SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

SŁOWNIK POJĘĆ

temat działu:

Plany treningowe

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 6918

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 9821 Napisanych postów 70786 Wiek 34 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 935047
1. Antagoniści - pojęcie, odnoszące się do przeciwstawnie pracujących grup mięśniowych. Np.: biceps i triceps lub mięśnie grzbietu i klatki piersiowej.

2. Agoniści - pojęcie, odnoszące się do grup mięśniowych współpracujących ze sobą np.: piersiowy większy i mniejszy, mięśnie piersiowe i barki.

3. Aeroby - wysiłek tlenowy nie doprowadzający do efektu tzw. długu tlenowego, bazuje na zakresie około 60-70% HRmax

4. Podchwyt - chwyt sztangi/drążka, w którym ręka skierowana jest dłoniowo w naszym kierunku, kciuki na zewnątrz.

5. Nachwyt - chwyt sztangi/drążka, w którym ręka skierowana jest grzbietowo w naszym kierunku, kciuki do wewnątrz.

6. Przechwyt - nazywany również chwytem mieszanym. Chwyt wykorzystywany głównie do martwego ciągu, polega na umieszczeniu jednej ręki nachwytem, a drugiej podchwytem na sztandze.

7. Chwyt rwaniowy - definiuje głównie szerokość rozstawu rąk na sztandze. Niektórzy zawodnicy wykorzystują całą długość sztangi w tego typu ćwiczeniach, z wykorzystaniem chwytu rwaniowego.

8. Chwyt neutralny - chwyt definiujący ustawienie rąk w zakresie pośrednim, jak w przypadku chwytu młotkowego.

9. 1PM - skrót oznaczający jedno maksymalne powtórzenie. Jak zawodnik jest w stanie wycisnąć sztangę z ciężarem 150kg na jedno powtórzenie, to jest to jego 1PM.

10. %CM - skrót, który oznacza % maksymalnego ciężaru, na którym wykonujemy serie. Przykład 50%CM oznacza, że trenujemy ciężarem stanowiącym połowę jednego powtórzenia maksymalnego.

11. Ćwiczenia statyczne - termin odnoszący się do wyizolowania mięśnia w jednej pozycji i przytrzymania przez określony czas. Odpowiednikiem jest stretching klasyczny.

12. Ćwiczenia izometryczne - ćwiczenia polegające na zwiększeniu napięcia mięśniowego, bez zmiany długości mięśnia oraz zmiany pozycji jego przyczepów.

13. Ruch eksplozywny - szybki i dynamicznych ruch jak np.: wybijanie sztangi w zarzucie.

14. Ćwiczenia dynamiczne - ćwiczenia wykonywane w dość szybkiej amplitudzie początkowej np.: wiosłowanie sztangą

15. Seria łączona - wykonywanie 2 różnych ćwiczeń jedno po drugim, na tę samą partię mięśniową. np.: wyciskanie hantli+rozpiętki

16. Triseria - trzy różne ćwiczenia, na tę samą grupę mięśniową, których serie wykonywane są jedna po drugiej bez przerwy.

17. Superseria - wykonanie jednej serii po drugiej bez przerwy, na partie mięśniowe antagonistyczne, np.: wiosłowanie sztangą + wyciskanie leżąc sztangi.

18. ABS - skrót odnoszący się do mięśni brzucha z łacińskiej nazwy “abdominis”. Często oznaczający, również trening mięśni brzucha.

19. Rest pause - specjalna seria intensyfikacyjna, która polega na doborze obciążenia, z którym musimy wykonać założoną liczę powtórzeń jednak nie w ciągu, a z krótkimi przerwami. np.: w wyciskaniu sztangi leżąc mamy do wykonania 12 powtórzeń w serii rest pause, to dobieramy takie obciążenie aby wykonać 7-8 powtórzeń do załamania, po czym robimy odpoczynek trwający kilkanaście sekund, następnie wykonujemy kolejne 2-3 powtórzenia, kolejna druga przerwa i kończymy wykonując kolejne 1-2 powtórzenia kończące serię.

20. Makrocykl – termin odnoszący się do czasu, w którym planujemy poprawić formę sportową, np.: rok. Makrocykl składa się z mezocykli.

21. Mezocykl - okres czasu odnoszący się do postawionego zadania będącego składową makrocyklu, np.: budowanie siły mięśniowej, redukcja tłuszczu.

