SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

co warto wiedzieć decydując sie na odchudzanie

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 20423

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 162 Napisanych postów 12853 Wiek 34 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 43234
Aktualności

CO WARTO WIEDZIEĆ, DECYDUJĄC SIĘ NA ODCHUDZANIE!

Podejmując odchudzanie, bardzo ważne jest, aby sobie odpowiedzieć na pytanie: W jakim ważnym dla siebie celu się odchudzasz?
Zanim zaczniesz się odchudzać, zastanów się, jakich spodziewasz się efektów? Czy na pewno Twoim celem jest poprawa kondycji fizycznej i stanu zdrowia.


Pamiętaj! Jeśli podejmujesz odchudzanie z nadzieją, że:

w ten sposób sama siebie bardziej polubisz i zaczniesz lepiej o sobie myśleć,
rozwiążesz swoje problemy z niską samooceną czy brakiem pewności siebie,
pozbędziesz się nieśmiałości lub kompleksów,
wygrasz rywalizację w klasie czy w gronie koleżanek,
pozbędziesz się trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi,
polubią Cię inni, będą Cię podziwiać i szanować,
znajdziesz przyjaciół czy chłopaka,
będziesz lepsza od innych, dowiedziesz swojej woli i siły charakteru,
będziesz miała w końcu czym zaimponować samej sobie i innym,
podkreślisz swoją niezależność w relacjach z rodzicami - odmawiając przyjmowania posiłków,
w Twoim życiu spełni się bajka o Kopciuszku, który przemienia się w Królewnę, a potem żyje długo i szczęśliwie u boku pięknego i bogatego Królewicza,
osiągniesz sukces,
To lepiej nie podejmuj odchudzania się. W ten sposób zwiększasz tylko ryzyko zachorowania na anoreksję i bulimię.

Szczupła sylwetka nie sprawi, że staniesz się szczęśliwa i Twoje problemy znikną. Są inne sposoby, aby osiągnąć wszystko to, na czym Ci szczególnie zależy. Jednym z takich sposobów jest psychoterapia. Na warsztatach rozwoju osobistego można lepiej poznać siebie, swoje mocne strony, zmienić negatywne przekonania na swój temat, a wszystko po to, by bezwarunkowo zaakceptować siebie. Dopiero wtedy będziesz gotowa na zmiany w Twoim życiu.
Jeśli chcesz bezpiecznie schudnąć, to pokochaj siebie, zaakceptuj siebie taką, jaka jesteś. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zgłoś się po pomoc do psychoterapeuty.



Aktualności

DIETA SZKODZI UZĘBIENIU
Zbliża się lato, a więc pora kiedy wielu stara się zrzucić nadmierne kilogramy. Przy stosowaniu diety należy jednak zwrócić uwagę na stan swojego uzębienia. Jak się okazuje, niektóre ekstremalne diety mogą mieć szkodliwy wpływ na nasze uzębienie.


Gwałtowne odchudzanie się (tzw. crash diets), głodówki, używanie leków eliminujących łaknienie może mieć zgubny wpływ na stan naszych dziąseł i naszego uzębienia. Niektóre tabletki odchudzające mogą powodować zmniejszone wydzielanie lub zanik śliny powodujący suchość w ustach. Ślina zaś odgrywa znaczącą rolę w zapobieganiu próchnicy zębów. Neutralizuje bowiem kwasy w płytce bakteryjnej i czyści zęby. Przypuszcza się również, że ślina ogrywa znaczną rolę w remineralizacji szkliwa. Bez dostatecznej ilości śliny w ustach ryzyko próchnicy znacznie się zwiększa. Głodówki zaś mogą doprowadzać do zmniejszenia się ilości minerałów w organizmie, które to minerały są szczególnie ważne dla naszego uzębienia.
Brak w organizmie niektórych witamin i minerałów może doprowadzić do erozji struktury zębów. Niektóre nieprawidłowo stosowane wegetariańskie diety pozbawiają organizmu tak ważnych składników, jak: wapń, witamina D, witaminy B-12 i B-2 oraz niektórych protein. Osoby stosujące taka dietę powinny wiedzieć, jakie pokarmy należy stosować aby uzupełnić braki tych niezbędnych składników w organizmie.

Tabletki odchudzające powodują zanik śliny dlatego też należy przy diecie zwiększyć spożycie płynów. Również używanie wybielających past do zębów i podobnych środków zawierających utleniacze winno być rozważne. Używanie ich w suchym środowisku jamy ustnej może często powodować uszkodzenie szkliwa.

Szczególną uwagę należy zwrócić w trakcie stosowania głodówek. Nasze uzębienie jest wtedy bardzo podatne na brak wapnia, który może doprowadzić do chorób uzębienia oraz zaniku kości i zębów. Dlatego też, w trakcie takiej diety, zaleca się przyjmowanie dodatkowych dawek witamin i wapnia, a sama głodówka winna być przeprowadzana pod nadzorem lekarza.

