SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Czy trening z masą ciała jest lepszy od ćwiczeń z ciężarami?

temat działu:

Trening w domu

słowa kluczowe: , , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 7496

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 831 Wiek 23 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 5363
Panowie (i ostatnio panie ) Mam tyle chemii do nauki że naszło mnie po różnych dyskusjach na PRZEPISANIE kilku zdań z "Nagiego wojownika" Pavla Tsatsoulina.

Jedziemy:

"Żaden z tych typów ćwiczeni nie jest lepszy od drugiego. Różnego rodzaju opór w ćwiczeniach ma swoje wady i zalety. Oto jak prezentują się najpopularniejsze typy ćwiczeń.

ĆWICZENIA Z CIĘŻAREM CIAŁA
Podstawową zaletą ćwiczeń ogólnorozwojowych jest ich dostępność. Mógłbym dać ci nienaukowe wyjaśnienie dotyczące naturalności takiego treningu lub pseudonaukowo tłumaczyć to na bazie otwartych i zamkniętych łańcuchów kinetycznych, ale tego nie zrobię. Podstawową zaletą ćwiczeń z masą ciała jest to, że można je stosować wszędzie i o każdej porze.

Ćwiczenia te wpływają na utrzymywanie funkcjonalnej masy i zdrowej budowy ciała. Można być świetnym w wyciskaniu na ławeczce i jednocześnie narażonym na zawał serca. Nie grozi ci to, kiedy robisz pompki na jednej ręce. Nie można mieć wysokiego współczynnika siły do masy ciała, jesli jesteś grubym klockiem (choćby i napakowanym)

Największą wadą ćwiczeń z masą ciała jest to, że nie pozwalają wykonywać ruchów ciągnących, które wymagają pracy całego ciała, takich jak martwy ciąg, rwanie czy zarzucanie. Ruchy takie są podstawą treningu w większości dyscyplin sportu. Choć można rozwinąć mięśnie dolnych pleców, pośladkowe, dwugłowe uda i łydki przy pomocy wypychania bioder do góry, odchyleń tułowia lub unosząc nogi do tyłu w pozycji leżącej na ławeczce, jednak ćwiczenie mięśni a ćwiczenie ruchów to dwie inne sprawy.

W uznanej rosyjskiej pozycji "Rocznik Bokserski" zaleca się wykonywanie eksplozywnego rwania ciężaru równego masie ciała ćwiczącego. Frank Shamrock potwierdził to wszystko w wywiadzie z Mike'em Mahlerem, RKC Sr.: "Rwanie buduje siłę eksplozywną od palców stóp w górę. W MMA wszystko zaczyna się od palców stóp a kończy na dłoniach. Jesli potrafisz napiąć ciało i skierować energię do góry, to możesz też wysłać ją w różne miejsca, ciało zapamieta to i będzie silne w danym ruchu. To bardzo podobne do uderzenia.

SZTANGI
Sztanga pozwala unosić duże ciężary. To wielka frajda. Nie ma nic lepszego od wykonywania martwego ciągu ze sztanga wygiętą od obciążenia.

Poza mobilizowaniem testosteronu, prawdziwą zaletą tego sprzętu jest to, że można dokładnie określić jego opór. Łatwo jest wyliczyć np. 82,5% maksymalnego ciężaru, jaki możesz unieść w jednym powtórzeniu. Dlaczego to ważne? Bo możesz wtedy określić cykl siłowy-wielotygodniowy program ze ściśle określonym obciążeniem, zakończony próbą pobicia własnego rekordu. Łatwo stosować się do takiego programu i jest bardzo skuteczny.

Cykle nie działają dobrze z innymi tradycyjnymi źródłami oporu. Hantle nie dają takiej precyzji, nawet jeśli można w nich zwiększyć obxiążenie o 2,25 kg (wzrost z 9 kg do 11,25 to skok wynoszący 25 procent!). Również odważniki są tak projektowane że zwiększanie ciężaru odbywa się dość raptownie. Także ćwiczenia z masą ciała nie pozwalają tak precyzyjnie zmieniać dźwigni, z jakiej korzystasz, jak ma to miejsce w przypadku sztangi.

HANTLE
Hantle dodają element balansowania oraz pozwalają bardziej równomiernie ćwiczyć obie strony ciała. Ich wada jest to, że trzeba całego ich mnóstwa, przez co zajmują dużo miejsca i wydaje się na nie sporo kasy. Dobrym wyborem są hantelki z możliwością zwiększania ciężaru przez dokładanie talerzy. Upewnij się, że kupujesz je od dobrej firmy, w USA np. CENZURAREKLAMOWA Nie chciałbyś, żeby podczas treningu się rozleciały i spadły ci na głowę!

Hantle niezbyt nadają się do wielu wartościowych ćwiczeń. Silna osoba będzie mieć np. problem z dobrym treningiem nóg. Są znacznie za lekkie do martwego ciągu, nie można ich zarzucać z przodu na ramiona podczas przysiadów i nie mozna wygodnie trzymać ich podczas pistoletów.

