SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Zasady w walce turniejowej w Kyokushin

temat działu:

Sztuki Walki

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 5686

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 158 Wiek 30 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2079
Generalne zasady w turnieju:
Każdy zawodnik musi nosic czyste białe kimono. Podczas walki jeden z zawodnikow bedzie nosić czerwoną opaskę za paskiem w celach technicznych.
Palce zarówno u reki jak u nogi musza być przycięte. Zawodnicy nie nosza żadnej odzieży (bandaże itp.) ochronnej oprócz ochraniaczy na krocze głowe oraz inne podyktowane przez sedziego. Jednak w wypadku urazu zawodnik musi nosic odziez ochronna zgodnie z zaleceniami głownego lekarza lub sedziego.
W razie jakichkolwiek urazów organizatorzy turnieju bedą za nie odpowiedzialni.

Zabronione techniki:
Każdy atak na wykonany na głowe otwartą dłonią, łokciem lub częścią ramienia gwarantuje natychmiastową dyskfalifikacje.
Kopanie w krocze
Łapanie sie lub trzymanie przeciwnika za kimono
Uderzenia z łokcia w jakiekolwiech miejsce
Uderzenia w okolice kolana (moze powodowac stałą kontuzje)
Uderzenie przeciwnika leżącego, nie dotyczy uderzenia odrazu po upadku
Jakiekolwiek inne techniki zabronione przez sedziego

Ostrzeżenia
- notoryczne wycofywanie się poza mate (strata czasu)
- popychanie przeciwnika otwartą dłonią
- niesportowe zachowanie lub zbytnia brutalność
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 163 Wiek 36 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 1085
Mambo masz 15 lat a klocisz sie niedosc ze moderatorem to jeszcze zawodnikiem (OloKK) to ze nie stosujesz to nie znaczy ze ich nie ma ;>
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 198 Wiek 31 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 1751
"Palce zarówno u reki jak u nogi musza być przycięte"



Zmieniony przez - TkdQueeN w dniu 2008-02-16 11:38:06
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 158 Wiek 30 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2079
chodzi o paznokcie... nie chcialbys dostac mawachy zeby ci po twarzy smiglo piec 5 cm paznokci... sam bylem swiatkiem ze nie koniecznie az tak dlugi paznokcie moga rozciac skore...
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 198 Wiek 31 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 1751
No przecież wiem

Lubię "chwytać za słowa"
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 158 Wiek 30 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2079
Hehe :D Moze ty przedstawisz wasze zasady w TKD ??
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 1057 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 14447
A proszę bardzo ja to zrobie :) Z tym że dokładnie :D
tyle tylko że nie wiem po co jak każdy zainteresowany szuka takiej informacji w źródłach kompetentnych tj. w naszym przypadku Polskim Związku Taekwon-do"


I. Przepisy ogólne

Artykuł 1
Cel i zastosowanie

1. Celem niniejszych przepisów jest jednolita regulacja przebiegu rozgrywania zawodów organizowanych i popieranych przez Polski Związek Taekwon-do.
2. Regulamin powinien być stosowany podczas wszystkich zawodów Taekwon-do ITF w Polsce.
3. Dopuszczalne są pewne odstępstwa wynikające ze specyfiki zawodów (zaakceptowane przez Zarząd PZTKD).
4. Regulamin zawodów powinien być dostępny dla trenerów i kierowników ekip u Dyrektora Zawodów, na każdych zawodach Taekwon-do ITF w Polsce.

Artykuł 2
Składy sędziowskie

1. Nad przebiegiem zawodów czuwa Dyrektor Zawodów wyznaczony przez:
* Wiceprezesa Polskiego Związku Taekwon-do ds. sędziowskich dla Mistrzostw Polski i zawodów ogólnopolskich,
* Kierownika Regionu dla rozgrywek regionalnych, międzywojewódzkich i wojewódzkich.
2. Dyrektor Zawodów:
* odpowiada za przebieg rywalizacji w poszczególnych konkurencjach,
* podejmuje końcowe decyzje w przypadkach spornych,
* powołuje sędziów do pracy w komisjach,
* ustala składy na poszczególne plansze wyznaczając Sędziów Głównych Plansz,
* ustala wysokość opłat za złożenie protestu,
* odpowiada za przebieg i dokumentację końcową zawodów.
3. Do poszczególnych konkurencji ustala się następujące składy sędziowskie:
* układy formalne - Sędzia Główny Planszy, 5 Sędziów Punktowych (w uzasadnionych przypadkach może być trzech), Sekretarz Planszy,
* walki - Sędzia Główny Planszy, Sędzia Planszowy, 4 Sędziów Punktowych, Sekretarz Planszy oraz osoba mierząca czas (nie musi posiadać licencji sędziowskiej), sygnalizująca koniec rundy i koniec przerwy,
* techniki specjalne - Sędzia Główny Planszy, 2 Sędziów Punktowych, w tym jeden pełniący funkcję Sekretarza Planszy,
* testy siły - Sędzia Główny Planszy, 2 Sędziów Punktowych, w tym jeden pełniący funkcję Sekretarza Planszy.
4. Sposób i tryb powoływania sędziów określa szczegółowo System Sędziowski.

* Komentarz: Sędziami Głównymi Planszy powinni być sędziowie o najwyższych kwalifikacjach (stopień Taekwon-do oraz staż sędziowski) i doświadczeniu.

Artykuł 3
Zawodnicy

1. Startujący w poszczególnych kategoriach podanych w niniejszym regulaminie muszą posiadać:

młodzicy (12-13 lat)
zawody klubowe i wojewódzkie makroregionalne ogólnopolskie
stopień (Kup) dowolny
badania imienna lista lub zaświadczenie
dokument legitymacja szkolna
dobok + + +


juniorzy młodsi (14-16 lat)
zawody klubowe i wojewódzkie makroregionalne ogólnopolskie Mistrzostwa Polski
stopień (Kup) 6 6 6 6
badania aktualne (Książeczka lekarska) - dopuszczenie wg uznania lekarza
dokument legitymacja szkolna
licencja + + + +
dobok + + + +
suspensor + + + +
protektory + + + +
kask + + + +


juniorzy (17-18 lat)
zawody klubowe i wojewódzkie makroregionalne ogólnopolskie Mistrzostwa Polski
stopień (Kup) 5 5 4 5
badania aktualne (Książeczka lekarska) - dopuszczenie wg uznania lekarza
dokument legitymacja szkolna, dowód osobisty, paszport
licencja + + + +
dobok + + + +
suspensor + + + +
protektory + + + +
kask + + + +


seniorzy (powyżej 18 lat)
zawody klubowe i wojewódzkie ogólnopolskie Mistrzostwa Polski
stopień (Kup) 6 5 5
badania aktualne (Książeczka lekarska) - dopuszczenie wg uznania lekarza
dokument legitymacja szkolna, dowód osobisty, paszport
licencja + + +
dobok + + +
suspensor + + +
protektory + + +

2. Badania lekarskie w Książeczce Zdrowia sportowca powinny być potwierdzone imienną pieczęcią lekarza.
3. Nie jest wymagana pieczęć przychodni lekarskiej.
4. Wiek zawodników określa rok urodzenia.
5. We współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży, zawodnik jest klasyfikowany i zdobywa punkty tylko w jednej (swojej) kategorii wiekowej, to znaczy w tej, w której ze względu na rok urodzenia i wewnętrzne przepisy dyscypliny powinien w danym roku startować.
6. W uzasadnionych przypadkach, Wiceprezes ds. sędziowskich w porozumieniu z Wiceprezesem ds. szkoleniowych, na pisemny wniosek klubu sportowego, może przenieść zawodnika na stałe do kategorii wiekowej.
7. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek konkurencji zawodnik lub jego trener/sekundant muszą dostarczyć do stolika Sędziego Głównego Planszy licencję zawodnika lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem, w celu identyfikacji bezpośrednio przed pojedynkiem oraz określenia aktualnego posiadanego przez niego stopnia TKD.

* Komentarz: W przypadku, gdy lekarz nie określił daty następnego badania, okres ważności badań przyjmuje się na sześć miesięcy.