PRAWDY I MITY O ODCHUDZANIU

Metody odchudzania, które stosujemy są niekiedy kontrowersyjne, a efekty nie zawsze zadowalające. Warto więc, sprawdzić czy nasze poglądy na temat odchudzania są słuszne.


PRAWDA
Dieta dla odchudzających się musi być urozmaicona
Nie wolno stosować diet jednoskładnikowych, bo np. dieta owocowa czy warzywna nie dostarcza pełnowartościowego białka. Z kolei dieta mleczna nie zapewnia odpowiedniej ilości żelaza czy witaminy C.
Odchudzanie powoduje uczucie głodu
Występuje na początku odchudzania. Wraz z ubytkiem kilogramów spada wydzielanie insuliny, która obniża poziom cukru we krwi. A jeśli poziom cukru spada to jesteśmy głodni.
Każdy może schudnąć, to jedynie kwestia silnej woli
Tyją tylko ci, którzy nie potrafią zapanować nad swoim apetytem. Należy pamiętać, że nie każdy tak samo chudnie, jedni szybciej, drudzy wolniej w przeciągu tego samego czasu.
Częste picie herbatek ułatwiających odchudzanie sprzyja zaparciom
Ułatwiają usuwanie razem z produktami przemiany materii nadmiaru wody, która jest wytwarzana przy odchudzaniu. Nie wolno jednak w nadmiarze pić herbatek z kruszyną czy senesem, bo jeśli będą powodować kilka wypróżnień dziennie, może dojść do uszkodzenia błony śluzowej jelita. Poza tym częste wspomaganie wypróżnień ziołami przeczyszczającymi rozleniwia jelita - co może wywołać zaparcia.
Po kuracji odchudzającej prawie zawsze występuje efekt jo-jo
W wyniku odchudzania zwalnia spoczynkowa przemiany materii. A jeśli ona powolnieje, to jesteśmy skłonni do tycia. Aby nie dopuścić do efekty jo-jo po zakończeniu kuracji trzeba jeszcze około 300-400 kalorii jeść mniej niż wynosi zapotrzebowanie i co drugi dzień 45 minut ćwiczyć.
Najlepiej odchudzać się pod opieką lekarza
To zależy od wieku i stanu zdrowia danej osoby. Zdrowy, młody człowiek, który przytył klika kilogramów może sam zadbać o spadek wagi, natomiast osoba otyła od wielu lat, która przyjmuje leki z powodu chorób towarzyszących, nie powinna się odchudzać bez kontroli lekarza.
Otyłość może być objawem zaburzeń hormonalnych
W wielu przypadkach chorób tzw. endokrynnych, kiedy gruczoły wydzielania wewnętrznego źle funkcjonują, jedynym z objawów jest otyłość, np. u kobiet w średnim wieku z niedoczynnością tarczycy, u młodych kobiet z zespołem wielotorbielowatych jajników.
Stres może zwiększyć apetyt
Nie dotyczy to jednak wszystkich. Stres wywołuje dwojakie reakcje. Depresja też może być przyczyną nadmiernego apetytu, zwłaszcza na słodycze. Po zjedzeniu słodyczy podnosi się poziom serotoniny, która poprawia nastrój i uspokaja.
Większą skłonność do tycia mają panie po czterdziestce
Po 40 roku życia zwalnia spoczynkowa przemiana materii, stopniowo wygasa funkcja jajników, co również sprzyja odkładaniu tłuszczu.
Ludziom otyłym nie grozi osteoporoza
Odnosi się to do większości otyłych. U nich osteoporoza występuje rzadko. mają oni mocniejszy kościec niż szczupli, a także zwykle dostarczają organizmowi więcej składników odżywczych, m.in. wapnia.
NIEPRAWDA
Głodówki sprzyjają odchudzaniu.
Głodówki są metodą zakazaną w leczeniu otyłości. Efekt odchudzania jest krótko trwały i powstaje efekt jo-jo. Dłużej trwająca głodówka może się skończyć zaburzeniami rytmu serca. Poza tym tracimy z organizmu sód, potas, magnez, czyli bardzo ważne dla funkcji życiowych składniki mineralne.
Ludzie starsi nie powinni się odchudzać.
Nie ma granicy wiekowej, jeśli chodzi o odchudzanie. Ale są pewne uwarunkowania związane z wiekiem: nie zaleca się na przykład ludziom w starszym wieku szybkiego odchudzania, ćwiczenia fizyczne też nie mogą być forsowane.
Aby schudnąć, trzeba radykalnie zmienić styl życia.
Nie chodzi tu o całkowitą zmianę trybu życia, ale wprowadzenie prozdrowotnych modyfikacji. Przede wszystkim należy zwiększyć aktywność fizyczną i liczbę posiłków. Im więcej małych posiłków, tym lepiej dla odchudzania.
Zdrowe dziecko to grube dziecko.
Nie wolno zmuszać dziecka do jedzenia choćby z przyczyn natury psychologicznej, jak również z tego względu, że tuczenie dziecka zwiększa liczbę komórek tłuszczowych i może stworzyć w przyszłości skłonność do otyłości.
Nieregularne 1-2 posiłki dziennie sprzyjają odchudzaniu.
Sprzyjają tyciu. Im więcej małych posiłków dziennie tym większa szansa na zachowanie prawidłowej sylwetki. Jeśli jemy od 3 do 5 posiłków dziennie, to zapominamy o przekąskach.
Gwałtowne chudnięcie powoduje rozstępy skóry.
Powoduje je gwałtowne tycie. Jest to kwestia indywidualnej odporności skóry na rozciąganie. Rozstępy mogą świadczyć o zaburzeniach hormonalnych występujących u osób otyłych, szczególnie pojawiają się w przypadku nadczynności kory nadnerczy.
Preparaty odchudzające dostępne w aptekach bez recepty można stosować bez obaw.
Nie zawsze jest to prawda. Preparaty na odchudzanie bez recepty muszą być właściwie dobrane. Nie ma jednego środka dla wszystkich. Najlepiej poradzić się kogoś kto się na tym zna.
Nadwaga i otyłość to pojęcia jednoznaczne.
Nadwaga jest otyłością małego stopnia, a otyłość - znaczną nadwagę. O nadwadze mówimy, jeśli wskaźnik masy ciała BMI znajduje się między 25 a 29,9, a od 30 BMI w górę to już otyłość.
W odchudzaniu mogą przeszkodzić tabletki antykoncepcyjne.
Wzrost wagi ciała u kobiet jest zwykle wynikiem zatrzymania wody wynikającym ze stosowania środka antykoncepcyjnego. Jeżeli zwiększa się masa ciała , to trzeba ustalić, czy jest to zatrzymanie wody, a jeśli tak, wtedy po prostu zmienić rodzaj stosowanych tabletek antykoncepcyjnych.
Jedni są szczupli, drudzy otyli - to sprawa genów.
Każdy szczupły przytyje jeśli będziemy go przekarmiać, a każdy otyły schudnie, jeśli będzie niedokarmiany. Geny decydują jak szybko oba zjawiska będą przebiegać.


