Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 18840 razy
  • Autor

    Weglowodany-proste,zlozome

  •  
    Anonim

      Wysłano 25 czerwca 2002 09:06

      zgłoś naruszenie

      Czesc wam wszystkim.Mam prosbe wymiecie mi co zaliczamy do weglowodanow prostych a co do zlozonych.I nie piszcie ze proste maja wysoki index glikogeniczny a zlozone nie.Jakie produktu mahja proste a jakie zlozone??
      Dzieki

    • Wysłano 25 czerwca 2002 09:56

      zgłoś naruszenie
      Polecamy zaufać naszym specjalistom, dobierając plan treningowy, plan odżywiania czy suplementację, potrzebujesz indywidualnego podejścia. Poproś o przygotowanie planu dla Ciebie http://potreningu.pl/plany. Profesjonalny, kompletny plan: diety + treningi + suplementacja, już od 149 69
    • ZASŁUŻONY
      Missy
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 1897
      • Na forum: 12 lat
      • LPA: 9840

      Wysłano 25 czerwca 2002 09:56

      zgłoś naruszenie
      Weglowodany(surowiec energetyczny0 dziela sie na:
      Monosacharydy-glukoza(sok z winogron i inne owocowe soki),galaktoza(nie wystepuje w forme pokarmu),fruktoza(owocach, miodzie).
      Disacharydy- sukroza- inaczej zwana cukrem stolowy(miod,trzcina i buraki cukrowe, syrop klonowy);maltoza(w roslinach zbozowych,nasionach,piwie,slod)
      Polisacharydy-weglowodany zlozone take jak:ryz, przenica, skrobia(ziemniaki), nasiona straczkowate.

      Magdalena Lipinska
      po"grubas" w dziale fitness
      Satisfaction lies in the effort, not in the attainment
    •  
      Anonim

        Wysłano 25 czerwca 2002 10:06

        zgłoś naruszenie
        Dobra to ja inaczej zadam to pytanie bo kolerzanka mi tu namocila.Do czega zaliczymy:wafle ryzowe,ryz,kluski(makaron),ziemniaki,kasza,chleb razowy,chrupki chleb "Wasa"(pszenny) , platki owsiane,chleb bialy.Ktore z tych produktow naleza do prostych a ktore do zlozonych .Chodzi mi o to zeby nie jesc prostych na sniadanie

      • ZASŁUŻONY
        Missy
        • Pochwały:0
        • Nagany:0
        • Postów: 1897
        • Na forum: 12 lat
        • LPA: 9840

        Wysłano 25 czerwca 2002 10:19

        zgłoś naruszenie
        "Do czega zaliczymy:wafle ryzowe,ryz,kluski(makaron),ziemniaki,kasza,chleb razowy,chrupki chleb "Wasa"(pszenny) , platki owsiane,chleb bialy"-sa to weglowodany zlozone.
        Trzeba bylo tak od razu pisac.

        Magdalena Lipinska
        po"grubas" w dziale fitness
        Satisfaction lies in the effort, not in the attainment
      •  
        Anonim

          Wysłano 25 czerwca 2002 12:48

          zgłoś naruszenie
          nie zgodze sie z toba MISSY wafle ryzowe, bialy chleb to przeciez ww proste, nie jestem pewien ale chleb "WASA" to tez chyba ww proste, inne produkty ktore podales to ww zlozone

        •  
          Anonim

            Wysłano 25 czerwca 2002 12:52

            zgłoś naruszenie
            Dobra dzieki ale jeszcze jedno zapytanie.Czy moge jesc weglowodany proste np na smiadanie 3 posilek i ktorys tam jeszcze czy tylko zlozone???W okresie robienia masy oczywiscie??

          •  
            Anonim

              Wysłano 25 czerwca 2002 13:00

              zgłoś naruszenie
              ja polecalbym tylko i wylacznie ww zlozone we wszystkich posilkach w ciagu dnia, ww proste mozesz spozywac tylko od razu po treningu np. wafle ryzowe, a do 1h po treningu ww zlozone + bialko. tak tak na masie oczywiscie.

            • ZASŁUŻONY
              • Pochwały:0
              • Nagany:0
              • Postów: 1897
              • Na forum: 12 lat
              • LPA: 9840

              Wysłano 25 czerwca 2002 13:23

              zgłoś naruszenie
              To przeczytaj sobie post na gorze.Tam sa wymienione cukry prost i zlozone i co do nich nalezy. Podaj mi zrodlo mowiace ze wafle ryzowe lub bialy chleb sa cukrami prostymi(nie sugeruj sie IG i to ze do nich moze byc dodany cukier jak jeden ze skladnikow nie robi tych produktow cukrami prostymi).

              Magdalena Lipinska
              po"grubas" w dziale fitness
              Satisfaction lies in the effort, not in the attainment
            • Al_Bundy_2
              • Pochwały:0
              • Nagany:0
              • Postów: 2881
              • Na forum: 12 lat
              • LPA: 20969