Artykuł 4
Stroje uczestników zawodów

1. Sędziowie muszą być ubrani zgodnie z wymaganiami określonymi w Systemie Sędziowskim.
2. Zawodnicy podczas rywalizacji powinni posiadać specjalny strój sportowy - dobok (dobok musi mieć: napisy na plecach, tzw. "drzewko TKD", znak ITF na przedniej części bluzy na wysokości lewej piersi, napisy ITF na nogawkach spodni na wysokości kolan, pojedynczo zawiązany pas określający stopień zaawansowania).
3. Zawodnicy dodatkowo na doboku mogą posiadać: reklamę o powierzchni do 600 cm2 umieszczoną z tyłu bluzy poniżej pasa, emblemat klubowy lub Polskiego Związku Taekwon-do, a także herb miasta na przedniej części bluzy na wysokości prawej piersi lub na jednym z rękawów powyżej łokcia.
4. Trenerzy/sekundanci powinni być ubrani w strój sportowy lub w garnitur (za strój sportowy uważa się pełny dres bądź spodnie dresowe długie i koszulkę T-shirt oraz obuwie sportowe).
5. Zabronione jest używanie strojów reprezentacji Polski podczas zawodów krajowych.
6. U kobiet dopuszcza się zakładanie białej koszulki pod bluzę doboku.

Artykuł 5
Sprzęt zabezpieczający i ochronny

1. Zawodnicy podczas konkurencji walki sportowej muszą posiadać:
* rękawice typu bokserskiego - 10 uncjowe (jednakowego koloru),
* ochraniacze stóp (jednakowego koloru),
* suspensor noszony pod dobokiem (nie jest wymagany u kobiet),
* kask ochronny (nie dotyczy seniorów).
2. Podczas walki zawodnicy mogą używać:
* ochraniaczy zębów, nagolenników, ochraniaczy przedramion,
* ochraniaczy piersi (nie dotyczy mężczyzn),
* kasków ochronnych (dotyczy seniorów).
3. Sprzęt ochronny musi składać się z elastycznego materiału, nie może zawierać żadnych części metalowych i twardych, zamków błyskawicznych, zapięć zatrzaskowych.
4. Zawodnicy, którzy chcą zabezpieczyć kontuzje użyciem bandaży lub plastrów, muszą otrzymać zgodę Sędziego Planszowego.
5. Zabrania się noszenia jakiejkolwiek biżuterii, zegarków lub innych ozdób. Włosy mogą być związane tylko przy pomocy elastycznego materiału.

Artykuł 6
Obsługa medyczna

1. Podczas wszystkich zawodów musi być obecny lekarz wyposażony w apteczkę pierwszej pomocy medycznej.
2. Lekarz Zawodów dokonuje badania zawodników przed zawodami i wydaje zgodę na uczestnictwo w rywalizacji wpisem do Karty zgłoszenia.
3. Decyzję, o dopuszczeniu do dalszej rywalizacji zawodnika, który doznał kontuzji, podejmuje wyłącznie Lekarz Zawodów.
4. Lekarz jest zobowiązany do prowadzenia rejestru kontuzji, a następnie sporządzenia sprawozdania lekarskiego.

Artykuł 7
Ubezpieczenie

1. Kluby macierzyste zobowiązane są ubezpieczyć zawodników od następstw NW.
2. Organizator zawodów zobowiązany jest do zbiorowego ubezpieczenia imprezy i uzyskania wszystkich zezwoleń zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Artykuł 8
Pole walki

1. Pole walki jest kwadratem o bokach 8 x 8 metrów o równej i płaskiej powierzchni.
2. Linia graniczna oddzielająca pole walki powinna być kontrastowego koloru.
3. Dookoła pola walki powinien być wydzielony pas bezpieczeństwa o szerokości minimum 1 metra.
4. W przypadku podniesienia pola walki, pas bezpieczeństwa musi mieć minimum 2 metry szerokości.
5. Oświetlenie nie może być umieszczone niżej niż 3 metry nad polem walki.
6. Zawody ogólnopolskie i Mistrzostwa Polski muszą, a pozostałe powinny odbywać się na specjalnych matach (typu puzzle).

* Komentarz: Pole walki może posiadać inne wymiary, po akceptacji Polskiego Związku Taekwon-do.

Artykuł 9
Uczestnicy zawodów

1. Sędziowie (osoby powołane do sędziowania danych zawodów).
2. Kluby (członkowie PZTKD).
3. Kierownik drużyny (osoba wpisana w Karcie zgłoszenia klubu do zawodów).
4. Trener (osoba wpisana w Karcie zgłoszenia klubu do zawodów).
5. Zawodnicy (osoby spełniające warunki startu w danych zawodach).
6. Sekundant (osoba asystująca zawodnikowi w trakcie zawodów).

Artykuł 10
Kierownik drużyny

1. Osoba wpisana w Karcie zgłoszenia klubu do zawodów.
2. Zgłasza zawodników, dostarcza ich dokumenty, składa protesty oraz współpracuje z innymi uczestnikami zawodów.
3. Ma prawo do nanoszenia poprawek i zmian potwierdzonych podpisem na oficjalnej liście startujących zawodników.
4. Po zakończeniu ważenia i badań lekarskich, a przed rozpoczęciem losowania, zobowiązany jest do zatwierdzenia Karty zgłoszenia klubu.

Artykuł 11
Trener/sekundant

1. Podczas asystowania zawodnikowi w walce musi być ubrany w odpowiedni strój (art. 4) i mieć ręcznik.
2. Trenerzy/Kierownicy ponoszą odpowiedzialność za niesprawdzone po wydruku błędy w aplikacjach
3. W czasie trwania walki siedzi w odległości ok. 1 metra od pola walki, w wyznaczonym miejscu.
4. Nie może dyskutować z sędziami i w żaden inny sposób ingerować w przebieg pojedynku.
5. Nie powinien poddawać się emocjom i demonstrować swojej radości lub niezadowolenia.
6. Za niepodporządkowanie się regulaminowi może być zdyskwalifikowany na czas trwania walki lub całych zawodów.
7. Przy zawodniku może znajdować się tylko jeden trener/sekundant.

* Komentarz: Sędzia na danych zawodach nie może pełnić innej funkcji (tj. zawodnika, trenera, sekundanta).
* Dopuszczalne (najczęściej praktykowane) jest łączenie funkcji trenera i kierownika drużyny.
* Dozwolone jest podpowiadanie zawodnikowi w czasie trwania walki w formie niezakłócającej jej przebiegu.
* W przypadku większej ilości zawodników z tego samego klubu, trener powinien wyznaczyć dodatkową osobę jako oficjalnego sekundanta, aby nie utrudniać przebiegu zawodów.

Artykuł 12
Klasyfikacje, medale i nagrody

1. We wszystkich kategoriach i konkurencjach przewiduje się medale za miejsce pierwsze, drugie i dwa trzecie.
2. Przyznaje się nagrody dla najlepszej zawodniczki i najlepszego zawodnika zawodów:
* tylko medale uzyskane w konkurencjach indywidualnych wliczane są do tej klasyfikacji,
* w przypadku uzyskania jednakowej ilości medali złotych przez więcej niż 1 osobę, w dalszej kolejności decyduje ilość medali srebrnych, a następnie brązowych,
* przy dalszym remisie decyduje większa ilość stoczonych pojedynków w konkurencjach, w których zawodnik startował (układy, walki),
* jeżeli nadal jest remis, to tytuł najlepszego zawodnika przyznaje się każdej z osób.
3. Prowadzi się klasyfikację na najlepszy klub zawodów licząc medale uzyskane we wszystkich konkurencjach indywidualnych i drużynowych. Wyjątek stanowi Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży, w której obowiązuje klasyfikacja punktowa.
4. Na niektórych zawodach prowadzi się także klasyfikację na najlepszego trenera i województwo.
5. Organizator zawodów ogólnopolskich, tj. Mistrzostw Polski i Ogólnopolskich Turniejów Kwalifikacyjnych, ma obowiązek zapewnić zdobywcom I, II i dwóch III miejsc w każdej konkurencji indywidualnej i drużynowej - medale i dyplomy, dodatkowo - zdobywcom I miejca - trofea, np. puchar lub statuetkę. Trofea mogą również otrzymać zdobywcy II i III miejsc. Każdy uczestnik ww. zawodów (zawodnicy, sędziowie, trenerzy, kierownicy ekip, itd.) musi otrzymać certyfikat udziału.