PROGRAM SKUTECZNEGO ODCHUDZANIA
Odchudzanie wymaga silnej woli i samozaparcia, gdyż walka z nadwagą to zmaganie się z samym sobą i ze swoimi przyzwyczajeniami. Nierozłącznymi jej elementami są ruch i dieta, ale nie oznacza to, że powinnaś katować się głodówką i treningami.


1. To będzie Twój własny plan
Przyjrzyj się, ile czynników ma wpływ na Twoje życie (a w tym - na to, ile i co jesz, jak dużo się ruszasz). Nudna albo zbyt absorbująca praca? Nieporozumienia z partnerem? Kłopoty z dziećmi? Pomyśl, co możesz zmienić.
2. Przestań wierzyć w cuda
Pamiętaj - tyje się od jedzenia kalorycznych potraw, chudnie się od ćwiczeń. Nie da się inaczej.
3. Zacznij od drobnych zmian
Odpowiedź na pytanie: "Co sprawia, że tyję?", naprowadzi Cię na najlepsze rozwiązania. Eksperymentuj! Spisz wszystkie pomysły (wykupienie karnetu na basen, rozmowa z psychologiem, wieczorne spacery) i zacznij je kolejno realizować. Nie szkodzi, jeśli coś nie wyjdzie. Szukaj dalej. W końcu dojdziesz do tego, co niweczy rezultaty diety (np. nie chcesz urazić znajomych, którzy często zapraszają Cię do restauracji) i co przychodzi Ci stosunkowo najłatwiej (np. poranne ćwiczenia).
4. Polubisz te zmiany
Zdrowy styl życia to nie służba w kompanii karnej. Przekonasz się, że to nic strasznego zrezygnować z tłustych zup i wybrać przejażdżkę rowerową do lasu zamiast telewizji. Ważne, by zmiany te były stałym elementem Twojego życia.
5. Nie oszukuj się
Jedzenie to łatwo dostępna przyjemność. Jesteś zdenerwowana, nudzisz się, więc jesz; tyjesz, masz do siebie pretensje, znów jesz... Ale nie można schudnąć, gdy oszukuje się samego siebie i w nagrodę za całodzienny post chrupie nocą czekoladki.
6. Nastaw się na trwałość rezultatu, a nie na szybki efekt
Tracenie 0,25 do 0,5 kilograma tygodniowo to optymalne tempo. Nie zabieraj się za likwidowanie brzuszka tydzień przed urlopem, lepiej kup na razie większy kostium i ciesz się wakacjami.
7. Zaangażuj rodzinę w swoje eksperymenty
Zmiany, jakie wprowadzasz (np. inne potrawy i plan dnia) mogą mieć wpływ na domowników. Postaraj się o ich wsparcie. A jeśli polubią warzywa, chude mięso i codzienne spacery, wszystkim wyjdzie to na zdrowie.
Pamiętaj! Powinnaś zapomnieć o:
- zupach zabielanych śmietaną i zagęszczanych zasmażką,
- ziemniakach i pyzach za skwarkami,
- panierowanych kotletach schabowych,
- torcie czekoladowo - orzechowym i ciastkach z kremem,
- sałatkach z majonezem,
- kiełbasie smażonej z cebulką,
- czekoladkach.
Nastaw się na sukces!Jeżeli nie zdążyłaś pójść na gimnastykę do klubu, na siłownię lub na basen, przejdź się po okolicy, poćwicz przy muzyce, tańcz w kuchni podczas przygotowywania kolacji. Tylko nie zasiadaj z chipsami i drinkiem przed telewizorem.

