Czy wiecie, które państwa uchodzą za najzdrowsze? Jednym ze wskaźników jest długowieczność i biorąc pod uwagę ten czynnik można wyróżnić pięć państw – Monako, Japonię, Singapur, Hiszpanię i Grecję. Co decyduje o tej niezwykłej długowieczności w tych krajach? Z pewnością jest wiele czynników, które mają wpływ na długość życia, ale za jeden z kluczowych można śmiało uznać dietę. Zobaczmy, jak odżywiają się mieszkańcy tych państw…

Monako

W Stanach Zjednoczonych średnia długość życia kobiet wynosi 81 lat, a mężczyzn 76 lat. Wygląda to całkiem nieźle, ale dziecko urodzone w Monako może dożyć nawet 91 roku życia! Monako to mały, ale bogaty kraj, więc większość mieszkańców może sobie pozwolić na wiele przywilejów, w tym także lepszej jakości żywność. Dodatkowo żyją oni w mniejszym stresie, niż ludzie w wielu innych rejonach. 

Czy dieta odgrywa rolę w ich niezwykłej długowieczności? Większość ludzi w Monako stosuje typową śródziemnomorską dietę, stawiając przede wszystkim na duże ilości świeżych owoców i warzyw, orzechy, pełne ziarna, chude białko i oliwę z oliwek. Ponadto wielu mieszkańców jest zabezpieczona finansowo na tyle, że może sobie pozwolić na osobistego kucharza, który przygotowuje dla nich szczególnie dobrane, pełnowartościowe posiłki. 

Niski poziom stresu oraz możliwość zdrowego odżywiania z pewnością wpływa na długowieczność mieszkańców Monako. Liczne badania pokazują, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych diet na świecie i rzeczywiście może mieć wpływ na długość naszego życia. Nie powinno to jednak dziwić, ponieważ witaminy, minerały i błonnik zawarte w warzywach, owocach i produktach pełnoziarnistych, zdrowe, roślinne tłuszcze i wysokiej jakości białko, stanowią doskonałe źródło paliwa dla naszego organizmu, wzmacniając je, odżywiając i dostarczając wszystkiego, co potrzebujemy. 

Japonia

W Japonii mieszkańcy nie są tak bogaci, jak w Monako, ale także należą do grupy ludzi żyjących bardzo długo. Średnia długość życia Japończyka wynosi ponad 85 lat i z pewnością jest to imponujący wynik, ale i tak warto wspomnieć, że istnieją rejony, np. wyspa Okinawa, gdzie jest więcej stulatków, niż gdziekolwiek indziej na świecie. 

U Japończyków nie tylko dieta wpływa na ich długowieczność. Kultura japońska zakłada także aktywność fizyczną, dzięki czemu obywatele są dłużej sprawni i zdrowsi. Sposób odżywiania oraz ruch sprawiają, że mają dużo niższy wskaźnik otyłości, niż w większości obszarów świata.

Jak wygląda dieta mieszkańca Japonii? Charakteryzuje się prostotą, ale są tak pieczołowicie przygotowane, że zjadając posiłek, zaspokajany jest nie tylko głód, ale też zmysł estetyczny. Posiłki są małe, ale bardzo ładnie podane, dzięki czemu zjada się je wolniej i uważniej, ale z dużo większą satysfakcją. Fundamentem japońskiej diety są ryby bogate w omega-3 oraz warzywa z niewielką ilością ryżu. Japończycy spożywają więcej białka roślinnego, niż zwierzęcego. Ograniczają też produkty mleczne. W diecie często pojawiają się zielone wodorosty bogate w minerały, w tym jod. Są to nori i wakame znane nam zwykle z japońskich restauracji, aniżeli z codziennego zastosowania. W Japonii pije się także dużo zielonej herbaty, będącej źródłem naturalnych katechin. Te wszystkie czynniki z pewnością składają się na zdrowie mieszkańców Japonii, co przekłada się na długość życia.