* Komentarz: W konkurencjach drużynowych medale otrzymują wszyscy zawodnicy drużyny.
* W klasyfikacji generalnej, nie sumuje się medali członków drużyny, pojedynczo liczy się miejsce przez nią uzyskane.
* W przypadku prowadzenia klasyfikacji na najlepszą drużynę zawodów, zlicza się medale uzyskane w konkurencjach drużynowych.
* Przy remisie stosuje sie procedurę opisaną w artykule 12 pkt. b.
* Jeżeli w danej kategorii zgłoszony został tylko jeden zawodnik, tytułu i medalu nie przyznaje się i tym samym nie wlicza się do klasyfikacji.
* Jeżeli w danej kategorii jest zgłoszonych więcej niż 1 i mniej niż 4 zawodników, medale przyznaje się, ale kategoria nie jest wliczana do klasyfikacji.

Artykuł 13
Oficjalna terminologia

CHA RYOT Baczność JU UI HANA Ostrzeżenie
KYONG YE Ukłon GAM JUM Punkt ujemny
JUN BI Gotów (uwaga) SIL KYUK Dyskwalifikacja
SHIJAK Zaczynać (start) HONG SUNG Wygrał czerwony
HAECHYO Rozejść się (przerwać) CHONG SUNG Wygrał niebieski
GAESOK Kontynuować JUNG JI Zatrzymanie czasu
GOMAN Koniec

Artykuł 14
Kategorie wiekowe i wagowe

1. Zawodnik na danych zawodach może startować tylko w jednej kategorii wagowej.
2. W rywalizacji drużynowej bierze udział 5 lub 6 osób.
3. Ten sam skład drużyny (5 lub 6) bierze udział w konkurencjach drużynowych.
4. Konkurencje układów i walk rozgrywane są systemem pucharowym.
5. Rywalizację prowadzi się w następujących grupach wieku, konkurencjach i kategoriach:

grupa wieku Młodzik (12-13 lat)
stopień Taekwon-do każdy
konkurencje indywidualne układy formalne +
walka sportowa -
techniki specjalne +
testy siły -
drużynowe układy formalne -
walka sportowa -
techniki specjalne -
testy siły -
kategorie wagowe dziewczęta mikro -
lekka -
średnia -
ciężka -
super ciężka -
chłopcy mikro -
lekka -
średnia -
ciężka -
super ciężka -


grupa wieku Junior młodszy (14 - 16 lat)
stopień Taekwon-do 6 kup
konkurencje indywidualne układy formalne +
walka sportowa +
techniki specjalne +
testy siły -
drużynowe układy formalne -
walka sportowa -
techniki specjalne -
testy siły -
kategorie wagowe dziewczęta mikro do 45 kg
lekka 45-49 kg
średnia 49-53 kg
ciężka 53-57 kg
super ciężka +57 kg
chłopcy mikro do 48 kg
lekka 48-54 kg
średnia 54-60 kg
ciężka 60-66 kg
super ciężka +66 kg


grupa wieku Junior (17 - 18 lat)
stopień Taekwon-do 4 lub 5 kup
konkurencje indywidualne układy formalne +
walka sportowa +
techniki specjalne +
testy siły -
drużynowe układy formalne -
walka sportowa -
techniki specjalne -
testy siły -
kategorie wagowe dziewczęta mikro do 42 kg
lekka 42-48 kg
średnia 48-53 kg
ciężka 53-60 kg
super ciężka +60 kg
chłopcy mikro do 52 kg
lekka 52-58 kg
średnia 58-63 kg
ciężka 63-70 kg
super ciężka +70 kg


grupa wieku Senior (powyżej 18 lat)
stopień Taekwon-do 5 kup
konkurencje indywidualne układy formalne +
walka sportowa +
techniki specjalne +
testy siły +
drużynowe układy formalne +
walka sportowa +
techniki specjalne +
testy siły +
kategorie wagowe kobiety mikro do 52 kg
lekka 52-58 kg
średnia 58-63 kg
ciężka 63-70 kg
super ciężka +70 kg
mężczyźni mikro do 54 kg
lekka 54-63 kg
średnia 63-71 kg
ciężka 71-80 kg
super ciężka +80 kg

6. Do Mistrzostw Polski w każdej konkurencji i kategorii kwalifikuje się:
* juniorzy młodsi - 4 dziewczęta i 6 chłopców, którzy zdobyli największą liczbę punktów w grupie województw, w konkurencji i kategorii,
* juniorzy - 4 osoby, które zdobyły największą liczbę punktów w danej konkurencji i kategorii w swojej grupie województw,
* seniorzy - wg następującego systemu kwalifikacji:
o system kwalifikacji opiera się na Ogólnopolskim Turnieju "Puchar Polski" kat. A i B oraz "dzikich kartach",
o kwalifikacja odbywa się w indywidualnej konkurencji układów, walk i technik specjalnych,
o turniej kat. A (rozgrywany jako pierwszy) kwalifikuje 8 najlepszych w ww. konkurencjach,
o turniej kat. B kwalifikuje 4 najlepszych zawodników oraz dodatkowo 2, którzy w ćwierćfinale (ósemce) przegrali z finalistami w konkurencji układów i walk, natomiast w konkurencji technik specjalnych kwalifikuje 6 pierwszych,
o zawodnicy, którzy wywalczyli kwalifikację do MP podczas turnieju kat. A nie mogą brać udziału w turnieju kat. B,
o dodatkowo 20 zawodników (we wszystkich konkurencjach) może uzyskać prawo startu w MP w systemie "dzikich kart",
o "dziką kartę" może otrzymać: aktualny Mistrz Polski, który nie uzyskał kwalifikacji startując w turniejach kat. A czy B lub reprezentując Polskę w oficjalnych zawodach nie brał udziału w eliminacjach do MP oraz zawodnik województwa, z którego reprezentanci nie zakwalifikowali się do MP w żadnej konkurencji,
o pisemny wniosek trenera klubu o przydział "dzikiej karty" rozpatrują wspólnie: Wiceprezes ds. szkoleniowych i Wiceprezes ds. sędziowskich,
o w konkurencji testów siły prawo startu mają wszyscy zawodnicy, którzy uzyskali kwalifikację w innych konkurencjach indywidualnych.Każdy klub mający prawo startu w MP może wytypować dodatkowo jednego zawodnika do startu w tej konkurencji,
o prawo startu bez kwalifikacji mają wszystkie drużyny zgłoszone do rywalizacji w konkurencji układów i walk drużynowych.
7. W rankingu liczone są regionalne Turnieje Kwalifikacyjne (zwane Mistrzostwami Międzywojewódzkimi).
8. O miejscu zajętym na liście rankingowej decyduje w kolejności:
* ilość zdobytych punktów w obydwu turniejach kwalifikacyjnych wg klucza:
1 m-ce - 3 pkt, 2 m-ce - 2 pkt, 3 m-ce - 1 pkt,
* ilość tzw. "małych punktów" - zwycięskich pojedynków w konkurencji układów i walk,
* ilość uzyskanych punktów we wszystkich wykonywanych testach technik specjalnych.
9. W grupie młodzików rozgrywane są Mistrzostwa Regionalne.
10. Zawodnicy mają prawo startu w Mistrzostwach Polski tylko w konkurencjach i kategoriach, w których zdobyli punkty.
11. W przypadku powstania wolnych miejsc w regionie mogą zostać one rozdzielone między pozostałe.

