Sklepy z suplementami obfitują w produkty przedtreningowe, których celem jest wsparcie okołotreningowe. Zazwyczaj osoby trenujące korzystają z gotowych preparatów, które posiadają w swoim składzie mieszankę kreatyn w różnej formie, stymulanty jak i substancje, które mają za zadanie wspomóc syntezę tlenku azotu.

Funkcja suplementów tego typu polega na działaniu motywującym, co przekłada się na lepszą efektywność treningu. Osoby trenujące po spożyciu stacka czują pobudzenie, większą chęć do treningu, jak i są w stanie lepiej skupić się na podjętej aktywności. Jednak nie zawsze gotowy stack spełnia oczekiwania osób trenujących.

Rozwiązaniem jest wykorzystanie mono preparatów, których udział w kombinacji przedtreningowej dobieramy w sposób indywidualny. Oznacza to, że dany składnik ze stacka w wersji gotowej nie musi znaleźć się na naszej liście, jeżeli nam nie odpowiada. Nasza propozycja na suplementację przedtreningową wygląda następująco:

Działanie wspomagające syntezę tlenku azotu

Mieszanka cytruliny z aakg, czyli argininą w formie alfaketoglutaranu ma za zadanie stymulować produkcję tlenku azotu w naszym organizmie. Oznacza to, że poprzez połączenie dwóch związków dajemy naszym mięśniom okazję do tego, aby dostały maksymalną dawkę tej substancji. Arginina ma za zadanie nie tylko wspomagać efekt ukrwienia tkanki mięśniowej. To również okazja do tego, aby dostarczyć jednego z prekursorów hormonu wzrostu. Cytrulina natomiast bierze udział w produkcji energii, wspomagając tym samym wysiłek fizyczny oraz wytrzymałość mięśniową. Oba składniki pomieszać należy w stosunku 2:1. Przykładowo 4g argininy plus 2g cytruliny.

Baza wspomagająca wzrost i wytrzymałość mięśnia

Pomimo że zaprezentowane składniki nie wykazują stricte działania doraźnego, to ich obecność w suplementacji około treningowej posiada uzasadnienie. Oba składniki wpływają na gospodarkę energetyczną mięśnia, co będzie przekładać się na możliwości wysiłkowe organizmu. Kreatyna pozwoli na to aby zadbać o odpowiednią ilość atp w naszym organizmie, co przełoży się na resyntezę energii jak i możliwości regeneracyjne. Beta-alanina i jej działanie powiązane zostało ze wsparciem funkcji transportu jonów wodorowych, opóźniając moment występowania zakwaszenia mięśnia. Wykorzystać można w stacku standardowe dawki po 3g każdej z substancji na porcję.

stack przedtreningowy

Wsparcie dla układu nerwowego

Wykorzystanie kofeiny ma na celu wesprzeć funkcjonowanie układu nerwowego pod kątem jego aktywności. Oznacza to, że kofeina ma za zadanie pobudzać, jednocześnie niwelując uczucie zmęczenia. Co więcej, dodatek tyrozyny będzie nasilał działanie samej kofeiny poprzez wsparcie poziomu skupienia. Zastosowanie tego typu połączenia ma za zadanie wspomóc aktywność fizyczną tak, aby podjęte działania treningowe były wykonane zgodnie z założeniami. Dawkowanie uzależnione będzie od osobistych preferencji, co powiązane będzie z tym, jak nasz organizm metabolizuje stymulanty. Dawki jakie stosuje się w suplementacji przedtreningowej to 200mg kofeiny na porcję oraz od 1 do 3g tyrozyny.

Działanie antykataboliczne

Dobry stack przedtreningowy posiada również dodatek aminokwasów. Mają one na celu wesprzeć organizm pod kątem ochrony przed tzw. spadkiem energetycznym i zaczerpnięciem energii z aminokwasów zawartych w tkance mięśniowej. Mają za zadanie przeciwdziałać mechanizmowi katabolizmu mięśniowego. Aby ich dodatek był sensowny powinniśmy zastosować około 10g aminokwasów na porcję.

Podsumowując wymienione substancje składowe naszego stacka, będzie miał on następującą konstrukcję:

  • BCAA 10g
  • Kreatyna 3g
  • Beta-alanina 3g
  • Kofeina 200mg
  • Tyrozyna 2g
  • AAKG 4g
  • Cytrulina 2g

Skuteczność takiej kombinacji nie budzi wątpliwości, warto spróbować!

Przeczytaj także: Własny stack potreningowy

Komentarze (0)