SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Zdrowie bez tluszczu nie mozliwe!!!

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 50690

napisał(a)
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 723 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE (NNKT)

Kwasy tłuszczowe wchodzą w skład tłuszczów. Dzielimy je w następujący sposób:

- Kwasy nasycone - są syntetyzowane w organizmie
- Kwasy jednonienasycone(omega-9 najczęściej w postaci kwasu oleinowego 18:1, n−9 i kwasu "erucic"22:1, n−9 organizm jest w stanie sam je wytworzyć
- Kwasy wielonienasycone (omega-3 najczęściej spotykane to: α-Linolenic acid (ALA) 18:3 (n−3), Eicosapentaenoic acid (EPA) 20:5 (n−3) i Docosahexaenoic acid (DHA) 22:6 (n−3) oraz omega-6 najczęściej w postaci: Linoleic acid 18:2 (n−6), Arachidonic acid 20:4 (n−6) )- należą do nich Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe są pozyskiwane tylko z jedzenia lub suplementów.

W grupie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wyróżnia się rodziny o nazwach omega-3 i omega-6. Rodziny kwasów omega-3 i omega-6 posiadają one co najmniej dwa wiązania podwójne miedzy atomami węgla. Różnica miedzy nimi, wyrażona jest tzw. liczbą omega(ω), dotyczy miejsca w jakim w łańcuchu węglowym występuje pierwsze wiązanie podwójne. I tak w przypadku kwasów omega-3 pierwsze podwójne wiązanie występuje przy trzecim atomie węgla. W przypadku omega-6, to wiązanie znajduje się dopiero przy szóstym atomie węgla.


Omega-3

Źródła tych kw. tłuszczowych to w przypadku:
-kwas alfa-linolenowy(ALA)
- siemieniu lnianym/oleju lnianym, orzechach włoskich i brazylijskich, oleju rzepakowym, zielonych warzywach liściastych.

- EPA czyli kwas eikozapentaenowy i DHA czyli kwas dekozaheksaenowy - Ich głównym źródłem są ryby morskie, algi.

Omega-6

Do rodziny omega-6 należą:

- LA - kwas linolowy
- AA - kwas arachidonowy
Występują w avocado, jajach, orzechach, mięsie, olejach (lniany, słonecznikowy, rzepakowy, krokoszowy, itp.), margaryny.

Kwasy omega-6 są oprócz kwasów nasyconych i niestety transizomerami, najczęstszym składnikiem naszej współczesnej diety.

Omega-6 zostały zaliczone do grupy NNKT, czyli takich, które są dla ludzkiego organizmu niezbędne, a których on sam nie potrafi syntezować. Jednakże ich powszechny nadmiar w diecie współczesnego człowieka powoduje spore problemy. Nadmierne spożycie powoduje zachwianie równowagi immunologicznej i przyczynia się do wzrostu stanów zapalnych w organizmie. W wielu badaniach wskazuje się na pro-nowotworowe działanie kwasów omega-6 podczas, gdy omega-3 skutecznie spowalniają rozwój nowotworów.

WPŁYW OMEGA-3 NA NASZ ORGANIZM

Najistotniejszymi dla naszego zdrowia i życia są kwasy EPA i DHA oraz eikozanoidy z rodziny omega-3. Człowiek potrafi wytwarzać je sam, ale pod warunkiem, ze spożyje wcześniej kwas tłuszczowy ALA, niestety ta konwersja jest nisko wydajna i bazowanie tylko na formie ALA w większości przypadków jest nie efektywne. Sama konwersja wygląda następująco: ALA -> EPA -> DHA -> eikozanoidy omega-3. Czysto teoretycznie istnieje możliwość wyprodukowania kwasów omega-3 poprzez konwersacje w wątrobie z kwasów omega-6, ale w praktyce nasz ciągle niedożywiony właściwe i obciążany różnymi toksynami organizm nie radzi sobie ze zmianą pozycji podwójnego wiązania, co stanowi kluczową reakcje w takiej transformacji.

