>Panie Andrzeju , interesuje mnie jeszcze:
>1. ile lat trenuje Pan qi-gong ?
Zacząłem próbować różne tego typu rzeczy w Polsce od 1985 roku, a pod kierunkiem ludzi znających się głębiej na rzeczy, w Chinach od 1989 roku.
Chociaż uczyłem się różnych "bardziej klasycznych" odmian qigong, to obecnie nie uprawiam ich. Uprawiam yiquan, którego podstawowe
metody treningowe przyjęło się w Chinach nazywać wprawdzie
zhan zhuang qigong, ale w systemie tym nie posługujemy się nawet pojęciem
qi. Można powiedzieć, że zhan zhuang qigong da się zaliczyć do qigong tylko w bardzo szerokim rozumieniu (w jakim, wyjaśniam w darmowej książce).
>2. jak Pana zdaniem silne jest Pana qi ?
Wyjaśniłem wyżej, że w naszym systemie nie posługujemy się takim pojęciem, nie myślimy w takich kategoriach. Chociaż metoda zhan zhuang (pomijając niektóre modyfikacje, polegające na połączeniu z bardziej klasycznymn qigongiem)nie posługuje się pojęciem
qi, przedstawiciele klasycznych odmian qigong przyznają, że bardzo szybko przynosi ona reakcje określane przez nich jako "odczuwanie qi" (
de qi). Ponadto bardzo wyraźnie wpływa na witalność organizmu, poprawia zdrowie, zwiększa poziom odporności i zdolności organizmu do przywrócenia zaburzonej równowagi, powrotu do zdrowia. W klasycznym qigong opisuje się to pojeciami m.in.
yuan qi oraz
wei qi. Ponadto, jak generalnie w systemach wewnętrznych istotne jest pojęcie
nei jin ("siła wewnętrzna" - w yiquan mówi się też
hunyuan li - "siła całościowa"). To jest najbardziej centralny element. W yiquan mówimy o mechanice ciała, efektywnie kontrolowanej przez świadomość i układ nerwowy. W bardziej klasycznych systemach w odniesieniu do tego sposób efektywnego użycia ciala i koordynacji ciało-umysł mówi się o wysokim poziomie
nei qi, a brak tych typowych dla systemów
neijia umiejętności określa się jako efekt niskiego poziomu
nei qi. To tylko kilka przykładów tłumaczenia naszego, yiquanowego, przystępnego systemu myślenia na terminologię klasyczną, która jak można choćby na tych kilku przykładach zobaczyć jest znacznie bardziej skomplikowana i rozbudowana niż sądzą laicy, a nawet niektórzy instruktorzy. W yiquan i metodzie zhan zhuang są elementy które dają się odnieść do niektórych aspektów i rodzajów
qi, a niektóre aspekty czy rodzaje qi nie mają tu odniesienia. Ale tak samo jest również z różnymi odmianami bardziej klasycznego qigong. Często spotykanie mówienie po prostu o
qi jako czymś jednym i ściśle określonym (i w związku z tym przypisywanie róznym odmianom qigong, że rozwijają to samo) wynika po prostu z płytkiej wiedzy na ten temat.
Innymi słowy, to pytanie jest źle sformułowane.
Trochę więcej o tym (chociaż to też na razie tylko takie bardzo wstępne wprowadzenie, powierzchowne zarysowanie tematu), w książce "Zhan Zhuang Qigong", do ściągnięcia ze strony
http://www.yiquan.com.pl/gratis/
>3. ile lat doświadczeń ma Pan z Yi-Quan ( może trenował Pan jakieś inne >style ) ?
Próby z judo, karate i aikido 1980-1995. Taijiquan od 1985 (od 1989 w Chinach). Yiquan od 1991.
>Może jeszcze miałbym prośbę o wyjaśnienie terminu dan-tian ?
>( wiem tylko że to pojęcie jest silnie związane z qi ).
Dantian - "pole eliksiru", pojęcie oryginalnie bezpośredno związane z "alchemią nieśmiertelności" i z taoistycznymi praktykami rozwoju duchowego. Później pewne koncepcje przeniknęły do różnych szkół qigong i do systemów wewnętrznych kung-fu. Chociaż wbrew pozorom nie jest to pojęcie powszechnie stosowane w qigong (w wielu szkołach np. mówiono o punktach qihai i mingmen, ale nie o dantian).
W yiquan i zhan zhuang qigong nie posługujemy się koncepcją dantian, chociaż pewne aspekty związane z zaangażowaniem obszaru podbrzusza, miednicy w generowanie siły tu występują. Z innego punktu widzenia, odnosząc się do "odczuwania qi" (de qi) w całym ciele (jak już wspomniałem, my tego tak nie określamy, ale przedstawiciele bardziej klasycznego qigong użyliby takiego pojęcia na odczucia które rozwijamy w trakcie treningu), niektórzy mówią, że w tej metodzie "całe ciało to dantian"