Artykuł 15
Przebieg zawodów

Zawody winny odbywać się w następującym porządku:
1. Komisja weryfikacyjna
* Za sprawdzenie wymagań dopuszczających do udziału w zawodach odpowiada Dyrektor Zawodów, wspomagając się powołaną 3-osobową Komisją. Pracą Komisji kieruje Przewodniczący, aż do momentu zatwierdzenia aplikacji.
* Weryfikacja zawodników powinna odbyć się w dniu poprzedzającym zawody (nie dotyczy zawodów o krótkim przebiegu).
* Organizatora zawodów zobowiązuje się do zapewnienia pomieszczenia dla Komisji, w którym musi znajdować się waga, a także oddzielnego pomieszczenia dla Biura Zawodów. Pomieszczenia te powinny być dobrze wietrzone, wyposażone w stoliki oraz krzesła zapewniające komfort pracy.
* Do pomieszczenia, w którym prowadzona jest weryfikacja zawodników wchodzi tylko jedna wezwana ekipa. Kolejność wezwań zgodna jest z kolejnością złożenia pełnych wymaganych dokumentów na ręce Dyrektora Zawodów lub osobę przezeń upoważnioną na 10 minut przed rozpoczęciem pracy przez Komisję.
* O wszelkich aspektach medycznych dopuszczenia zawodnika do zawodów, decyduje wyłącznie Lekarz Zawodów.
* Kontrola wagi zawodników powinna być przeprowadzona nie wcześniej niż 24 godziny i nie później jak 1 godzinę przed zawodami.
* Nie dopuszcza się żadnej tolerancji wagi w poszczególnych kategoriach wagowych wśród mężczyzn.
* Wśród kobiet dozwolona jest tolerancja 20 dkg na bieliznę osobistą.
* Organizator powinien zapewnić zawodnikom możliwość kontroli masy ciała przed oficjalnym ważeniem.
* Przed zakończeniem pracy Komisji, dopuszcza się możliwość ponownego ważenia zawodników, którzy mieli nadwagę.
2. Podpisywanie aplikacji
* Trenerzy/kierownicy ekip zobowiązani są do podpisywania aplikacji nie później niż 30 minut do zakończenia pracy przez Komisję.
* Trenerzy/Kierownicy ponoszą odpowiedzialność za niesprawdzone po wydruku błędy w aplikacjach.
3. Losowanie
* Losowanie powinno odbywać się przy zastosowaniu programu komputerowego PROMIS.
* Losowanie może odbyć się tylko po zakończeniu rejestracji. Rejestracja zawodników zostaje zakończona po podpisaniu aplikacji przez trenerów/kierowników (w wyjątkowych sytuacjach Dyrektora Zawodów) wszystkich ekip biorących udział w zawodach.
* Trenerzy/kierownicy ekip powinni mieć możliwość wglądu w wyniki losowania w możliwie najkrótszym czasie po jego zakończeniu.
4. Odprawa techniczna
* Odprawa techniczna powinna odbyć się nie wcześniej niż 1 godzinę po zakończeniu pracy przez Komisję Weryfikacyjną.
* Oprawa techniczna obejmuje informacje związane z organizacją zawodów oraz z wynikami losowań, ilością startujących, rozplanowaniem, czasem, sposobem i miejscem rozgrywania poszczególnych konkurencji, procedurą protestów itp.
5. Kolejność rozgrywania konkurencji
* Układy formalne indywidualne i drużynowe.
* Walki indywidualne i drużynowe.
* Techniki specjalne indywidualne.
* Testy siły indywidualne.

* Komentarz: Techniki specjalne i testy siły mogą być rozgrywane równolegle z pozostałymi konkurencjami. Zawodnik może przystąpić do nich po zakończeniu swojego udziału w pozostałych konkurencjach (lub tylko eliminacji, w przypadku, gdy finały rozgrywane są w późniejszym terminie).
* W przypadkach losowych dopuszcza się możliwość kontroli zawodników poza godzinami pracy Komisji (o sposobie i formie decyduje Dyrektor Zawodów).
* Dokumenty będące podstawą weryfikacji pozostają pod opieką Komisji oraz Biura Zawodów, a dane z tych dokumentów nie są udostępniane osobom postronnym, aż do zakończenia losowania. Bez decyzji Dyrektora Zawodów niedopuszczalne jest nanoszenie jakichkolwiek zmian, a wszelkie poprawki muszą być parafowane przez osoby do tego uprawnione.
* Kolejność rozgrywania konkurencji może ulec zmianie w zależności od wymagań czasu, liczby zawodników i oczekiwań organizatora.
* Podanie przez zawodnika wszelkich nieprawdziwych danych komisji weryfikacyjnej lub wprowadzenie w błąd komisji sędziowskiej odpowiada Trener/Kierownik

Artykuł 16
Komunikaty
1. Wyniki losowania powinny być umieszczone w dostępnym i widocznym miejscu przed rozpoczęciem zawodów.
2. Uczestnicy zawodów powinni być zapoznani z programem rywalizacji i sposobem podawania komunikatów.
3. Zawodnik lub drużyna zobowiązani są do przebywania w okolicach pola walki, na którym będą startować.
4. Po wywołaniu nazwiska lub nazwy klubu zawodnik/drużyna powinni zgłosić się na polu walki w pełnej gotowości do walki.
5. Jeżeli po upływie 1 minuty od wywołania zawodnicy nie zgłaszają się do startu lub nie są do niego przygotowani, powinni zostać zdyskwalifikowani.

Artykuł 17
Kontrola gotowości do startu
1. Sędzia Planszowy sprawdza poprawność i zgodność stroju oraz ekwipunku itd. z wymogami Regulaminu.
2. Za jakość używanego sprzętu ochronnego, a w szczególności jego niewidocznych elementów lub przedmiotów, które mogłyby spowodować kontuzję, odpowiedzialność ponosi zawodnik i jego trener/sekundant. W przypadku zastrzeżeń zawodnik ma 3 minuty na zmianę.
3. Przekroczenie limitu czasu powoduje dyskwalifikację.

Artykuł 18
Kurtuazja
1. Przed rozpoczęciem rywalizacji i po jej zakończeniu zawodnicy muszą wykonać ukłon w stronę Sędziego Głównego Planszy oraz do przeciwnika. Zawodnik po zakończonym pojedynku podchodzi do sekundanta przeciwnika i wykonuje ukłon w jego stronę.
Uścisk dłoni następuje wyłącznie z inicjatywy sekundanta przeciwnika.
2. Uczestnicy zawodów powinni zachowywać się zgodnie z etykietą Taekwon-do i ogólnie przyjętymi normami społecznymi.
3. Zachowanie niezgodne z powyższym (nie tylko na planszy) może spowodować dyskwalifikację zawodnika, całej drużyny lub klubu.
4. Zachowania burzące porządek zawodów, obrażające godność osobistą lub symbole, rozpatrywane będą dodatkowo przez specjalnie powołany zespół dyscyplinarny.

II. Konkurencja układów formalnych

Artykuł 19
Układy indywidualne
1. Rywalizacja przebiega oddzielnie w grupie kobiet i mężczyzn.
2. W eliminacjach zawodnicy mogą wykonywać 1 układ wylosowany przez sędziów.
3. Dwóch zawodników wykonuje równocześnie układ dowolny, a następnie wylosowany przez sędziów.
4. Układ wylosowany musi być inny od wykonanych układów dowolnych.
5. Zawodnicy wykonują układy zgodnie z posiadanym stopniem, tj.:

Posiadany stopień (kup / dan) Nazwa układów
10 Saju Jirugi, Saju Makgi *
9 Saju Jirugi - Chon Ji
8 Saju Jirugi - Dan Gun
7 Saju Jirugi - Do San
6 Chon Ji - Won Hyo
5 Chon Ji - Yul Gok
4 Chon Ji - Joong Gun
3 Chon Ji - Toi Gye
2 Chon Ji - Hwa Rang
1 Chon Ji - Choong Moo
I Chon Ji - Ge Baek
II Chon Ji - Juche
III Chon Ji - Choi Yong
IV Chon Ji - Moon Moo
* Saju Jirugi i Saju Makgi metodycznie nie są zaliczane do układów formalnych

Artykuł 20
Wykonanie, ocena, werdykty
1. Każdy z sędziów przyznaje punkty wpisując je w odpowiednie rubryki karty punktowej (załącznik 1), a następnie na komendę Sędziego Głównego Planszy wskazuje zwycięzcę.
2. Sędziowanie w zależności od potrzeb i wymogów może odbywać się tylko na wskazania.
3. Oceniane są następujące elementy wykonania:
* wartość techniczna (przestrzenno-czasowa organizacja ruchu, ciągłość przebiegu ruchu, stopień zgodności powtarzalnych ruchów, stopień zgodności między wynikiem a celem ruchu, zgodność z diagramem),
* siła (wielkość wpływu siły na ruch - technikę),
* równowaga (stabilność pozycji i przebiegu ruchu),
* oddech (pojedynczy, dwa oddechy połączone, powolny oddech bez akcentu na zakończenie - w zależności od rodzaju ruchów w układzie),
* rytm (dynamiczno-czasowe uporządkowanie ruchu, częstotliwość ruchów i ich płynność).
4. W przypadku nie ukończenia lub wykonania innego układu niż wylosowany, za wszystkie elementy przyznaje się 0 pkt.
5. Wykonanie więcej niż 2 innych ruchów lub ich pominięcie traktowane jest jak wykonanie innego układu i oceniane 0 pkt.
6. Zmiksowanie układów (do 2 ruchów) powoduje przyznanie 0 pkt. za wartość techniczną.
7. Chwilowe zatrzymanie się powoduje obniżenie ocen.
8. Zatrzymanie się dłużej niż 3 sekundy traktowane jest jak nieskończenie układu i oceniane 0 pkt.
9. Wygrywa zawodnik z większą liczbą wskazań, nie mniejszą niż dwa.
10. W przypadku remisu Sędzia Główny Planszy losuje dodatkowy układ do wykonania i powtarza tę procedurę, aż do wyłonienia zwycięzcy.
11. Sędziowie oceniający wykonanie układów powinni mieć wyższe (w uzasadnionych przypadkach równe) stopnie niż rywalizujący zawodnicy.
12. W przypadku zderzenia się zawodników wykonujących układ Sędzia Planszowy ma obowiązek przerwać pojedynek.