Badania naukowe dowodzą że brak w diecie omega-3 wiąże się m.in. z następującymi schorzeniami:

1. emocjonalnymi - depresją, agresją, nadpobudliwością dziecięcą (ADHD)

2. metabolicznymi - otyłością, cukrzycą

3. nowotworami


4. umysłowymi - dysleksją, zaburzeniami pamięci, chorobą Alzheimera

5. układu krążenia - chorobami serca, miażdżycą, arteriosklerozą

6. układu odpornościowego - alergiami, skłonnością do częstych stanów zapalnych

7. dermatologicznymi - egzemy, zgrubienia skóry

8. gastrycznymi - niewłaściwe wydzielanie soków trawiennych

9. hormonalnymi - rozregulowana gospodarka hormonalna

10. układu nerwowego, w tym wady narządów zmysłów

ROLA DHA:

DHA jest szczególnie istotny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, którego kora mózgowa aż w 60 % zbudowana jest właśnie na bazie tego kwasu tłuszczowego. Poza tym DHA jest niezbędny dla całego układu nerwowego. Stanowi budulec do produkcji hormonów szczęścia tj. serotoniny i dopaminy. Badania wykazują, że osoby cierpiące na zaburzenia emocjonalne oraz ciężkie depresje maja bardzo niski poziom kwasu DHA we krwi.


ROLA EPA:

EPA warunkuje prawidłową syntezę eikozanoidów. Eikozanoidy to aktywne biologicznie cząsteczki zwane hormonami tkankowymi. Uwalniane są one z błon komórkowych, które z kolei zbudowane są z fosfolipidów (w skład których wchodzą zarówno kwasy omega-3 jak i omega-6). Eikozanoidy są odpowiedzialne za działanie przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne. Powstrzymują rozwój guzów nowotworowych oraz ograniczają kurczliwość naczyń krwionośnych.

CZYNNIKI OBNIŻAJĄCE POZIOM OMEGA-3 W ORGANIZMIE:

- Zbyt wysokie spożywanie kwasów omega-6 w stosunku do omega-3(maksymalnie jak 4:1). Jest to obecnie najczęstszy czynniki wpływający na obniżenie poziomu omega-3
- Spożycie alkoholu w drastyczny sposób wyczerpuje zmagazynowane zasoby DHA.
- Braki witamin i minerałów usprawniających przemiany metaboliczne takich, jak:
-witaminy z grupy B - koniecznych do prawidłowych przemian biochemicznych m.in. tłuszczów
-witaminy E zabezpieczającej wszystkie kwasy nienasycone przed utlenieniem się już po spożyciu.
-A także wiek - starzejąc się organizm obniża aktywność koniecznych dla prawidłowych przemian enzymatycznych tłuszczy enzymów, w tym D4 desaturazy, która jest niezbędna do prawidłowej syntezy kwasu DHA z EPA.


Zagrożeniem dla prawidłowego zużytkowania dostarczonych z pożywieniem kwasów omega-3 jest nadmiar kwasów omega-6. Dzieje się tak dlatego, ponieważ obsługuje je ten sam enzym, umożliwiający konwersje kwasów do postaci właściwej organizmowi.
Tzw. złota proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 to maksymalnie 1:4




OMEGA-3 A CIĄŻA I LAKTACJA

Omega-3 a ciąża
Dla kobiety w ciąży bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości kwasów omega-3, gdyż zapotrzebowanie na nie w związku z rozwijającym się płodem jest znacznie podwyższone.
Właściwa proporcja miedzy spożyciem kwasów omega-3 a omega-6 zabezpiecza przed przedwczesnym porodem.

Stwierdzono, że dzieci kobiet, które uzupełniały swoją dietę w ciąży kwasami omega-3 wykazują wyższy poziom inteligencji od innych swych rówieśników aż o 19 %.

Przypuszcza się że, jedną z przyczyn depresji poporodowej jest drastyczny spadek poziomu kwasów omega-3 w organizmie, w związku z przekazywaniem ich do płodu.

Naukowe badania pokazują, że kobiece mleko jest bardzo bogatym źródłem kwasów EPA i DHA, które są konieczne m. in. do prawidłowego rozwoju mózgu i całego układu nerwowego rozwijającego się niemowlęcia. Oczywiście poziom tych kwasów w mleku kobiecym zależy od spożywanych przez nią pokarmów. Może się wahać od 0,05-1,9 % z.tym że mleko krowie nie zawiera ani EPA ani DHA.

