CZĘŚĆ I - PRZETACZANIE OPONY
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona7.jpg)
Definicja konkurencji:
Zawodnik na znak sędziego chwyta oponę (ok. 350kg) i przewracając ją idzie w kierunku mety.
Dystans (20-40 metrów) musi pokonać w jak najkrótszym czasie.
Nie wolno opony toczyć.
Od sezonu 2005 podczas przetaczania opony należy wykonać 8 obrotów.
Często łączy się ją w konkurencjach wiązanych a także sporadyczne stosowane jest przetaczanie opony w parach równoległych.
Charakterystyka konkurencji
Jest to konkurencja typowo techniczna wymagająca od zawodnika wytrzymałości siłowej i w mniejszym stopniu siły statycznej.
Dynamika podniesienia odgrywa ogromna role i ma wpływ na końcowy czas.
Moment oderwania opony od ziemi to wagowo najtrudniejszy moment.
Osobiście liczę wagę podnoszonego końca opony na ok.180kg. Potem dynamika ruchu powoduje, iż ciężar raptownie maleje a liczy się opanowana technika przerzucania....
Technika wykonania konkurencji
1. Bój rozpoczynamy w pozycji stojącej....
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona1.jpg)
2. Każdorazowe nowe podejście do opony to dynamiczne oderwanie jej od ziemi poprzez uderzenie górną częścią klatki i barków w bieżnik opony z równoczesnym chwytem za bieżnik.
W początkowej fazie uchwyt nie ma takiego znaczenia jak samo dynamiczne natarcie na oponę. Dużo lżej unosi się ja ku górze....
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona2.jpg)
3. Uniesienie opony odbywa się poprzez prostowanie nóg. Częstym błędem jest uginanie grzbietu bez zaangażowania nóg.
W takim momencie sam ruch bardzo traci na dynamice poprzez imitacje "martwego ciągu", co grozi kontuzja.....
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona2.2.jpg)
4. Po płynnym wyprostowaniu następuje faza mocniejszego włączenia ramion i nadanie jeszcze większej dynamiki oponie by ta prawie bezwładnie spadla na druga stronę.
I tutaj znane są dwie techniki przerzucenia opony...
Najczęściej stosowana jest zsynchronizowane uderzenie jednym w ud nogi w dolna cześć opony dla nadania jej większej prędkości.
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona3.jpg)
Drugą często stosowana technika jest przerzucenie poprzez unik lekkiego zejścia w dół i natychmiastowego włączenia ramion.
Obie techniki przedstawione są poniżej na dwóch filmach instruktażowych.....
Film nr 1 - podbicie kolanem
www.mocni.net/filmy/rozne/opona1.wmv
Film nr 2 - zejście w dół
www.mocni.net/filmy/rozne/opona2.wmv
5. W momencie, gdy opona będzie juz na tyle zrównoważona ze nie będzie się opierała o klatkę i chwyt dłońmi za bieżnik a znajdzie się juz prawie w pionie,
należy pchnąć oponę równo i z wyczuciem.
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona4.jpg)
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona5.jpg)
![](http://www.mocni.net/zdjecia/konkurencje/opona6.jpg)
6. Najczęściej popełnianym błędem jest jej niestabilny upadek, co powoduje upływ tak cennego czasu w łącznym wyniku.
Każdorazowe "bączkowanie" opony to strata, co najmniej 1.5 do 2 sekund...
Przykład 'bączkowania' można obejrzeć na poniższym filmie:
Film nr 3 - 'bączkowanie'
www.mocni.net/filmy/rozne/baczkowanie.wmv
Aby dojść do bardzo dobrej techniki przerzucania konieczny jest twardy reżim treningowy i wiele setek jak nie tysięcy obrotów oponą.
Wypracowanie poprawnej techniki powinno odbywać się pod okiem doświadczonego zawodnika.
Tylko osoba z boku potrafi wytknąć błędy i poprawnie jej zinterpretować.
Pamiętajcie, że "Woda drąży kamień nie siła, lecz częstym spadaniem"
Konsultacja oraz zawartość merytoryczna - Mistrz Polski Strongman Lubomir Libacki (norma)
Serdecznie dziękuję z pomoc!
Pozdr
![](https://bundles.sfd.pl/Content/buziaki/3.gif)
Zmieniony przez - czorcia7 w dniu 2009-07-02 16:59:37
Zapraszam na mój kanał:
https://www.youtube.com/c/krzysztofjaruszewski