Zastanawialiście się czy istnieje suplement diety, który gwarantuje efekty bez wyczerpujących treningów? Czy istnieje magiczna pigułka, która wyrzeźbi wasze ciała i pozwoli na rozwój masy mięśniowej? Tego typu suplementem wydaje się być forskolina. Autorzy zacytowanego w tekście badania: Godard, Johnson, Richmond stwierdzają, że forskolina jest jednym z najmniej docenianych suplementów diety, które powinny znaleźć się dużo wyżej w hierarchii suplementów niż inne popularne środki.

Dlaczego?

Naukowcy ogłosili nabór, gdzie 30 osób z nadwagą podzielono na dwie grupy po 15 osób. Jedna z nich otrzymywała 250 mg 10% wyciągu forskoliny, natomiast grupa druga placebo. Co się okazało?

Po 12 tygodniach eksperymentu grupa uzyskała następujące wyniki:

  • wzrost wolnego testosteronu o 16,77% w porównaniu do grupy placebo, która uzyskała wynik -1,08%
  • wzrost beztłuszczowej masy ciała
  • wzrost tempa metabolizmu
  • mniejszy procentowy udział tkanki tłuszczowej, którą autorzy zmierzyli metodą DEXA
  • obniżone ciśnienie krwi

Jak zostało wspomniane w tekście, uczestnicy nie mieli wymagań w postaci konieczności treningu. Dekompozycja wystąpiła w sposób spontaniczny, wykorzystując głównie wsparcie suplementu.

forskolina

Czy jest to możliwe?

Wykorzystanie forskoliny pobudziło poziom cyklicznego amp (cAMP), który wykazuje znaczne działanie biologiczne, regulując funkcje komórek naszego ciała. Wzrost poziomu cAMP, wpływa na takie parametry jak:

  • stymulacja komórek Leydiga, powodując wzrost testosteronu, co będzie znacznym czynnikiem wpływającym na wzrost testosteronu oraz na obniżenie tłuszczowej masy ciała
  • cAMP aktywuje również wzrost lipazy wrażliwej na hormony, co z kolei uwalnia kwasy tłuszczowe na potrzeby energetyczne.
  • stymuluje tarczycę do efektywniejszej konwersji T3 z T4
  • działanie rozszerzające naczynia krwionośne, zwiększenie przekroju żył i tętnic, co przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi.

Co jeszcze należy wiedzieć o forskolinie?

W przypadku wykorzystania forskoliny jako suplementu wspomagającego walkę z tłuszczem należy wiedzieć, że jest to związek, który swoje działanie utrzymuje cały czas na takim samym poziomie przez cały okres suplementacji. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy jesteśmy na początku redukcji, czy zażywamy suplement już od 6 tygodni, efekt forskoliny utrzymuje się tak samo. Jest to bardzo ważna informacja, która dostarcza wiedzy na temat tego, że dodatek forskoliny może być wykorzystywany jako stały element redukcji.

Suplementacja forskoliną zazwyczaj daje efekty po okresie 4 tygodni. Musimy nieco uzbroić się w cierpliwość, aby realnie ocenić działanie suplementu. Kobiety wykorzystujące wsparcie forskoliny niech nie obawiają się jej działania jako boostera testosteronu. W ich przypadku bardziej ukierunkuje swoje wsparcie na podtrzymaniu pełnej aktywności tarczycy, jak i zadba o nasilona lipolizę.

Podsumowanie

Wykorzystanie dodatku forskoliny może być dobrym pomysłem, kiedy zależy nam na długotrwałych efektach odchudzania. Jej działanie, wpływające na cAMP będzie dobrym sposobem, aby podnieść wszelkie parametry komórkowe ukierunkowane na wsparcie w zmianie kształtu sylwetki. Należy pamiętać, że jej działanie nie jest doraźne, a wykorzystanie podczas okresu odchudzania powinno obejmować okres około 4 tygodni, zanim oceniamy przydatność suplementu.

Źródło: Godard MP, Johnson BA, Richmond SR. "Body composition and hormonal adaptations associated with forskolin consumption in overweight and obese men." Obes Res. 2005 Aug;13(8):1335-43.

Komentarze (0)