CZĘŚĆ I - PRZETACZANIE OPONY

Definicja konkurencji:
Zawodnik na znak sędziego chwyta oponę (ok. 350kg) i przewracając ją idzie w kierunku mety.
Dystans (20-40 metrów) musi pokonać w jak najkrótszym czasie.
Nie wolno opony toczyć.
Od sezonu 2005 podczas przetaczania opony należy wykonać 8 obrotów.
Często łączy się ją w konkurencjach wiązanych a także sporadyczne stosowane jest przetaczanie opony w parach równoległych.
Charakterystyka konkurencji
Jest to konkurencja typowo techniczna wymagająca od zawodnika wytrzymałości siłowej i w mniejszym stopniu siły statycznej.
Dynamika podniesienia odgrywa ogromna role i ma wpływ na końcowy czas.
Moment oderwania opony od ziemi to wagowo najtrudniejszy moment.
Osobiście liczę wagę podnoszonego końca opony na ok.180kg. Potem dynamika ruchu powoduje, iż ciężar raptownie maleje a liczy się opanowana technika przerzucania....
Technika wykonania konkurencji
1. Bój rozpoczynamy w pozycji stojącej....

2. Każdorazowe nowe podejście do opony to dynamiczne oderwanie jej od ziemi poprzez uderzenie górną częścią klatki i barków w bieżnik opony z równoczesnym chwytem za bieżnik.
W początkowej fazie uchwyt nie ma takiego znaczenia jak samo dynamiczne natarcie na oponę. Dużo lżej unosi się ja ku górze....

3. Uniesienie opony odbywa się poprzez prostowanie nóg. Częstym błędem jest uginanie grzbietu bez zaangażowania nóg.
W takim momencie sam ruch bardzo traci na dynamice poprzez imitacje "martwego ciągu", co grozi kontuzja.....

4. Po płynnym wyprostowaniu następuje faza mocniejszego włączenia ramion i nadanie jeszcze większej dynamiki oponie by ta prawie bezwładnie spadla na druga stronę.
I tutaj znane są dwie techniki przerzucenia opony...
Najczęściej stosowana jest zsynchronizowane uderzenie jednym w ud nogi w dolna cześć opony dla nadania jej większej prędkości.

Drugą często stosowana technika jest przerzucenie poprzez unik lekkiego zejścia w dół i natychmiastowego włączenia ramion.
Obie techniki przedstawione są poniżej na dwóch filmach instruktażowych.....
Film nr 1 - podbicie kolanem
www.mocni.net/filmy/rozne/opona1.wmv
Film nr 2 - zejście w dół
www.mocni.net/filmy/rozne/opona2.wmv
5. W momencie, gdy opona będzie juz na tyle zrównoważona ze nie będzie się opierała o klatkę i chwyt dłońmi za bieżnik a znajdzie się juz prawie w pionie,
należy pchnąć oponę równo i z wyczuciem.



6. Najczęściej popełnianym błędem jest jej niestabilny upadek, co powoduje upływ tak cennego czasu w łącznym wyniku.
Każdorazowe "bączkowanie" opony to strata, co najmniej 1.5 do 2 sekund...
Przykład 'bączkowania' można obejrzeć na poniższym filmie:
Film nr 3 - 'bączkowanie'
www.mocni.net/filmy/rozne/baczkowanie.wmv
Aby dojść do bardzo dobrej techniki przerzucania konieczny jest twardy reżim treningowy i wiele setek jak nie tysięcy obrotów oponą.
Wypracowanie poprawnej techniki powinno odbywać się pod okiem doświadczonego zawodnika.
Tylko osoba z boku potrafi wytknąć błędy i poprawnie jej zinterpretować.
Pamiętajcie, że "Woda drąży kamień nie siła, lecz częstym spadaniem"
Konsultacja oraz zawartość merytoryczna - Mistrz Polski Strongman Lubomir Libacki (norma)
Serdecznie dziękuję z pomoc!
Pozdr

Zmieniony przez - czorcia7 w dniu 2009-07-02 16:59:37
Zapraszam na mój kanał:
https://www.youtube.com/c/krzysztofjaruszewski