Stwierdzono że długie karmienie piersią również wpływa na wzrost inteligencji dziecka oraz jego prawidłowy rozwój emocjonalny. Inne korzyści, jakie płyną dla karmionego piersią noworodka i niemowlaka to zmniejszenie ryzyka alergii.

NIEBEZPIECZNE TRANSIZOMERY:

Kwasy tłuszczowe występują w dwóch konfiguracjach geometrycznych zwanych izomerami: cis i trans.
W naturalnych świeżych tłuszczach roślinnych kwasy nienasycone występują w konfiguracji cis. Izomery trans (inaczej trans-izomery) pojawiają się pod wpływem temperatury, różnych czynników fizycznych i chemicznych w procesie przemysłowego oczyszczania tłuszczów i podczas uwodornienia (utwardzania) w produkcji margaryn.

Aby spełnić oczekiwania klientów wyprodukowany masowo tłuszcze muszą:
-uchodzić za zdrowy (wystarczy, aby wyprodukować go na bazie bezsprzecznie zdrowego surowca; to co w czasie produkcji dzieje się z nim i jaki ma skutek dla naszego zdrowia to już inna sprawa).Produktowi ostatecznemu, przypisuje się walory wyjściowego surowca, choć pod żadnym względem na to nie zasługuje
-być ekonomiczny (dlatego olej roślinny tłoczy się na gorąco i to najczęściej kilkakrotnie, aby zapewnić maksymalną wydajność
-być klarownym a procesy oczyszczania oleju to kolejne ogniwo w procesie utleniania.
-przez jak najdłuższy czas dać się przechowywać bez najmniejszych oznak zepsucia (proces uwodornienia).

Przechodzenie kwasów tłuszczowych w formy trans pociąga za sobą zmianę ich własności biologicznych, a tym samym zmianę oddziaływania na organizm.
Chemiczna postać transizomerów różni się od pierwotnych składników na pierwszy rzut oka bardzo niewiele (zmienia się jedynie ilość i ewentualnie miejsce występowania wiązań podwójnych). Tymczasem ich właściwości chemiczne są inne. Transizomery są twardsze i nie wchodzą już tak łatwo w reakcje utleniania, nadają się wiec do smażenia i leżenia na półkach sklepowych przez bardzo długi czas.
Z punktu widzenia biochemicznego, są one bardzo niebezpieczne dla zdrowia - nie występują bowiem w przyrodzie,a nasz organizm nie posiada o nich żadnych informacji, w związku z czym błędnie je wykorzystuje.
I tak na przykład u uczącego się dziecka, do prawidłowego rozwoju neuronów, konieczne jest dostarczenie sporej ilości kwasów omega-3, aby wyprodukowany z nich DHA wykorzystać do budowy synaps neuronowych. DHA charakteryzuje się prostym przestrzennie łańcuchem węglowym. Gdy jego brakuje, organizm wykorzystuje trans-izomery. Ale ich postać przestrzenna jest skręcona. Powstające z nich synapsy - po pierwsze - tworzą się dłużej, a po drugie - nie funkcjonują prawidłowo. W wyniku tego, dziecko ma nie tylko problemy z nauką i pamięcią, ale i z zachowaniem.



Błona komórkowa jest składnikiem każdej żywej komórki. Dwoma podstawowymi składnikami budulcowymi błon komórkowych są lipidy (tłuszcze) oraz białka.

Podstawowymi lipidami budującymi błony są fosfolipidy.
Dostarczenie organizmowi NNKT jest konieczne dla zachowania zdrowia, ponieważ fosfolipidy odgrywają ważną rolę w określaniu integralności i płynności błon komórkowych, która zmienia się w zależności od rodzaju obecnych w fosfolipidach kwasów tłuszczowych. Naukowcy uważają, że komórka jest tak zaprogramowana by wybiórczo włączać różne typy kwasów tłuszczowych w celu utrzymania optymalnej funkcji. W rzeczywistości jednak to, co komórka włącza do swej błony, zależy głównie od indywidualnego sposobu odżywiania.

