Czy mężczyznom łatwiej jest schudnąć, niż kobietom? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że mężczyźni mają dużo łatwiej, zarówno w kwestii budowy mięśni, jak i redukcji tkanki tłuszczowej. Dokonują kilku zmian w swojej diecie, trochę mocniej popracują na treningach, a kilogramy spadają. Tymczasem wiele kobiet walczy o szczupłą sylwetkę, wkłada dużo więcej wysiłku w trzymanie diety i wykonywanie treningów, by ostatecznie stracić dużo mniej na wadze. Niesprawiedliwe! Zobaczmy jednak, czy nauka popiera ideę, że mężczyźni mają łatwiej w odchudzaniu?

Mężczyźni i kobiety, a utrata masy ciała

Według badań opublikowanych w czasopiśmie Diabetes, Obesity and Metabolism, mężczyźni mają  niewielką przewagę nad kobietami w dążeniu do szczupłej sylwetki.

W ramach badania naukowcy poprosili ponad 2000 mężczyzn i kobiet z nadwagą o stosowanie niskokalorycznej diety. Zgodnie z oczekiwaniami zarówno mężczyźni, jak i kobiety, stracili na wadze, jednak mężczyźni stracili więcej kilogramów. Ubytki wagi u mężczyzn były o 16% większe, niż u kobiet. Badanie to jest spójne z innymi badaniami, które dotyczyły różnic w utracie masy ciała, między mężczyznami i kobietami.

W badaniu opublikowanym w „Obesity Reviews” przeanalizowano 58 randomizowanych, kontrolowanych badań dotyczących utraty wagi, w których porównano utratę masy ciała u mężczyzn z utratą masy ciała u kobiet w odpowiedzi na niskokaloryczną dietę. 80% z analizowanych badań pokazało, że mężczyźni stracili na wadze więcej, niż kobiety, stosując podobny deficyt kalorii.

mężczyzni odchudzanie

Czy mężczyźni uzyskują więcej korzyści zdrowotnych tracąc na wadze?

Co jeszcze wiemy o różnicach w utracie wagi, między mężczyznami i kobietami? Co ciekawe, w badaniu opublikowanym w Diabetes, Obesity i Metabolism odkryto, że mężczyźni doświadczają potencjalnie większych korzyści zdrowotnych, dzięki utracie wagi, niż kobiety. Po pierwsze, zauważono, że mężczyźni tacą więcej tłuszczu trzewnego – tego, który otacza narządy wewnętrzne i jest silnie związany z przewlekłymi problemami zdrowotnymi, takimi jak cukrzyca typu 2 i choroby układu krążenia. Natomiast kobiety tracą więcej tłuszczu zlokalizowanego wokół bioder i ud. Tłuszcz w tych regionach jest zwykle tłuszczem podskórnym. Ten rodzaj tłuszczu nie jest tak silnie związany z problemami zdrowotnymi, jak tłuszcz trzewny.

U kobiet zaobserwowano również większy spadek poziomu cholesterolu HDL, frakcji, która uważana jest za korzystną dla zdrowia serca.

Kobiety traciły również więcej beztłuszczowej masy ciała, w tym mięśni, w porównaniu do mężczyzn. Co więcej, gęstość mineralna ich kości spadła bardziej, niż u mężczyzn. Spadek gęstości mineralnej kości jest niepożądany, ponieważ może predysponować do rozwoju osteoporozy i złamań kości.

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety, odnotowano znaczny spadek stężenia glukozy we krwi w odpowiedzi na utratę wagi. Tak więc, biorący udział w badaniu, doświadczyli podobnych korzyści wynikających z utraty wagi, jednak były one znów większe u mężczyzn.

Dlaczego mężczyźni tracą na wadze szybciej?

Na przewagę mężczyzn nad kobietami w kwestii utraty wagi składa się co najmniej kilka czynników. Jednym z nich jest to, że mężczyźni mają z natury więcej mięśni w stosunku do tłuszczu, a tkanka mięśniowa jest bardziej aktywna metabolicznie. Dodatkowo mężczyźni są z natury większej budowy, niż kobiety. Daje im to przewagę, przynajmniej na krótką metę. Mężczyźni mają z natury więcej testosteronu i mniej estrogenów, co również ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej i budowę mięśni.

Niektóre badania sugerują, że mężczyźni mają co prawda przewagę w utracie wagi nad kobietami, ale ta przewaga „wyrównuje się” w miarę upływu czasu. Innymi słowy, mężczyźni tracą na wadze szybciej na początku, ale w dłuższym okresie czasu różnica się zmniejsza.

W jednym z badań, zarówno mężczyźni i kobiety, zostali poddani diecie odchudzającej. Po 2 miesiącach mężczyźni stracili 3 razy więcej tkanki tłuszczowej, niż kobiety, i 2 razy więcej kilogramów. Brzmi niesprawiedliwie, prawda?

Jednak po 6 miesiącach okazało się, że straty tkanki tłuszczowej i całkowitej masy ciała u kobiet i mężczyzn były podobne. Mężczyźni początkowo mają przewagę w utracie wagi, ale niekoniecznie zachowują tę przewagę w dłużej perspektywie czasu.

Co mogą zrobić kobiety, by łatwiej tracić tkankę tłuszczową?

Różnice między mężczyznami i kobietami pokazują, jak ważne jest, aby kobiety wykonywały treningi oporowe. Większa masa mięśniowa daje niewielką przewagę metaboliczną, ponieważ mięśnie są bardziej aktywne metabolicznie, niż tłuszcz.

Regularna aktywność fizyczna może również pomóc okiełznać nadmierny apetyt, gdy jesteś zestresowana. Kobiety są bardziej skłonne do jedzenia słodkich potraw, gdy są pod wpływem stresu, niż mężczyźni. Kobiety częściej sięgają po jedzenie ze względu na emocje. Jedzenie często traktowane jest, jako nagroda, jako pocieszenie, a także, jako zabijanie nudy.

odchudzanie kobiety

By uniknąć takich sytuacji, regularnie uprawiaj aktywność fizyczną, dbaj o odpowiednie spożycie wody, nie stosuj restrykcyjnych diet, prowadź dziennik posiłków – zapisuj w nim nie tylko zjedzone potrawy, ale również swój nastrój przed i po posiłku.

Podsumowując

W początkowym etapie mężczyźni szybciej tracą na wadze i gubią więcej tkanki tłuszczowej, niż kobiety. Jak pokazują badania różnica ta zmniejsza się z biegiem czasu.

W początkowym etapie redukcji mężczyźni doświadczają większych korzyści wynikających ze spadku wagi, gdyż w większym stopniu, niż kobiety, tracą tkankę tłuszczową zgromadzoną w rejonie pasa. Kobiety z natury mają mniej tkanki mięśniowej i więcej tkanki tłuszczowej, niż mężczyźni.

To, co może pomóc kobietom przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejszyć spadek beztłuszczowej masy ciała i wzmocnić kości, to trening z obciążeniem.

Źródła:

MediBulletin.com. “Men Lose Weight Faster Than Women”,    

Obes Rev. 2015 Feb; 16(2): 171–186.,   

Diabetes, Obesity, and Metabolism. “Men and women respond differently to rapid weight loss: Metabolic outcomes of a multi-center intervention study after a low‐energy diet in 2500 overweight, individuals with pre‐diabetes” August 8, 2018., ·    

WebMD.com. “Do Men Lose Weight Faster Than Women?”