* Komentarz: Wykonanie ruchu na inną niż wymagana strefę nie traktuje się jako wykonania innego ruchu.
* Wykonanie form (saju jirugi i saju makgi) rozpoczynamy prawą nogą, a następnoe bez komendy sędziego lewą nogą.
* Zawodnicy mają obowiązek zastosować takie ustawienie przed wykonywaniem układu, żeby wykonać go na planszy bez przeszkód.
* Wstrzymanie ruchu przez zawodnika w celu uniknięcia zderzenia z przeciwnikiem nie jest traktowane jako błąd.
* Przy przerwaniu pojedynku z powodu nieumyślnego zderzenia zawodnicy wznawiają układ.
* Zderzenie celowe traktowane jest jako niesportowe zachowanie.

Artykuł 21
Układy drużynowe
1. Rywalizacja przebiega oddzielnie w grupie kobiet i mężczyzn.
2. Drużyny wykonują dwa układy - dowolny i wylosowany przez sędziów.
3. Jako pierwsza układy wykonuje drużyna oznaczona w wyniku losowania kolorem czerwonym.
4. Ustawienie zawodników w drużynie jest dowolne.
5. Członkowie drużyny mogą wykonywać ruch indywidualnie lub grupowo, jednakże musi być widoczna praca w grupie.
6. Komendy podczas wykonywania układu wydaje kapitan drużyny.
7. Podczas wykonania układów nie jest dozwolony żaden sygnał akustyczny z wyjątkiem nazwy układu po jego wykonaniu.
8. Ocenie podlega także wejście i zejście drużyny.
9. Wykonywane układy nie mogą być wyższe od najniższego stopnia członka drużyny.
10. W przypadku czarnych pasów układ jest losowany z grupy od Chon Ji do Ge Baek.
11. Każdy z pięciu sędziów przyznaje punkty, wpisując je do karty punktowej (załącznik 2) oceniając: prezentację oraz pracę zespołową i choreografię, wartość techniczną, siłę, równowagę, oddech, rytm.
12. Błąd jednego zawodnika traktowany jest jako pomyłka całej drużyny.
13. W pozostałych przypadkach postępuje się jak w układach indywidualnych.

Wyniki
1. Wyniki rywalizacji w poszczególnych konkurencjach powinny być podawane w formie wskazania zawodnika/drużyny bezpośrednio po zakończeniu pojedynku.
2. W przypadku sędziowania z zapisem na kartach punktowych werdykt uprawomocnia się po sprawdzeniu kart punktowych.

III. Konkurencja walki sportowej

Artykuł 22
Procedura walk indywidualnych
1. Po sprawdzeniu przygotowania do pojedynku zawodnicy na komendę Sędziego Planszowego ustawiają się na wyznaczonych pozycjach wykonując ukłon do Sędziego Głównego Planszy i do siebie, a następnie przyjmują pozycję gotowości do walki.
2. Walka rozpoczyna się na komendę shi jak i trwa do komendy haechyo. Zakończenie walki następuje po komendzie goman.
3. Po zakończeniu walki następuje odwrotna procedura ukłonów i ogłoszenie werdyktu przez podniesienie ręki wygrywającego.
4. Czas trwania walki jest zatrzymywany po komendzie goman lub na wyraźny sygnał Sędziego Planszowego.
5. Sędzia Główny Planszy może w każdej chwili przerwać walkę i poprosić do siebie pracujących sędziów.
6. Podczas walki do zdobycia przewagi punktowej Sędziowie Punktowi stoją, trzymając w dłoniach chorągiewki (czerwoną i niebieską). Po przerwaniu walki przez Sędziego Planszowego komendą haechyo wydaje on komendę sung i dopiero po niej Sędziowie Punktowi wskazują zawodnika zdobywającego punkt unosząc chorągiewkę właściwego koloru. Jeśli uznali, iż trafienie nie było poprawne lub nie widzieli ciosu - nie reagują. W przypadku jednoczesnego trafienia o zwycięstwie decyduje wartość punktowa ciosu.

Walki indywidualne

Walki odbywają się w następujących kategoriach wagowych:
kategorie wagowe juniorów młodszych (14-16 lat)
dziewczęta
mikro lekka średnia ciężka superciężka
do 45 kg 45-49 kg 49-53 kg 53-57 kg +57 kg
chłopcy
do 48 kg 48-54 kg 54-60 kg 60-66 kg +66 kg

kategorie wagowe juniorów (17-18 lat)
dziewczęta
mikro lekka średnia ciężka superciężka
do 42 kg 42-48 kg 48-53 kg 53-60 kg +60 kg
chłopcy
do 52 kg 52-58 kg 58-63 kg 63-70 kg +70 kg

kategorie wagowe seniorów (powyżej 18 lat)
kobiety
mikro lekka średnia ciężka superciężka
do 52 kg 52-58 kg 58-63 kg 63-70 kg +70 kg
mężczyźni
do 54 kg 54-63 kg 63-71 kg 71-80 kg +80 kg

Artykuł 23
Czas trwania walki
1. Juniorzy młodsi i juniorzy - eliminacje 2 x 1.5 min z 1-minutową przerwą pomiędzy rundami mierzoną od momentu zakończenia walki przez sędziego do chwili rozpoczęcia następnej rundy.
2. Seniorzy - eliminacje 2 x 2 min z 1-minutową przerwą pomiędzy rundami (mierzoną jak u juniorów).
3. Przerwa między rundami nie może być krótsza niż 30 sekund i nie dłuższa niż 60 sekund, dotyczy to także dogrywek oraz walk do uzyskania pierwszego zwycięskiego punktu.

Artykuł 24
Werdykty
1. Każdy z sędziów przyznaje punkty wpisując je w odpowiednie rubryki karty punktowej (załącznik 3), a następnie na komendę Sędziego Głównego Planszy wskazuje werdykt.
2. Sędziowanie w zależności od potrzeb i wymogów może odbywać się tylko na wskazania.
3. Wygrywa zawodnik z większą ilością wskazań sędziowskich, nie mniejszą niż dwa.
4. W przypadku remisu następuje 1-minutowa dogrywka.
5. Przy dalszym remisie zawodnicy walczą do uzyskania pierwszego zwycięskiego punktu.
6. Zawodnik automatycznie wygrywa pojedynek, gdy przeciwnik uzyska punkt ujemny (gam jum lub 3 x ju ui).
7. Werdykt uprawomocnia się po sprawdzeniu kart punktowych.

Artykuł 25
Powierzchnie punktowane
1. Przednie oraz boczne powierzchnie głowy i szyi.
2. Przednie oraz boczne powierzchnie tułowia od szyi do kolców biodrowych górnych przednich.

Artykuł 26
Powierzchnie uderzające
1. Przednia i wierzchnia część dłoni, odpowiadająca powierzchniom apjoomuk i dung joomuk.
2. Każda część stopy do wysokości stawu skokowego.

Artykuł 27
Punktacja
1. 1 punkt przyznawany jest za:
* atak ręką na strefę środkową i wysoką,
* atak ręką w wyskoku (obie stopy oderwane od podłoża) na strefę środkową,
* atak nogą na strefę środkową.
2. 2 punkty przyznawane są za:
* atak nogą na strefę wysoką,
* atak ręką w wyskoku na strefę wysoką,
* atak nogą w wyskoku na strefę środkową.
3. 3 punkty przyznawane są za:
* atak nogą w wyskoku na strefę wysoką

* Komentarz: Uderzenia wielokrotne (wykonywane w formie ciągłej "Yonsok" - tą samą kończyną, na tę samą strefę) punktuje się jako pojedynczą technikę.
* Przy ataku serią (wykonywanie ataku różnymi technikami lub na różne strefy) każda technika punktowana jest oddzielnie.

