kurde przeszukalem dostepną literature i niestety zonk, ciężko mi cokolwiek na temat tych 2 tematów znalezc
zacząłem pisac na kompie cos odnosnie pierwszego topicu - narazie sie skupić muszę na jednym, 1 obowiązkowo musze napisac , drugi to tylko praca na lepszą ocene ;)
więc...
Podstawową formą pracy w zakresie wychowania fizycznego jest jednostka lekcyjna. Posiada ona swoistą budowę, dostosowaną do właściwości fizjologicznych i psychicznych ucznia. Ogólny ramowy schemat lekcji nazywany jest tokiem lekcyjnym. Sugeruje on, jaka powinna być kolejność zabaw i gier oraz rodzaj ćwiczeń, aby lekcja spełniała postulaty zdrowotno – higieniczne i pedagogiczne, aby uwzględniała zasadę wszechstronności, naprzemienności i stopniowania wysiłku. Występują różne definicje odnoszące się do toku lekcyjnego np. wg Ludwika Denisiuka: Tok lekcyjny - to ogólne wytyczne podane w formie przejrzystego schematu (złożone z 3 części), a wg Stanisława Strzyżewskiego
Tok lekcyjny jest ciągiem określonych zadań pedagogicznych. Zadania pedagogiczne, które tworzą tok lekcyjny:
- zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć
- motywacja do udziału w zajęciach
- rozgrzewka, rozwój psychomotoryki i zadania korektywne
- kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności w różnych zakresach
- uspokojenie fizjologiczne i emocjonalne organizmu
- czynności organizacyjne i wychowawcze związane z zakończeniem lekcji
- nastawienie ucznia do samodzielnych zadań na polu kultury fizycznej
Lekcja wychowania fizycznego powinna uwzględniać ogólny schemat zwany tokiem lekcyjnym. Tok lekcyjny zbudowany jest z trzech części:
a)Wstępnej
b)Głównej
c)Końcowej
Część wstępna. Celem jej jest przygotowanie organizmu ucznia do intensywnego wysiłku, do zadań zawartych w części głównej lekcji. W skład tej części wchodzą następujące grupy:
1.Ćwiczenia porządkowe
2.Ćwiczenia sprawności ogólnej
3.Gry i zabawy
Część główna. W tej części nauczyciel realizuje zasadniczy temat lekcji. Powinny wystąpić tu ćwiczenia o największym obciążeniu fizycznym i psychicznym. Zadaniem tej części lekcji jest nauczenie zasadniczych ćwiczeń lub doskonalenie ich techniki oraz kształtowanie określonych nawyków ruchowych użytecznych w życiu codziennym.
Część końcowa. Występują tu ćwiczenia uspokajające o stopniowo malejącym natężeniu. Celem tej części lekcji jest doprowadzenie organizmu do pozycji wyjściowej. W skład tej części wchodzą następujące elementy:
1.Ćwiczenia korektywne
2.Ćwiczenia uspokajające
3.Omówienie lekcji
4.Pożegnanie
Logicznie opracowany schemat, który orientacyjnie wskazuje nauczycielowi jak należy dobierać materiał ćwiczebny aby jak najwszechstronniej oddziaływać na organizm ucznia, wskazuje również na kolejność ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych dla uzyskania racjonalnego przebiegu
krzywej fizjologicznej natężenia wysiłku fizycznego.
Krzywa natężenia wysiłku mówi o intensywności zajęć czyli tylko o wysiłku: Czy był? Czy go nie było? Jaki był?
W budowie lekcji występują 3 zasady, min. zasada stopniowania natężenia wysiłku na lekcji.
Zasada ta mówi, że natężenie wynikające z odpowiednio dobranych obciążeń intensywności lekcji powinno osiągnąć swoje maksimum ok. 2/3 - ¾ czasu trwania lekcji.
1.Przechodzimy zawsze od ćwiczeń bądź ruchów na wybrane
partie mięśniowe do ćwiczeń globalnych.
2.Rozpoczynamy lekcje od zadań o małej intensywności do ruchów bardzo intensywnych.
3.Zadania o znacznym ładunku emocjonalnym (np.gry) należy umieszczać w części głównej lekcji.
4.Zadania o znacznym obciążeniu należy poprzedzić ćwiczeniami o mniejszym natężeniu.
5.W przypadku akcentowania w lekcji zadań w zakresie sprawności motorycznej lub doskonalenia opanowanych zdolności motorycznych stopniowanie natężenia wysiłku można uzyskać poprzez odpowiedni dobór zadań ruchowych.
6.Przekazywanie wiadomości z zakresu kultury-fizycznej nie może odbywać się kosztem innych zadań ruchowych lekcji, wiedza do opanowania przez ucznia zawsze powinna łączyć się z konkretnym działaniem w sferze motorycznej.
takie główne informacje o zasadzie budowy lekcji, krzywej natężenia wysiłku fiz. oraz budowie toku lekcyjnego (takowy tok mam także napisany już na komputerze, ale nie mam go jak wkleic) Jest to tok lekcji na siłowni z użycie podstawowych przyrządów: ławka, drążek, drabinki.; itd.
tylko teraz odnosząc się do tematu
Zasada budowy lekcji, a budowa zajęć kulturystyki nie za bardzo mam pomysł jak to "połączyć"
ten temat jest dziwnie skonstruowany wg mnie ,ale niestety wykładowca przyjezdza tylko raz na 2 tyg i to jeszcze z Poznania, wiec nie mam mozliwosc wymiany/zmiany tematu
moze ktos cos pomoze
seewy dowiadywales sie cos