SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Szpinak- najzdrowsze warzywo pod słońcem

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 46015

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 162 Napisanych postów 12853 Wiek 33 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 43234
Szpinak- najzdrowsze warzywo pod słońcem

Witaminy i składniki mineralne
Prawidłowe odżywianie, zdrowa dieta bogata w odpowiednie witaminy i składniki mineralne to nielada problem dla większości ludzi. Pamiętajmy, że im więcej ćwiczysz, tym więcej składników odżywczych organizm potrzebuje, aby sprostać stawianym mu wymaganiom. Ponadto kobiety mają specjalne potrzeby odżywcze, szczególne zapotrzebowanie na wapń, żelazo i witaminy z grupy B. Do regeneracji po treningu potrzeba przeciwutleniaczy - witaminy C i E, które zwalczają zmęczenie związane z wysiłkiem fizycznym.

Jednym z najzdrowszych warzyw, zawierających najwięcej składników mineralnych oraz witamin jest szpinak (zawiera rekordową ilość żelaza - ponad 2,4 mg na 100g, więcej magnezu niż czekolada i bardzo dużą ilość witaminy C - 48,8 mg na 100g).

Co znajdziemy w szpinaku?
- witamina A Powoduje wzrost kości, dba o zęby, wzmacnia układ odpornościowy, konieczna dla skóry i włosów,
- witamina B Budują czerwone krwinki, odpowiada za metabolizm organizmu i system nerwowy, zapobiega chorobom serca,
- witamina C Chroni przed przeziębieniami, wzmacnia skórę i zęby, wspomaga pracę wątroby,
- witamina E Chroni płuca przed zanieczyszczeniem powietrza, hamuje rozwój rak, uważana za eliksir młodości,
- żelazo Niezbędne do budowania czerwonych krwinek, bardzo ważne dla kobiet, zwłaszcza dla kobiet w ciąży,
- magnez wpływa na rozwój mięśni, wytwarzanie energii i funkcje nerwowe, reguluje ciśnienie krwi i pracę serca,
- kwas foliowy Reguluje procesy metaboliczne w organizmie, bierze udział w procesie podziału komórek, współuczestniczy w regulacji tworzenia i dojrzewania czerwonych krwinek, szczególnie ważny dla kobiet,

Antyoksydanty i wolne rodniki w organizmie
Sekret nieustającej młodości może być ukryty nie tylko w pigułce, ale także w warzywach! Szpinak zawiera w sobie czynniki zwane antyoksydantami (przeciwutleniaczami), które mogą być potężną bronią w walce ze skutkami starzenia. W procesie zużywania tlenu przez organizm powstają tak zwane wolne rodniki, czyli cząsteczki tlenu z brakującymi elektronami. Wolne rodniki "kradną" elektrony od zdrowych komórek, powodując ich uszkodzenie. Uważa się, iż gromadzenie takich uszkodzeń prowadzi do starzenia się i rozwoju różnych chorób. Wszystko, począwszy od nowotworów, nowotworów skończywszy na zmarszczkach przypisywane jest działaniu wolnych rodników. Antyoksydanty są to związki organiczne, których działanie polega na unieszkodliwianiu wolnych rodników, a tym samym - na ochronie komórek przed zniszczeniem. Trzy najlepiej znane antyoksydanty to witamina E, witamina C oraz beta karoten. Wszystkie trzy zawiera w znacznych ilościach szpinak!

Jak jeść szpinak?
Niestety większości ludzi szpinak kojarzy się z koszmarną szkolną lub przedszkolną stołówką i nieapetyczną zieloną papką. Wbrew pozorom szpinak może być pyszny! Można go bardzo szybko i łatwo przygotować do spożycia (na patelni lub też w mikrofalówce). Przyrządzanie: szpinak przygotować wg przepisu podanego na opakowaniu, makaron ugotować w osolonej wodzie, ser utrzeć na tarce, w naczyniu żaroodpornym (delikatnie wysmarowanym tłuszczem) ułożyć warstwami: ser, szpinak, makaron, ser, szpinak….., zapiec w gorącym piekarniku w temp. 200°C około 20 - 30 minut

Lazania ze szpinakiem
Pół opakowania lazanii (gotowych płatów włoskiego makaronowego ciasta, które można kupić w wielu sklepach spożywczych)

500 g szpinaku , 50 g parmezanu,

Sos beszamelowy: 3 łyżki masła, 3 łyżki mąki, 3 szklanki mąki, gałka muszkatołowa, sól, pieprz.

Przygotowanie: płaty ciasta włożyć na 4-5 minut do wrzącej wody by nieco zmiękły, szpinak przygotować wg przepisu na opakowaniu, w naczyniu żaroodpornym (delikatnie wysmarowanym tłuszczem) płaty ciasta przekładać warstwami szpinaku, polewać sosem beszamelowym i posypywać parmezanem, na wiesz położyć ciasto, polać sosem beszamelowym i posypać serem, zapiec w gorącym piekarniku w temp. 200°C około 30 minut.

Takiego samego przepisu można użyć do naleśnikowej zapiekanki, lub też po prostu podawać naleśniki ze szpinakiem.

Ciekawostki
Szpinak... To jednoroczne lub dwuletnie warzywo liściowe z rodziny komosowatych, jadalne są tylko jego liście. Do Europy został przywieziony w średniowieczu przez arabów. Jest łatwo przyswajalny i mogą go jeść zdrowi, młodzi, dzieci, grubaski (ok. 20 kcal w 100 g) i osoby starsze oraz prowadzące siedzący tryb życia.

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 844 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 27935
Siemanko dobry artykul choc w niektorych momentach nie zgodny we wszystkim.Zelazo wystepuje nie tylko w szpinaku w duzych ilosciachnp(buraki,papryka).A co do witaminy B to ktora wystepuje tam najobficiej bo nie wiadomo??I jak wiadomo nie kazda Witamina z grupy B ma wlasciowoci do budowania kriwnek w organizmie tylko Witamina H(biotyna),Witamina B12,Kwas foliowy maja zdolnosc w powstawaniu czerwonych cialek krwi.ale ogolnie rzecz biorac spox artykul pozdro
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 10 Napisanych postów 220 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 8658
szpinak jest bardzo dobry ,jem raz lub dwa razu w tygodniu 500g jako 'surówke' do obiadu ,pycha pycha....
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 287 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 4189
Biotynę najwięcej znajdziemy w drożdzach
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 59 Napisanych postów 2713 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 23810
wow na 100 g 48 mb witaminy C huh zeby pokryc moje zapotrzebowanie na witamine C musialbym zjesc z 4 kg szpinaku a z 7 kg zeby pokryc zapotrzebowanie magnezu.. ehhh 48 mg to jest nic lepiej zjesc multiwiwamin....

SFD Team, na forum od 2002-10-05

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 157 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 763
taa, najlepiej wogule nic nie jesc oprocz gainera, bo jest tam bialko, wegle, witaminy i mineraly tez daja, nawet troche tluszczu jest

Palenie albo zdrowie - wybór należy do ciebie

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

lecznicze właściwości miodu

Następny temat

Węglowodany. Jakie jeść, a jakich się wystrzegać.

BF