Artykuł 28
Procedura punktacji
* Cios powinien być zaliczony, jeżeli: zachowany jest lekki kontakt (dotknięcie tzw. - "touch contact"),
* jest dynamiczny, szybki i precyzyjny,
* jest zachowana równowaga (stabilność pozycji i przebiegu ruchu, kontakt z podłożem mają tylko stopy, zarówno przed jak i po wykonaniu techniki),
* jest wykonany właściwą powierzchnią, w punktowaną strefę.

Artykuł 29
Wykroczenia i kary
1. Zawodnicy naruszający przepisy Regulaminu zawodów powinni zostać ukarani.
2. Rodzaj kary ogłasza Sędzia Planszowy, Główny Planszy lub Dyrektor Zawodów.
3. Rodzaje kar:
dyskwalifikacja przyznawana za:
* znieważenie honoru i prestiżu Taekwon-do,
* niepodporządkowanie się Regulaminowi zawodów i rozporządzeniom Dyrektora Zawodów,
* świadome i celowe spowodowanie urazu przeciwnika,
* niesportowe zachowanie,
* brak kontorli ciosów i bardzo silny kontakt,
* otrzymanie w jednej walce trzech punktów ujemnych,
* inne zachowania będące wyraźnym naruszeniem regulaminu.
UWAGA: Zachowania uczestników zawodów mogą być przyczyną dyskwalifikacji jednego lub wszystkich członków zespołu. Końcową decyzję podejmuje Dyrektor Zawodów.
4. minus punkt (faul) orzekany jest za:
* kontakt silniejszy niż dopuszczalny,
* atak leżącego przeciwnika,
* utratę samokontroli,
* atak kolanem, łokciem lub głową,
* obrażanie przeciwnika,
* przeklinanie i prowadzenie rozmów z przeciwnikiem w trakcie pojedynku,
* ignorowanie poleceń i komend sędziego,
* otrzymanie trzech ostrzeżeń,
* powtarzane, celowe ataki strefy niedozwolonej,
5. ostrzeżenie, które można otrzymać za:
* atak strefy niedozwolonej,
* pchanie przeciwnika,
* upadek lub podparcie (dotknięcie podłoża inną częścią ciała niż stopy),
* atak i obronę bez kontroli wzrokowej,
* wykonanie techniki niedozwolonej (np. przytrzymywanie, chwytanie, rzut, podcięcie),
* wyjście poza pole walki (obiema stopami),
* celowe unikanie walki,
* atak i obronę bez kotroli wzrokowej lub odwracanie się i utrata kontaktu wzrokowego z przeciwnikiem,
* sygnalizowanie zdobytych punktów,
* atak po komendzie sędziego haechyo,
* sygnalizowanie niecelności trafienia przeciwnika (np. kopnięcie w rękę),
* celowe przedłużanie przerw w walce (np. poprawianie sprzętu, ospałe (powolne) reagowanie na komendy sędziego),
* podawanie ręki po komendzie si jak.

* Komentarz: Decyzja o dyskwalifikacji zawodnika powinna być konsultowana ze wszystkimi sędziami z danej planszy, natomiast decyzja o przyznaniu punktu ujemnego musi być konsultowana z Sędzią Głównym Planszy.
* > W uzasadnionych przypadkach czas trwania i ilość pojedynków eliminacyjnych może ulec zmianie.
* Decyzję o nieprawidłowości zadawanych ciosów podejmuje sędzia planszowy przyznając ostrzeżenia i minus punkty. Sędzia punktowy nie ma prawa zapisać trafień zadanych po komendzie sędziego planszowego wykonanych poza polem walki, po przewinieniu lub faulu.

Artykuł 30
Urazy i kontuzje
1. Kiedy zawodnik podczas pojedynku dozna kontuzji, pomocy udziela mu tylko Lekarz Zawodów na wezwanie Sędziego Planszowego.
2. Lekarz musi zbadać zawodnika i udzielić pierwszej pomocy oraz zadecydować czy jego udział w konkurencji może być kontynuowany.
3. Udzielenie pomocy przez Lekarza nie powinno trwać dłużej niż 3 minuty. W przeciwnym wypadku Sędzia Główny Planszy może rozpocząć procedurę orzeczenia o niezdolności do kontynuowania pojedynku (patrz Komentarz).
4. Jeżeli Lekarz nie dopuści zawodnika do dalszej walki, to decyzją składu sędziowskiego:
* wygrał, jeżeli kontuzja nastąpiła z winy przeciwnika,
* przegrał, jeżeli kontuzja nie nastąpiła z winy przeciwnika.
5. Decyzję o dyskwalifikacji zawodnika, który spowodował uraz podejmuje Sędzia Główny Planszy po konsultacji z innymi sędziami na niej pracującymi.
6. Zawodnik wycofany z konkurencji decyzją lekarską nie może w niej brać udziału, a w pozostałych przypadkach jedynie za jego zgodą.
7. Zawodnik, który nie zgadza się z decyzją Lekarza może zostać zdyskwalifikowany.
8. Jeżeli obaj zawodnicy doznają urazu w tym samym czasie i nie można określić winy żadnego z nich, a obaj decyzją lekarza nie są zdolni do dalszej walki, wygrywa ten, który do tego momentu zdobył więcej punktów - w przypadku równej ilości punktów decyduje większa liczba ostrzeżeń, a jeżeli nadal jest remis decyzję podejmuje Sędzia Główny Planszy.

* Komentarz: W czasie trwania walki Lekarz może udzielić pomocy trzy razy, a następnie musi zdecydować o dalszym uczestnictwie zawodnika w rywalizacji.
* Wycofanie z rywalizacji powinno być bezwzględnie odnotowane przez Lekarza Zawodów w Książeczce Zdrowia sportowca.
* Orzeczenie o niezdolności do kontynuowania pojedynku wydaje Dyrektor Zawodów po konsultacji z Sędzią Głównym Planszy i Lekarzem Zawodów.

Artykuł 31
Walki drużynowe
1. Na wezwanie Sędziego Planszowego obie drużyny ustawiają się na planszy i wykonuja ukłon do Sędziego Głównego Planszy i do siebie.
2. Jako pierwsza do walki wyznacza zawodnika druzyna przegrywająca losowanie "rzutem monetą".
3. Poszczególni zawodnicy na komendy przystępując do walki wykonują ukłon do siebie, a następnie po sprawdzeniu sprzętu, przyjmują pozycję gotowości do walki.
4. Procedura przebiegu pojedynku jest taka sama, jak w walkach indywidualnych.
5. Po zakończeniu pojedynku, drużyny ustwiają się i wykonują ukłony do siebie i do Sędziego Głównego Planszy.
6. Ogłoszenie werdyktu następuje przez podniesienie ręki kapitana zwycięskiej drużyny.

Procedura walk drużynowych
1. Walki odbywają się bez podziału na kategorie wagowe.
2. Czas trwania jednej walki wynosi 2 minuty.
3. Za wygraną zawodnika drużyna zdobywa 2 pkt., za remis - obie drużyny zdobywają po 1 pkt., za przegraną 0 pkt.
4. Wyniki walk rejestrowane są w specjalnych formularzach (załącznik 4)
5. Pojedynek wygrywa drużyna zdobywająca jako pierwsza 6 pkt.
6. Jeżeli po 5 walkach drużyny zdobyły jednakową ilość punktów rozgrywana jest dodatkowa runda (traktowana jako dogrywka), trwająca 2 minuty. Może w niej wystąpić dowolny zawodnik drużyny (nie wykonuje się dodatkowego losowania kolejności wystawiania zawodnika).
7. Jeżeli dogrywka nie przynosi rozstrzygnięcia, ci sami zawodnicy walczą do czasu uzyskania pierwszego zwycięskiego punktu. Zawodnik automatycznie wygrywa pojedynek, gdy przeciwnik uzyska punkt ujemny (gam Jum lub 3 x ju ui).
8. Podczas trwania walki pozostali członkowie drużyny powinni siedzieć.