ODWAŻNIKI
Nie spotkałem jeszcze człowieka, który po spróbowaniu treningu z odważnikami, nie stwierdził, że jest to najlepszy sposób na uzyskanie siły. Dennis Kosłowsky, DC, RKC, srebrny medalista olimpijski w zapasach, powiedział: "Ćwiczenie z odważnikami jest jak podnoszenie ciężarów razy dziesięć. Gdybym poznał Pavla we wczesnych latach 80., mógłbym zdobyć dwa złote medale. Mówię poważnie."

Budowa odważnika, składającego się z grubego uchwytu oddalonego od środka ciężkości, sprawia, że przyżąd ten ma wiele wyjątkowych atutów. Gruba i gładka rączka oraz dynamiczny charakter ćwiczeń wyrabiają potężny uścisk i mocne nadgarstki. Rwanie z odwróceniem odważnika jest jednym z wielu zabójczych ćwiczeń na przedramiona. Oddalony środek ciężkości przyczynia się do zmaksymalizowania siły, elastyczności i dobrej kondycji barków. Odważnik świetnie też nadaje się do przerzucania z jednej ręki do drugiej, pozwalając na wprowadzenie do treningu wielu ćwiczeń żonglerskich, które są zalecane przez Komisję Wychowania Fizycznego Federacji Rosyjskiej. Ćwiczenia takie rozwijają dynamiczną siłę, uodporniają ciało na urazy oraz pozwalają mięśniom na prace pod różnymi kątami - w odróżnieniu od konwencjonalnych ćwiczeń, w których zakres ruchu przebiega zwykle w jednej lini.

Kolejną zaletą treningu z odważnikami jest to, że nie ma potrzeby zwiększania obciążenia. Można stopniowo podnosić poziom trudności na inne sposoby, np. w przysiadzie z obiążeniem na plecach można trzymać uchwyt odważnika łopatkami (z hantlą tego nie da się zrobić)(A ja sobie w ogóle tego nie wyobrażam). Podczas przysiadów obciążenie możesz też trzymać z przodu, na klatce piersiowej, czego nie zrobisz z hantlami, a próbując próbując taką sztukę ze sztangą, ryzykujesz nadwyrężenie nadgarstków. Można też wykonywać przysiady z ciężarem trzymanym z tyłu poniżej linii bioder (znów nie zrobisz tego z hantlami), jak również odważniki można wykorzystać w robieniu pistoletów (trzymasz obciążenie z przodu, za "rogi").

Jak widac pojedynczy odważnik daje wiele niezrównanych możliwości rozwijania siły nóg bez potrzeby kupowania drogich i zajmujących dużo miejsca sztang i stojaków na nie. Dlatego odważniki określa się jako "proste technicznie, ale bardzo dobrze pomyślane rozwiązanie dla sił specjalnych".

Jako że sam ćwiczę z odważnikami, uczę tego innych i robię na tym pieniądze, mógłbym jeszcze długo mówić o tych przyrządach. Ale chyba już wiesz co mam na myśli. Rosyjskie odważniki pozwalają na prawdziwe "treningi z jajami".
^
^
^
^
Nie będę oceniał wszystkich urządzeń do budowania siły, jakie są na rynku. Dałem ci przegląd kilku najważniejszych.

Ostatnia sprawa: jeśli uprawiasz jakiś sport, możesz potrzebować ściśle określonego rodzaju oporu, np. gimnastyk musi bazować na ćwiczeniach z masą ciała, a ciężarowiec nie obejdzie się bez sztangi.
^
^
^
^
DLACZEGO ŚRODOWISKO SZTUK WALK (albo społeczność naszego działu TAK ZAWZIĘCIE DYSKUTUJE, CZY ĆWICZENIA Z MASA CIAŁA SĄ LEPSZE OD TRENINGU Z CIĘŻARAMI?
Ponieważ kwestię rodzaju oporu myli się z układem treningu: liczbą serii, powtórzeń, czasem odpoczynku, tempem itp.

W ramach tej głupiej dyskusji trening trójbojowy i wielokrotne wymachiwanie mikroskopijną hantlą na triceps wrzucane są do tej samej kategorii "treningu siłowego". Równie myląca jest etykieta "treningu z masą ciała", biorąc pod uwagę, że pistolety z jednosekundowym zatrzymaniem mają zupełnie inny wpływ na ciało niż zwyczajne przysiady. To dwie różne rzeczy. Pistolet wpływa na ciało trochę tak, jak przysiady ze sztangą - z małą liczbą powtórzeń i dużym ciężarem - zupełnie inaczej niż wiele powtórzeń zwykłych przysiadów.

Nie myśl o tym skąd bierze się opór. Skoncentruj się na tym, jaką siłę masz rozwinąć. Wojownik, w odróżnieniu od biegacza czy ciężarowca, potrzebuje kombinacji różnych rodzajów siły i wytrzymałości.