22. Mikrocykl - zaplanowane działanie na okres do 12 tyg.

23. Ćwiczenia izolowane – są to ćwiczenia angażujące jeden staw do ruchu, np.: uginanie przedramion na modlitewniku.

24. Ćwiczenia wielostawowe - ćwiczenia angażujące więcej grup mięśniowych i stawów niż jeden w ruchu np.: przysiady, martwy ciąg, wiosłowanie.

25. Mobilizacja - techniki treningu funkcjonalnego, dążące do poprawy zakresu ruchomości stawów, czy poprawiających postawę ciała.

26. Docisk - końcowa faza ruchu w danym ćwiczeniu.

27. Lockout- końcowa faza docisku.

28. Dno - jest to dolny zakres ruchu, gdzie następuje moment zmiany kierunku ruchu sztangi.

29. Jednostka motoryczna - ilość włókien mięśniowych, które zaopatruje jeden neuron.

30. Jednostka treningowa - jeden trening, ilość jednostek buduje całą objętość w skali tygodnia, czy też miesiąca.

31. LBM - Lean Body Mass, czyli masa ciała bez udziału tłuszczu.

32. Rampa - seria polegająca na wykonywaniu stałej liczby powtórzeń, jednak z progresją obciążenia.

33. Piramida - seria polegająca na dokładaniu obciążenia co serię oraz zmniejszaniu ilości powtórzeń w formie tzw. progresji.

34. Odwrócona piramida - zmniejsza się ilość kilogramów na sztandze co serię, a zwiększa ilość powtórzeń.

35. Seria objętościowa - ćwiczenie składające się z dużej liczby serii np.: 10x10 lub 8x8.

36. Dropset - seria polegająca na zredukowaniu obciążenia w granicach 30% podczas zakończenia serii i wykonanie bezzwłocznie kolejnej z mniejszym obciążeniem.

38. Regres - strategia polegająca na zredukowaniu obciążenia, jednak wykonujemy kolejną serię po odpoczynku.

37. MDS – mechanical drop set, jest to dropset połączony ze zmianą rodzaju wykonywanego ćwiczenia. Bardzo podobny do serii łączonej z tą różnicą, że zachowuje się stałą pozycję. Wyciskanie sztangi leżąc -> wyciskanie hantli -> rozpiętki.

38. Periodyzacja - okres treningowy ukierunkowany na specyficzne działanie np.: budowa masy mięśniowej, czy budowa siły.

39. Priorytet - trening, który polega na skupieniu uwagi na jednej grupie mięśniowej, którą docelowo chcemy poprawić.

40. Plyometryka - ćwiczenia wykorzystujące elastyczność mięśnia i jego dynamikę.

41. Pronacja - rotacja wewnętrzna, nawracanie.

42. Supinacja - rotacja zewnętrzna, odwracanie.

43. ROM (range of motion) - czyli zakres ruchu. Pojęcie odnosi się do pracy w pełnym zakresie ruchu i możliwości biomechanicznych aparatu ruchu oraz zaopatrujących go mięśni.

44. Dualset - seria łączona, która składa się z dwóch ćwiczeń.

45. Gigantset – seria łączona składająca się z kilku ćwiczeń.

46. Tempo - określa prędkość poruszania się ciała z obciążeniem. Sposób zapisu np.: 3020 - oznacza 3 sekundy faza ekscentryczna, 0 bez zatrzymania, 2 sekundy faza koncentryczna, 0 brak przerwy między powtórzeniami.

47. TUT - Time Under Tension - czas łączny napięcia mięśnia.

48. Seria kombinowana - połączenie dwóch partii mięśniowych, które trenujemy jedna po drugiej bez przerw, np.: mięśnie piersiowe i łydki.

49. Wstępne zmęczenie - wykonanie lekkiego ćwiczenia izolowanego, przed serią złożoną, np.: seria rozpiętek przed wyciskaniem sztangi leżąc.

50. Interwał - wysiłek polegający na przeplataniu maksymalnego wysiłku z odpoczynkiem lub seriami lekkimi.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Ranking TOP10 spalaczy tłuszczu

Chcesz wspomóc walkę z niechcianym tłuszczem? Zastanawiasz się jaki produkt wybrać?

Zobacz ranking
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Trening Armstronga

whey deli