IV. Konkurencja rozgrywania testów

Artykuł 32
Procedura rozgrywania

Trener zgłasza zawodników na oficjalnym druku określając wysokości lub ilość rozbijanych przez nich desek w poszczególnych technikach, nie mniejsze niż określone minimum. Zgłoszenia składane są razem z pozostałymi dokumentami na ręce Komisji Weryfikacyjnej.
Po zamknięciu przyjęć nie wolno nanosić żadnych poprawek w zgłoszeniach.
1. Po ogłoszeniu konkurencji zawodnicy mają obowiązek przebywać w pobliżu miejsca jej rozgrywania.
2. Przed rozpoczęciem konkurencji nie sprawdza się obecności zawodników ani nie prowadzi instruktażu.
3. Po usłyszeniu swojego nazwiska (wywołanego przez sędziego) zawodnik ma obowiązek stawić się na planszy rozgrywania testów lub za pośrednictwem trenera/kierownika ekipy wyjaśnić powód nieobecności.
4. Po upływie 1 minuty zawodnik może zostać skreślony z listy konkurencji.
5. Zawodnik wykonuje wszystkie ustalone techniki w określonej kolejności na zadeklarowanych wysokościach lub ilościach.
6. Zawodnik ma prawo do dowolnego sposobu odmierzania dystansu, bez dotykania deski w przypadku technik specjlanych oraz jednego dotknięcia przy testach siły.
7. Odmierzanie dystansu przez zawodnika nie jest obowiązkowe.
8. Całość odmierzania dystansu i testu właściwego dla danej techniki nie może przekroczyć limitu czasowego 30 sekund.
9. Ustawienie maszyny (strony rozbicia w technikach specjalnych lub wysokości w testach siły) odbywa się bezpośrednio po podejściu do niej, (bez dotykania desek przez zawodnika) za pośrednictwem służb technicznych. Czas ustawiania maszyny nie jest wliczany do limitu czasowego rozbicia.
10. Po ustawieniu maszyny na komendę Sędziego Głównego Planszy - junbi - zawodnik przyjmuje pozycję gotowości - niunja sogi palmok daebi makgi. Limit czasowy mierzony jest od komendy - si jak - do momentu uderzenia w deskę.
11. W technice twimyo nomo yop cha jirugi zawodnicy we własnym zakresie zapewniają osoby trzymające deski.
1. Standardowo używane są: do rozgrywania technik specjalnych - deski (z drewna iglastego) o grubości 1 cm lub płyta uchylna w stojaku, do techniki twimyo nomo yop cha jirugi może być użyta deska wielokrotnego użytku (jednostronna),
2. do testów siły - deski (z drewna iglastego) o grubości 2 cm lub plastikowe deski wielokrotnego użytku koloru kremowego. Deski drewniane zapewnia gospodarz zawodów, a plastikowe PZTKD, które powinny być wymieniane co 4 lata.

* Komentarz: Oficjalne zatwierdzenie wyników konkurencji następuje po publicznym ogłoszeniu wyłącznie przez osobę wyznaczoną na odprawie technicznej.
* Bicie rekordu Polski w technice nopi ap chagi (wyłącznie dla seniorów) może odbywać się na wszystkich turniejach ogólnopolskich oraz Akademickich Mistrzostwach Polski, o ile przewidzi to organizator.

Artykuł 33
Podział i techniki
techniki specjalne:
1. Twimyo Nopi Ap Cha Busigi Seniorzy / Seniorki Juniorzy / Juniorki Juniorzy młodsi / Juniorki młodsze Młodzicy / Młodziczki
2. Twimyo Dollyo Chagi Seniorzy / Seniorki Juniorzy / Juniorki Juniorzy młodsi / Juniorki młodsze Młodzicy / Młodziczki
3. Twimyo Yop Chagi Młodzicy / Młodziczki
4. Twio Dolmyo Yop Cha Jirugi Seniorzy / Juniorzy
5. Twimyo Bandae Dollyo Chagi Seniorzy / Juniorzy
6. Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi Seniorzy / Seniorki Juniorzy / Juniorki Juniorzy młodsi / Juniorki młodsze
testy siły:
1. Apjoomuk Seniorzy
2. Sonkal Yop Taerigi Seniorzy / Seniorki
3. Yopcha Jirugi Seniorzy / Seniorki
4. Dollyo Chagi Seniorzy / Seniorki
5. Bandae Dollyo Chagi Seniorzy

Artykuł 34
Wysokości, odległości, ilości desek

minimalne wysokości/odległości w technikach specjalnych
technika wys. / odl. [cm]
min. śr. maks.
Młodziczki Twimyo Nopi Ap Chagi 175
Twimyo Dollyo Chagi 160
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi -
Twimyo Yop Cha Jirugi 150
Twimyo Nopi Ap Chagi 190
Młodzicy Twimyo Dollyo Chagi 175
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi -
Twio Dolmyo Yop Chagi -
Twimyo Bandae Dollyo Chagi -
Twimyo Yop Cha Jirugi 165

technika wys. / odl. [cm]
min. śr. maks.
Juniorki młodsze Twimyo Nopi Ap Chagi 190 200 210
Twimyo Dollyo Chagi 180 190 200
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 130 160 190
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -
Twimyo Nopi Ap Chagi 230 240 250
Juniorzy młodsi Twimyo Dollyo Chagi 210 220 230
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 200 230 260
Twio Dolmyo Yop Chagi 180 190 200
Twimyo Bandae Dollyo Chagi 180 190 200
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -

technika wys. / odl. [cm]
min. śr. maks.
Juniorki Twimyo Nopi Ap Chagi 200 210 220
Twimyo Dollyo Chagi 190 200 210
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 150 180 210
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -
Twimyo Nopi Ap Chagi 240 250 260
Juniorzy Twimyo Dollyo Chagi 220 230 240
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 230 260 290
Twio Dolmyo Yop Chagi 190 200 210
Twimyo Bandae Dollyo Chagi 190 200 210
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -

technika wys. / odl. [cm]
min. śr. maks.
Seniorki Twimyo Nopi Ap Chagi 220 230 240
Twimyo Dollyo Chagi 210 220 230
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 170 200 230
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -
Twimyo Nopi Ap Chagi 260 270 280
Seniorzy Twimyo Dollyo Chagi 240 250 260
Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi 260 290 320
Twio Dolmyo Yop Chagi 210 220 230
Twimyo Bandae Dollyo Chagi 210 220 230
Twimyo Yop Cha Jirugi - - -

Wysokości taśmy w technice Twimyo Nomo Yop Cha Jirugi:
* juniorki młodsze 40 cm
* juniorki 50 cm
* seniorki 60 cm
* juniorzy młodsi 50 cm
* juniorzy 60 cm
* seniorzy 70 cm

Minimalne ilości desek w testach siły:

Seniorzy
1. Apjoomuk 2
2. Sonkal Yop Taerigi 2
3. Yopcha Jirugi 3
4. Dollyo Chagi 2
5. Bandae Dollyo Chagi 2

Seniorki
1. Sonkal Yop Taerigi 1
2. Yopcha Jirugi 2
3. Dollyo Chagi 1

Wysokości / odległości oraz ilość desek kontroluje Sędzia Główny Planszy.

Artykuł 35
Ocena wykonania testu

Obowiązkowe jest użycie odpowiednich powierzchni uderzających:
technika powierzchnie uderzające dozwolone jest
techniki specjalne
Nopi apcha bushigi Apkumchi Kroki wyhamowania ciała
Twimyo dollyo chagi Apkumchi j.w.
Twimyo bandae dollyo chagi Dwichook j.w.
Twimyo dolmyo dwitcha jirugi Dwitkumchi, Balkal, Yopbalbadak j.w.
Twimyo nomo yop chagi Dwitkumchi, Balkal, Yop balbadak j.w.
testy siły
Apjoomuk Apjoomuk Krok nogi zakrocznej /tylnej/ do przodu lub odstawienie nogi przedniej wykonanie ślizgu na nodze podporowej oraz nie zachowanie kontaktu nóg z podłożem pod warunkiem, że nie posiada ono znamion wykonania wyskoku, zamierzonego przeskoku czy nabiegu
Sonkal taerigi Sonkal Uderzenie do wewnątrz lub na zewnątrz ręką przednią lub tylną, odstawienie nogi przedniej, wykonanie kroku nogą tylną
Dollyo chagi Apkumchi Uderzenie nogą przednią lub tylną
Yop chagi Dwitkumchi, Balkal, Yopbalbadak Uderzenie nogą przednią albo tylną, krok dostawny lub skrzyżny z przodu albo z tyłu
Bandaedollyo chagi Dwichook odstawienie lub dostawienie nogi przedniej (wykrocznej). Niedozwolone jest wykonanie kroku nogą zakroczną w przód

Artykuł 36
Punktacja
1. W technikach specjalnych:

Wysokość / odległość Deska złamana
/odchylenie płytki 90 stopni/ Deska pęknięta
/odchylenie płytki 45 stopni/
Maksymalna 4 pkt. 3 pkt.
Średnia 3 pkt. 2 pkt.
Minimalna 2 pkt. 1 pkt.