PODSTAWOWA PRZEMIANA MATERII
Podstawowa przemiana materii, PPM, to najmniejsza wielkość przemiany materii, jaka zachodzi w organizmie człowieka będącego na czczo przez 12 godzin w całkowitym spokoju psychicznymi i fizycznym, po półgodzinnym odpoczynku w pozycji leżącej, w normalnych warunkach klimatycznych.


Podstawowa przemiana materii to ilość energii niezbędna do utrzymania takich procesów życiowych jak: utrzymanie temperatury ciała, aktywności mózgu, wątroby, serca, krążenia krwi i limfy, nerek, mięśni, pracy jelit itp. Wielkość przemiany podstawowej zależy od wieku, płci, wzrostu, wagi i klimatu oraz zmienia swoją wartość w ciągu doby. Podczas snu wielkość jej jest najniższa. Do pomiarów wielkości podstawowej przemiany materii stosuje się dwie metody. W metodzie kalorymetrii bezpośredniej w specjalnej komorze mierzona jest ilość oddawanego przez organizm ciepła. W praktyce stosuje się łatwiejszą metodę kalorymetrii pośredniej. Wielkość wydatku energetycznego oblicza się na podstawie pomiarów wytworzonego przez organizm dwutlenku węgla. W przybliżeniu wielkość PPM można obliczyć teoretycznie gdyż organizm człowieka zdrowego, w średnim wieku, zużywa na ten cel około 1 kilokalorii w ciągu godziny na kilogram masy ciała (np. 70 kilogramów x 1 kilokaloria x 24 godziny =1680 kilokalorii).
2

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 68 Napisanych postów 7435 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 26133
nie chce mi sie teraz czytac,ale masz soga

exp(j*pi)+1=0
-----------------------------------
jak to niektorzy pisza, jezeli moja wypowiedz Ci pomogla to nie dawaj mi soga, tylko kliknij na brzuszek pajacyka http://www.pajacyk.pl/ , a jak Ci nie pomogla, to tym bardziej kliknij, a bedzie z tego pozytek
1

"POZWOL MI ZWYCIEZYC, A JESLI NIE ZDOLAM, POZWOL MI BYC DZIELNYM W MEJ WALCE"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50416 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
Trochę sie napisałes, o tych zebach to ja nie wiedziałem, dobrze , ze ja sie nie odchudzam - zeby mam całe. Artykuł spoko, mozesz jeszcze dodac tam kilka szczegółow np : ile gram b/ww/t/ nalezy dziennie spozywac. Soga daje.

POMOGŁEM CI - DAWAJ SOGA
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50416 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
bardzo ciekawy poscik, niestety jedna rzecz nie daje mi spokoju, mianowicie: " że tuczenie dziecka zwiększa liczbę komórek tłuszczowych i może stworzyć w przyszłości skłonność do otyłości" - powołam sie na słowa dr antropologii z awf w Białej Podl. twierdzi on, że ilość komórek tłuszczowych nabywamy genetycznie. ilość sie nie zmienia, one tylko sie rozrastają. ale nie będe sie czepiał. od innej osoby też naukowca słyszałem ze podobno jest to sprawa jeszcze nie zbadana i istnieje wiele poglądów na temat tego czy w przypadku tycia ilość komóek tłuszczowych sie mnoży czy powieksza

Darek W.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Do Kaina i innych kręcących

Następny temat

Tłuszcz na biodrach ...

nutloveb