Pistacje to jedne z najsmaczniejszych orzechów! Mimo tego, że pistacje kupimy niemalże w każdym sklepie, nie są to orzechy cieszące się ogromną popularnością. Czego nie wiesz o pistacjach? I dlaczego warto włączyć je do diety?

Orzechy pistacjowe są charakterystyczne dla Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Cenione są przede wszystkim za smak. Pistacje to orzechy z suchą, twardą, zewnętrzną skorupą w kształcie muszli i smacznym środkiem, które jest często spożywane jako przekąska lub dodatek deserów. Z uprawy tych aromatycznych orzechów słynie grecka wyspa Egina.https://bundles.sfd.pl/SFD/2018/1/22/67327853677d4c50b53f046188a60b32-small.jpg

1. Pistacje wspomina Biblia

Drzewo pistacjowe to jedno z najstarszych kwitnących drzew orzechowych! Wzmianki o pistacjach pojawiają się już w Biblii – Księga Rodzaju 43:11. Ludzie jedzą pistacje od  kilku tysięcy lat. Pistacje zostały sprowadzone do Rzymu przez cesarza Witeliusza w I w.n.e. Już wtedy pojawiała się wzmianka o pistacjach w książce kucharskiej Apiciusa.

2. Królewska przekąska

Królowa Saby – jednego z największych królestw przedmuzułmańskich znajdujących się na terenie dzisiejszego Jemenu, uwielbiała pistacje. Zażądała by wszystkie pistacje zbierane na terenie jej królestwa, były przeznaczone wyłącznie dla niej.

3. Pistacje dla podróżników

Wyjątkowe wartości odżywcze, jakimi charakteryzują się pistacje oraz długi czas przechowywania sprawiły, że stały się one niezastąpionym elementem diety podróżników.

4. Pistacje – orzechy szczęścia

Orzechy, które my nazywamy pistacjami, Chińczycy nazywają orzechami szczęścia. W Iranie mówi się o nich „uśmiechnięte orzechy”. Pistacje nazywane są również zielonymi migdałami ze względu na ich charakterystyczną barwę.

5. Więcej antyoksydantów niż zielona herbata

Porcja pistacji o wadze 28 g ma większy potencjał antyoksydacyjny niż filiżanka zielonej herbaty.

6. Zielone z natury

Charakterystyczna zielono-fioletowa barwa pistacji wynika z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Zielony kolor wiąże się z wysoką zawartością luteiny. Dostarczanie luteiny wraz z dietą pomaga w zapobieganiu utraty wzroku związanemu ze zwyrodnieniem plamki żółtej postępującemu z wiekiem.

7. „Zasada pistacji”

Badania doktora j. Paintera autora „Zasady pistacji” pokazały, że osoby, które pozostawiały łupiny orzechów, spożywały średnio 20% mniej kalorii, jednocześnie odczuwamy sytość. Decydując się na orzechy w ramach przekąski, warto wybierać te w łupinach. Pozostałe łupiny są wyraźną wskazówką co do ilości spożytych orzechów. Dzięki czemu łatwiej nam pohamować się i nie zjeść ich zbyt dużo.

8. 1 orzech pistacji to tylko 3 kcal.

Zarówno pistacje jak i migdały dostarczają 572 kcal/ 100g. Jednak łyżka pistacji waży zaledwie 9g i dostarcza około 50 kcal. Podczas, gdy łyżka migdałów to około 15 g i prawie 90 kcal. Garść pistacji dostarcza około 115 kcal (4 g białka, 9 g tłuszczów, 6 g węglowodanów), podczas gdy garść migdałów to 172 kcal (6 g białka, 16 g tłuszczów, 6 g węglowodanów). To czyni pistacje stosunkowo bezpiecznym rodzajem przekąski.

https://bundles.sfd.pl/SFD/2018/1/22/04dfa487560a492a8898942435290615-small.jpg

9. Pistacje bogate w witaminę B6

Pistacje są bogate w witaminę B6. Witamina ta pozytywnie wpływa na ilość czerwonych krwinek. Ponadto uspokaja transmisję impulsów nerwowych w całym układzie nerwowym, przez co czujemy się bardziej zrelaksowani i wypoczęci.

10. Pistacje są źródłem tiaminy

Orzechy pistacjowe zawierają aż 15% dziennego zapotrzebowania na tiaminę, niezbędną organizmowi do produkcji energii.

11. Bogate w błonnik

Porcja pistacji (30 g) dostarcza około 3 g błonnika. To więcej niż w innego rodzaju orzechach. Dzięki temu pistacje skutecznie hamują łaknienie i sprzyjają dietom odchudzającym.

12. Pistacje na anemię

Pistacje zawierają sporo żelaza (3.92 mg/100 g). Z tego względu mogą stanowić pożądany składnik diety osób z anemią, niedokrwistością czy kobiet z obfitymi miesiączkami.

13. Dobre tłuszcze

Orzechy pistacjowe zawierają dużo kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, ich znaczną część stanowi kwas oleinowy, którego jest 32 g na 100 g.

Spożywanie pistacji pomaga utrzymać zdrowe serce.

Badania naukowe potwierdzają, że spożywanie jednej porcji orzechów dziennie w diecie o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych zmniejsza ryzyko chorób serca.

14. Wybieraj pistacje bez soli

Na rynku dostępne są zarówno pistacje w łupinach jak i bez, jak również pistacje naturalne oraz prażone i solone. Najlepiej wybierać te, które nie są poddawane prażeniu, bez dodatku soli oraz posiadające łupinki.

https://bundles.sfd.pl/SFD/2018/1/22/b4188747df554ba99bfa1d3c09d59f3f-small.jpg

Podsumowując, pistacje mogą stanowić smaczną przekąskę, jak również ciekawy dodatek do przygotowania wielu dań. Pistacje są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Znajdziemy w nich sporo tłuszczów jednonienasyconych, witamin z grupy B – zwłaszcza witaminy B6 oraz tiaminy, żelaza, kwasu foliowego, miedzi i manganu.