Mistrzostwa Świata Formuły 1 w sezonie 2009 dobiegły końca.
Mercedes może napawać się myślą, że jego silniki były dominującą siłą w tegorocznych zmaganiach, pokonując
Renault, zajmujące drugie miejsce przed
Toyotą,
Ferrari i
BMW.
Główna "bitwa silników" rozegrała się pomiędzy korzystającymi z jednostek
Mercedesa zespołami
Brawn,
McLaren i
Force India, a
Red Bullem i
Renault, wyposażonymi w agregaty francuskiej marki.
Toyota, która produkowała silniki na użytek własnego zespołu fabrycznego, jak i ekipy
Williams, zajęła trzecie miejsce w rankingu. Następne jest
Ferrari wraz ze swoim klienckim teamem
Toro Rosso.
BMW Sauber był jedynym zespołem eksploatującym jednostki bawarskiego koncernu, co można spostrzec spoglądając na tabelę, gdzie motory te znalazły się na samym dole klasyfikacji.
Podczas siedemnastu wyścigów sezonu,
Mercedes "stawał" na podium 21 razy:
-
Jenson Button (9),
-
Rubens Barrichello (6),
-
Lewis Hamilton (5),
-
Giancarlo Fisichella (1).
Renault sztuka ta udała się 17 razy:
-
Sebastian Vettel (8),
-
Mark Webber (8),
-
Fernando Alonso (1).
Ferrari pojawiło się na podium sześciokrotnie:
-
Kimi Raikkonen (5),
-
Felipe Massa (1).
Toyota uczestniczyła pięć razy w ceremonii na podium:
-
Jarno Trulli (3),
-
Timo Glock (2).
Natomiast
BMW dwukrotnie kończyło wyścig w pierwszej trójce:
-
Nick Heidfeld (1),
-
Robert Kubica (1).
Również w rankingu zwycięstw górą jest
Mercedes z 10 wygranymi (
Brawn 8,
McLaren 2), natomiast na konto
Renault zapisujemy 6 zdobytych grand prix (wszystkie dzięki
Red Bull Racing), a
Ferrari tylko jedno.
Toyocie i
BMW nie udało się stanąć na najwyższym stopniu podium w tym roku.
W całym sezonie do zdobycia było łącznie 643,5 punktu (połowę oczek przyznano w
Malezji, gdzie wyścig został przerwany w połowie ze względu na ulewny deszcz). Trzy ekipy z silnikami
Mercedesa zebrały razem 256 punktów, podczas gdy dwa teamy z jednostkami
Renault uzbierały ich 179,5. Zespoły korzystające z motorów
Toyoty zdobyły wspólnie 94 oczka, wyprzedzając
Ferrari z 78 oraz
BMW z 36 punktami na koncie.
Sezon 2009 mistrzostw świata był ostatnim dla
Toyoty i
BMW. W przyszłym roku do
Mercedesa,
Renault i
Ferrari dołączy firma
Cosworth, czyli w następnym roku "bitwa silników" rozegra się pomiędzy czterema konkurentami, w porównaniu do pięciu z tego sezonu.
Zdobyte punkty:
•Mercedes 40%
•Renault 28%
•Toyota 15%
•Ferrari 12%
•BMW 5%
Zdobyte podia:
•Mercedes 41%
•Renault 33%
•Ferrari 12%
•Toyota 10%
•BMW 4%
Zwycięstwa:
•Mercedes 59%
•Renault 35%
•Ferrari 6%
•Toyota 0%
•BMW 0%