Singapur

Singapur jest kolejnym krajem obdarzonym długowiecznością – średnia długość życia jego obywateli wynosi ponad 84 lata. Singapurczycy jedzą różnorodne produkty. Ich dieta jest mieszanką kuchni orientalnej, tajskiej, indyjskiej i brytyjskiej. Z racji tego, że Singapur jest krajem bogatym w owoce tropikalne, to właśnie one zajmują najwięcej miejsca na talerzach. Dodatkowych walorów smakowych dodają tamaryndowiec i curry. Chociaż dieta w Singapurze nie jest tak zdrowa, jak dieta japońska czy śródziemnomorska, to i tak zawiera znacznie mniej żywności przetworzonej, niż diety innych państw. Sami mieszkańcy Singapuru wolą samodzielnie przygotować swoje posiłki, niż skorzystać z sieciówek z fast foodami. 

Na długowieczność wpływa nie tylko dieta, ale też ruch. Singapurczycy rozumieją, jak ważna jest aktywność fizyczna, dlatego też otoczyli się ścieżkami rowerowymi, spacerowymi i biegowymi. Rzadko jeżdżą samochodem, korzystając właśnie z roweru lub dobrze zorganizowanej komunikacji miejskiej. Nawet rząd dba o to, by mieszkańcy mieli swobodny dostęp do różnych form ruchu poprzez programy sponsorskie.

Hiszpania

hiszpania dieta

Średnia długość życia mieszkańców Hiszpanii wynosi 83 lata, a wskaźnik otyłości niecałe 15%. Niski odsetek otyłości może częściowo wyjaśniać ich zdrowie i długowieczność, ale dieta też tutaj ma ogromny wpływ. Hiszpańska dieta to w większości przypadków dieta śródziemnomorska, bogata w oliwę z oliwek, rośliny strączkowe, owoce morza i przyprawy, takie jak czosnek czy szafran, których smak i kolor tak dominuje w słynnej hiszpańskiej potrawie – paelli. Hiszpanie nie spieszą się podczas konsumpcji posiłków. Jedzą powoli i uważnie, spożywają małe porcje, a po obiedzie ucinają sobie drzemkę. Dużo snu, niski poziom stresu, zdrowa dieta przyczyniają się do długowieczności mieszkańców Hiszpanii.

Grecja

Pomimo tego, że Grecja wciąż znajduje się na liście najzdrowszych państw (średnia długość życia Greków wynosi ok. 83 lata) to ich wskaźnik otyłości niestety rośnie. Z czego to wynika? Niestety coraz więcej osób ulega diecie zachodniej, rezygnując z diety śródziemnomorskiej. Od razu widać tego negatywne skutki. 

Istnieją natomiast regiony, w których wciąż stosuje się dietę śródziemnomorską i gdzie mieszkańcy cieszą się długim życiem. Jednym z takich miejsc jest wyspa Ikaria. Dieta jest tam wyjątkowo uboga w cukier i białą mąkę, nie zawiera zbyt wiele czerwonego mięsa. Podstawą żywienia są tutaj roślinne białka, takie jak np. fasola. Grecy z wyspy Ikaria są bardzo spokojni, ucinają sobie drzemki w ciągu dnia, a to także z pewnością wpływa na długość życia.

Podsumowanie

Można łatwo wywnioskować, że kluczem długowieczności jest odpowiednia dieta oraz brak stresu. Oczywiście nie musisz mieszkać w wyżej opisanych państwach, żeby czerpać korzyści ze zdrowej diety. Wystarczy, że wprowadzisz trochę zmian do swojego sposobu odżywiania – więcej produktów pochodzenia roślinnego, więcej ryb i owoców morza, więcej produktów pełnoziarnistych i jak najmniej żywności przetworzonej. Dodając do tego odpowiednią ilość snu i próbując wyeliminować choć częściowo stres, z pewnością zwiększysz swoje szanse na dłuższe i zdrowsze życie.