2. W testach siły:
* deska złamana - 2 pkt.
* deska pęknięta - 1 pkt.

* Komentarz: Za pękniętą uważa się każdą deskę, w której jedno z wygarbień mocujących zostało wypchnięte ze swojego położenia.
* Jeśli w technice Twimyo Nomo Yop Chagi stosowana jest tarcza, to trafienie w nią traktowane jest jak złamanie deski.

Artykuł 37
1. Sędziowie nie przyznają punktów, jeżeli: Zawodnik nie zachował równowagi:
* zawodnik musi po wykonaniu testu właściwego samodzielnie i bez pomocy osób drugich lub jakiegokolwiek sprzetu, czy urządzenia przyjąć regulaminową pozycję gotowości,
* niedozwolone jest nieprzypadkowe dotknięcie maszyny mające znamiona chęci utrzymania równowagi; dotknięcie podłoża jakąkolwiek inną niż stopy częścią ciała; wykonanie dodatkowego kroku poza dozwolonymi regulaminowo, wyraźnie wskazującego na próbę utrzymania równowagi; wykonanie jakichkolwiek ruchów niezwiązanych bezpośrednio z wyhamowaniem ciała po wykonaiu próby.
2. Nie przyjął pozycji początkowej lub końcowej:
* wszelkie ruchy niezwiązane z wykonywaniem pozycji końcowej (dodatkowy krok, podskok, obrót) powodują nie zaliczenie próby, mimo późniejszego przyjęcia pozycji.
3. Technikę wykonano niewłaściwą powierzchnią.
4. Została przerwana taśma lub przewrócony stojak:
* przeskoczenie lub zerwanie którejkolwiek z taśm (taśma powinna być łatwa do przerwania), przewrócenie stojaka w czasie odmierzania dystansu lub testu, traktowane jest jako błędne wykonanie testu właściwego.

Artykuł 38
Procedura wyłaniania zwycięzców
1. O zwycięstwie w konkurencji decyduje większa ilość zdobytych punktów.
2. W przypadku remisu Sędzia Główny Planszy losuje technikę i ustala wysokości/odległości lub ilości desek dogrywki z możliwością ich zwiększania lub zmniejszania, aż do wyłonienia zwycięzcy. Przy dalszym remisie ponawia się procedurę z pominięciem technik wcześniej wylosowanych.
3. Po wykonaniu wszystkich dogrywek, przy dalszym braku rozstrzygnięcia, losowanie odbywa sie sposród wszystkich możliwych do rozegrania technik, aż do wyłonienia zwycięzcy.
4. W grupie wiekowej Młodzików dogrywka odbywa się przez podwyższanie za każdym razem wysokości wszystkich technik o 5 cm, z możliwością udziału w niej tylko zawodników, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów, aż do wyłonienia zwycięzcy.
5. Dopiero przy braku możliwości wyłonienia zwycięzcy tą drogą, rozpoczyna się losowanie techniki dogrywki, zgodnie z procedurą opisaną powyżej.

Artykuł 39
Konkurencje drużynowe testów
1. Drużyny typują zawodników (wpisanych w karcie zgłoszenia drużyny) do wykonania poszczególnej techniki (jeden zawodnik, jedna technika).
2. Procedura oceny wykonania jak w art. 40.
3. Wygrywa drużyna zdobywająca największą ilość punktów.
4. W przypadku remisu losowana jest technika dogrywki. Procedura ta powtarzana jest do wyłonienia zwycięzców, z pominięciem technik już rozegranych.
5. Przy dalszym braku rozstrzygnięcia losuje się technikę dogrywki bez pomijania technik już rozegranych.

* Komentarz: W przypadku dogrywki w wylosowanej technice, startuje zawodnik do niej przypisany.
* Ilość punktów przyznana zawodnikowi za daną technikę podawana jest do publicznej wiadomości bezpośrednio po jej wyknaniu. Zatwierdzenie wyników następuje po zakończeniu konkurencji i oficjalnym odczytaniu protokołu przez Dyrektora Zawodów lub osobę przez niego upoważnioną.

V. Procedura protestów

Artykuł 40
Składanie protestów
1. Tylko kierownik ekipy lub trener może składać protest, jeżeli uważa, iż podczas rywalizacji nie były przestrzegane przepisy Regulaminu zawodów.
2. Protest powinien być złożony bezpośrednio u Dyrektora Zawodów w czasie nie dłuższym niż 5 min od zakończenia występu pojedynku.
3. Protest musi być złożony na odpowiednim formularzu (załącznik 5), a wraz z jego przyjęciem musi być wniesiona opłata (ustalana na początku zawodów).
4. W proteście powinny być jasno sprecyzowane przyczyny jego złożenia i podane przepisy, które zostały złamane, a nie tylko opis subiektywnych odczuć składającego protest.

Artykuł 41
Podejmowanie decyzji
1. Dyrektor Zawodów ma obowiązek bezpośrednio po złożeniu protestu przystąpić do jego rozpatrzenia konsultując się z sędziami planszy, której dotyczy protest i podjąć następującą decyzję:
* wynik meczu (testu) pozostaje ważny,
* mecz (test) zostaje powtórzony,
* ustalić zwycięzcę,
* dokonać dyskwalifikacji.
2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia protestu następuje zwrot opłaty, w pozostałych przypadkach kwota zostaje wpłacona do kasy Polskiego Związku TKD.
3. Decyzja o wyniku rozpatrzenia protestu zostaje podana do publicznej wiadomości.
4. Skład sędziowski ma prawo dokonać na zmiany wcześniej ogłoszonego (niezatwierdzonego) werdyktu, w przypadku wykrycia pomyłki, bez konieczności składania protestu.
5. Werdykt w konkurencji uprawomocnia się od momentu:
* w układach rozpoczęcia II rundy pojedynku,
* w walkach rozpoczęcia I rundy pojedynku,
* w technikach specjalnych i testach siły po ogłoszeniu wyników oficjalnym komunikatem.

Artykuł 43
Dyskwalifikacje
1. Uczestnicy zawodów, którzy kwestionują decyzje podjęte przez Dyrektora Zawodów, mogą spowodować dyskwalifikację zawodnika lub całego klubu podczas danych zawodów.
2. Decyzję o dyskwalifikacji podejmuje Dyrektor Zawodów.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
OloKK www.olokk.pl
Ekspert
Szacuny 122 Napisanych postów 34575 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 195972
Men, w jakiej organizacji ćwiczysz?
Łokciami wali się aż miło w kk...

OLIMP ENG-PL TRANSLATOR:
2 capsules 3 times daily = 4 kapsułki 3-4 razy dziennie

http://facebook.com/olokk
http://olokk.pl  http://bng-studio.pl 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 1567 Wiek 41 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 13828
A pewnie.

Ominąłeś za to parę punktów co do technik zabronionych. Daję ci szansę żebyś się sam poprawił...

No chamy, wiązać się w pęczki...!
MANIPULATORS & DEVIANTS SQUAD :)

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 158 Wiek 30 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2079
ZZaleznie od sedziego.. np mozna wykonwyac lokcie np na barki "bolesne" wszystko nalezy uzgodnic
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
OloKK www.olokk.pl
Ekspert
Szacuny 122 Napisanych postów 34575 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 195972
Co ty pjerdzielisz men?
Na tułów idzie wszystko i nikt poważny nie zabroni Ci walić łokciem. Walczyłeś kiedyś na zawodach?

OLIMP ENG-PL TRANSLATOR:
2 capsules 3 times daily = 4 kapsułki 3-4 razy dziennie

http://facebook.com/olokk
http://olokk.pl  http://bng-studio.pl 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 158 Wiek 30 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2079
na tulow lokcie co ty ku*** MT z KK chcesz zrobi w wersji light ??
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Mity walki ulicznej

Następny temat

Zaświadczenie Lekarskie Warszawa

WHEY premium