Standardowa dieta, złożona w dużej mierze z tłuszczów nasyconych, cholesterolu i kwasów tłuszczowych trans, prowadzi do tworzenia błon, które są znacznie mniej płynne niż błony komórkowe osób spożywających optymalną ilość zarówno kwasów tłuszczowych omega-3 jak i omega-6.
Niedobór niezbędnych kwasów tłuszczowych w błonach komórkowych powoduje, że błona komórkowa nie może pełnić swych życiowych funkcji, przede wszystkim działać jak wybiórcza bariera, która reguluje transport substancji pomiędzy komórką a światem zewnętrznym. Tym samym praktycznie zostają zakłócone wszystkie procesy życiowe. Dalsze zakłócanie tych procesów prowadzi do nie odwracalnych zmian (nowotworów) a także innych poważnych problemów zdrowotnych takich jak : miażdżyca, syndromy nagłej śmierci, choroby układu krwionośnego.

Na forum nasi specjaliści zalecają spożywanie kwasów omega-3 najlepiej w formie suplementów, gdyż przy obecnym skażeniu wód, przyjmowanie kwasów tłuszczowych omega-3 tylko z ryb nie było by rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia zdrowia...




Zmieniony przez - qazar w dniu 2009-07-16 12:24:52

Zmieniony przez - qazar w dniu 2009-07-17 16:56:12
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 161 Napisanych postów 12851 Wiek 30 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 43217
brawo brawo gratuluje

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 1027 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 5425
nie wklejajcie takich artow... bo mi sie czytac nie chce

P.S. chyba jest blad w tytule

powrót do żywienia po latach przerwy

napisał(a)
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 723 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2500 Napisanych postów 53902 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 535200
Łap entego soga
1

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 6434 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 22173
ja nie musze nic mówić

Napis na grobie by mnie cieszył: Nie byle kto,bo byle czym się cieszył

- mafia tadkow niejadkow -

napisał(a)
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 723 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
i fajnie chlopaki czytajcie bo warto,szkoda ze takie male zainteresowanie bo nie ktorym pania i pana by sie w glowie otworzylo .Nie oszukujmy sie bez omega-3 odchudzanie jest duzo trudniejsze
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 141 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1971
Oczywiście strzelam sogiem - jak wejdzie. A dodatkowo pytam: 30 września kończę masówkę + suple: kreatyna, dekstroza, Tribulus Complex i ZMA i planuję wjechać na CKD + Thermal, coby trochę podrzeźbić to i owo . Czy Omega-3 z apteki nalezy dodać do jadłospisu?
napisał(a)
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 723 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
aj tam odrazu z apteki przeciez sa lososie,makrele,sledzie,olej lniany tansze i samczniejsze zrodlo omega-3 w diecie
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 141 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1971
He, no jasne tylko że na łososia nie bardzo mnie stać do codziennego jadłospisu , ale skoro można to śledziem na przykład zastąpić to spoko, tylko że w pracy (biurowej) zapach może nie być zbytnio tolerowany
napisał(a)
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 723 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Jak spalic Tluszcz??

Następny temat

Iosc wegla po upieczeniu?

Christopher Schwarzenegger  nie poszedł w ślady ojca Christopher Schwarzenegger nie poszedł w ślady ojca Orzechy zmniejszają ryzyko śmierci u osób z nowotworem jelita grubego Orzechy zmniejszają ryzyko śmierci u osób z nowotworem jelita grubego Top 10 filmów, które każdy kulturysta musi zobaczyć Top 10 filmów, które każdy kulturysta musi zobaczyć Makaron wcale nie tuczy! Makaron wcale nie tuczy! IFBB Diamond Cup Serbia 2018 -  Oliwia wreszcie zauważona! IFBB Diamond Cup Serbia 2018 - Oliwia wreszcie zauważona! Katarzyna Boik - ocena sylwetki Katarzyna Boik - ocena sylwetki Martwy ciąg i hip thrust wzajemnie się uzupełniają Martwy ciąg i hip thrust wzajemnie się uzupełniają Aspartam to trucizna? Fakty i mity Aspartam to trucizna? Fakty i mity