              Wysłano 25 czerwca 2002 17:18

              zgłoś naruszenie
              Ciągle jest tu mylone pojęcie węglowodanów prostych i złożonych. Pragnę przypomnieć, że kryterium podziału nie jest tutaj indeks glikemiczny (IG), tylko budowa chemiczna. Do najbardziej rozpowszechnionych w pokarmach węglowodanów prostych należą glukoza (w stanie wolnym występuje w owocach, miodzie i krwi zwierząt czyli również w wyrobach krwiopochodnych typu kaszanka czy czarne) i fruktoza (owoce). Oczywiście te dwa cukry mogą wchodzić w skład węglowodanów złożonych, z których organizm pozyskuje je po procesie trawienia. Najczęściej rozpowszechnionym w pokarmach węglowodanem złożonym jest skrobia (kasze, ziarna zbóż w tym ryżu, w małych ilościach w niektórych owocach, a także produkty pochodzenia zbożowego - mąki, pieczywo, makarony itd.). Dementuję również pogłoski jakoby ryż biały i białe pieczywo były pełne węglowodanów prostych (słowa te kieruję do znawcy działu Nortona, i nie jest to żadna złośliwość z mojej strony). Różnica w składzie wyżej wymienionych polega na czymś innym, ale to nie znaczy, że te produkty zawierają znaczące ilości węglowodanów prostych (kryteria podziału są jasne). Na koniec proszę przejrzeć moją odpowiedź, jakiej rok temu udzieliłem w artykule "Do Xeny !!!!! FRUKTOZA". Poniżej link:
              http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=8193

              W razie wątpliwości proszę o konkretne pytania.


              Al_Bundy_2
            • norton
              • Pochwały:0
              • Nagany:0
              • Postów: 6045
              • Na forum: 12 lat
              • Płeć: Mężczyzna
              • LPA: 40153
              • Status:Ekspert

              Wysłano 25 czerwca 2002 17:31

              zgłoś naruszenie
              Masz racje troszke sie rozpedzilem z tym podzialem, lecz nie pisalem nigdzie o pelnej ilosci ww prostych w ryzu czy bialym pieczywie tylko o wiekszej ilosci niz w brazowym czy ciemnym. Co do nawiazania skladow w/w artykulow i do IG to rzeczywiscie, napisalem w dobrym zamiarze, jednak zupelnie nie na temat i troszke nietechnicznie-nikt nie jest nieomylny Kryteria podzialu sa jasne.
              "...Różnica w składzie wyżej wymienionych polega na czymś innym, ale to nie znaczy, że te produkty zawierają znaczące ilości węglowodanów prostych (kryteria podziału są jasne)..."
              Moglbym Cie prosic o wyjasnienie tej kwestii, tzn. na "czym innym" to polega.
              Pozdrawiam,
              NoRtOn



              Zmieniony przez - norton w dniu 2002-06-25 17:40:02

              Zmieniony przez - norton w dniu 2002-06-25 17:44:25
              Pozdrawiam,
              NoRtOn

              *F*u*c*k* The Rest,We Are The Best
            • Al_Bundy_2
              • Pochwały:0
              • Nagany:0
              • Postów: 2881
              • Na forum: 12 lat
              • LPA: 20969

              Wysłano 25 czerwca 2002 18:29

              zgłoś naruszenie
              Na początek kryteria podziału. Za węglowodany proste (monosacharydy) uważa się cząsteczki polihydroksyaldehydów i polihydroksyketonów zawierające od 3 do 7 atomów węgla. Jest tych związków dosyć sporo i tylko niewiele z nich występuje w przyrodzie. Z monosacharydów występujących w przyrodzie największe znaczenie mają: glukoza, fruktoza, galaktoza i ryboza.
              Węglowodany złożone - związki zbudowane z co najmniej dwóch cząsteczek węglowodanów prostych (mogą być takie same) połączonych ze sobą wiązaniem glikozydowym (wyróżnia się kilka typów takich wiązań).
              To tak ogólnie.

              A teraz o pieczywie i ryżu.

              Pieczywo białe otrzymuje się z mąki białej otrzymywanej z ziarna odplewionego. Ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału (z otrębami). Zatem ciemne pieczywo ma w swoim składzie te elementy, które wchodziły w skład otrębów, a głównym ich składnikiem jest błonnik (celuloza i pektyny - niestrawne przez człowieka związki węglowodanowe). Obecność owych substancji powoduje że:
              1) ciemne pieczywo ma przede wszystkim mniejszy udział procentowy skrobi;
              2) dostęp enzymów trawiennych do owej skrobi jest utrudniony przez co czas trawienia się wydłuża (jednym ze skutków tego jest obniżenie IG).
              Dobre jakościowo ciemne pieczywo zawiera dodatki innych ziaren (soja, słonecznik, zboża), niestety niektóre to po prostu wyroby z białej mąki zabarwione na ciemno karmelem (karmel podnosi wartość IG produktu).

              Z ryżem jest podobnie. Ten ciemny jest niełuskany. Stąd niższa w nim zawartość skrobi, a wyższa niektórych witamin i mikroelementów, błonnika, a także niższa wartość IG.

              A jak na właściwości ryżu wpływa gotowanie? Można zauważyć, że im dłużej go gotujemy, tym bardziej staje się miękki i "rozciapciany". Otóż skrobia w wodzie pęcznieje. Cząsteczki wody wnikają między cząsteczki skrobi (są to długie łańcuchy poskręcane ze sobą lub pozbijane w drobne ziarenka (mówimy tu o skali mikro)). Wnikająca woda ułatwia ich rozdzielenie i dostęp do nich enzymów trawiennych, dzięki temu taki "rozciapciany" ryż jest szybciej i łatwiej trawiony. Z tego powodu wartość IG ryżu rośnie wraz z długością jego gotowania (w pewnych granicach oczywiście). Nie ma tu natomiast miejsca powstawanie węglowodanów prostych. Aby zhydrolizować skrobię do glukozy (bo tylko taki węglowodan prosty mógłby tu powstawać), należałoby ten ryż pogotować, ale nie w wodzie, a w dosyć stężonym kwasie solnym (gotuje ktoś ryż w kwasie solnym, hę? ).

              Mam nadzieję, że rozwiałem wątpliwości. Jakby co, to proszę pytać. Jutro będę to postaram się odpowiedzieć.



              Al_Bundy_2