM, który opisy suplementów na swojej stronie (www.nutrifarm.com.pl) skopiował ze strony OLIMP-u. Tutaj żadna kompetenta osoba w kwestii marketingu nie przesiaduje - no może poza wspomnianymi już D. Szukałą i S. Ambroziakiem, którzy zapewne są współtwórcami opisów produktów. Jeśli zadzwonisz na infolinię, miła pani Jadzia raczej na pewno nie połączy Cię z działem marketingu ani z administratorem strony. Możesz skorzystać z formularza kontaktowego:

http://www.olimp-supplements.com/pl/index2.php?page=f1

,chociaż mam z nim złe doświadczenia. Robiłem kiedyś na studiach analizę rynku dla marki OLIMP i niechętnie się ze mną czymkolwiek podzielono

--> nie zaszkodzi, jak popytasz konkurencyjne firmy.

--> warto zwrócić się z oficjalnym zapytaniem do Krajowej Rady Suplementów i Odżywek:

[email protected]

(strona im jakoś szwankuje chyba)

Pozdrawiam i odezwę się jeszcze niedługo,
Grzesiek

PS: Nasunęło mi się jeszcze jedno zagadnienie: ciekawi mnie, jak się ma sprzedaż przez OLIMP suplementów diety w tzw. blistrach, a wymogi odnośnie oznakowania i opakowania. Przecież do tego nie jest dołączona żadna ulotka, nie ma też (chyba) żadnych informacji na tzw. sreberku.

PS2: To praca magisterska? Z ciekawości: jaki temat, kierunek, uczelnia?

Zmieniony przez - Dog Face w dniu 2009-02-09 14:47:36

Zmieniony przez - Dog Face w dniu 2009-02-09 14:49:04
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Biniu Moderator
Ekspert
Szacuny 251 Napisanych postów 41358 Wiek 52 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 126211
ciekawa dyskusja moze sie narodzic - szkoda tylko ze nie mam szans przylaczyc sie do niej :D
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11149 Napisanych postów 51567 Wiek 31 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
Biniu - możesz pomóc Wystarczy, że zaprosisz do dyskusji w/w Panów.

@ Nicolai

8. Słusznie powołana przez Ciebie ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, konkretnie art. 9, wskazuje na pewne wymogi prezentacji produktu w Internecie. Problem tylko, czy jest to jedyna tego typu regulacja?

Zmieniony przez - Dog Face w dniu 2009-02-09 15:08:47
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 711 Wiek 43 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 4170
Zmieniony przez - _Bastian_ w dniu 2009-02-09 15:59:11
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

zżera mnie ciekawość

Następny temat

Olimp Creatine Mega Caps 1250

WHEY premium