Jeśli widzisz trójboistę, kiepsko radzącego sobie na macie czy ringu, nie znaczy to że sztanga czy trening dużymi ciężarami nie nadają się dla kogoś kto chce walczyć. Trening trójboisty składa się tylko wokół rwania i podrzutu (?chyba dwuboisty?), a przecież jeśli myśli się o walce, nie można zapominać o innych elementach, podtypach siły, wytrzymałości czy umiejętnościach. Jakow Zobnin, mistrz świata w na"najtwardszym stylu karate" - Kyokushinkai - robi na tyle nisko przysiady z ciężarem 225 kg, że mógłby spokojnie startować z zawodach w podnoszeniu ciężarów, mimo że ma wzrost koszykarza. Ale Jakow ćwiczy też siłę maksymalną, robiąc 25 trudnych podciągnięć, wykonuje eksplozywne pompki itp.
^
^
^
Podsumowując, dyskusja, który rodzaj obciążenia jest lepszy - sprzęt czy masa siała - to durne gadanie. Ważne jest, by określić rodzaje sił, których wymaga twój styl, i wszystkie rozwinąć przy użyciu dostępnych środków. Trenuj z niską liczbą powtórzeń i wysokim napięciem, zgodnie z zaleceniami Nagiego Wojownika czy Power to the people!, tak by zwiększyć siłę maksymalną. I nie zapominaj o wytrzymałości. Dla twojej informacji, książka The Russian Kettlebell Challenge zawiera kompletny plan treningu siłowego na potrzebny sztuk walk. Wystarzy dodać umiejętności i skopiesz im tyłki!"
"Nagi Wojownik: Pavel Tsatsouline

Pytania?
1

www.facebook.com/ZaHoryzont  <--- Trochę o podróżach.

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 805 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 10721
mam pytanie czy cwiczenie z ekspandor guma jest pelnowartosciowe jak cycek z kurczaka z salata dla najked fajtera?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 831 Wiek 23 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 5363
Wiesz, nie ćwiczyłem z ekspanderem nigdy osobiście, a nie wiem również jak wartościowy jest cycek z kurczaka z sałatą dla naked fajtera. Może ktoś bardziej kompetentny się wypowie. Chyba że nie zrozumiałem jakiegoś głęboko ukrytego przekazu?

www.facebook.com/ZaHoryzont  <--- Trochę o podróżach.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
QUEBLO Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1073 Napisanych postów 28845 Wiek 34 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 257334
Można być świetnym w wyciskaniu na ławeczce i jednocześnie narażonym na zawał serca. Nie grozi ci to, kiedy robisz pompki na jednej ręce

a z ciekawosci zapytam,dlaczego?

Nie można mieć wysokiego współczynnika siły do masy ciała, jesli jesteś grubym klockiem (choćby i napakowanym)

można. Wielu trójboistów z ciężkich kategorii czy strongmenów to grubaski z brzuchami, a ciężary targają kilkukrotnie większe od swojej masy.

Jakow Zobnin, mistrz świata w na"najtwardszym stylu karate" - Kyokushinkai - robi na tyle nisko przysiady z ciężarem 225 kg, że mógłby spokojnie startować z zawodach w podnoszeniu ciężarów, mimo że ma wzrost koszykarza.

to ze robi nisko siady(zapewne chodzi mu o ATG) nie znaczy jeszcze ze byłby dobrym dwuboistą

Ale Jakow ćwiczy też siłę maksymalną, robiąc 25 trudnych podciągnięć,

podciąganie na ilość,nawet w trudnych wersjach, to ćwiczenie siły wytrzymałosciowej.



edit: ale to tak se z zasady wypunktowałem. Ogólnie to dobre podejscie do tematu,bez szukania jedynego złotego środka,co należy pochwalić.
Nawet SOGa dam.

Zmieniony przez - QUEBLO w dniu 2011-06-01 10:38:25

"Będąc na diecie najważniejsze jest, by wieczorem zasnąć, zanim się zechce żreć"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10735 Napisanych postów 45922 Wiek 25 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
"Żyj i pozwól żyć innym"
Jeśli ktoś wybiera ćwiczenia z masą własnego ciała ok, jego sprawa, jeśli ktoś inny wybiera sztangę - proszę bardzo, jego wybór. Niestety obawiam się, że znajdzie się jeszcze kilka osób, które będą na siłe próbowały udowodnić, że ich pogląd jest jedynym słusznym.

Zmieniony przez - Massabitt w dniu 2011-06-01 12:55:08
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 831 Wiek 23 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 5363
Dzięki.
@QUEBLO
To nie jest mój tekst, ale na postaram się odpowiedzieć na Twoje zapytania:
a z ciekawosci zapytam,dlaczego?
Moim zdaniem, chodzi o to, że można być świetnym w wyciskaniu na ławce płaskiej, nawet będąc otyłym i mając zdecydowaną nadwagę, co jest jednym z czynników narażających na zawał serca. Nie potrafię wyobrazić sobie natomiast otyłej (?bardzo otyłej? osoby wykonującej pompki jednorącz.
można. Wielu trójboistów z ciężkich kategorii czy strongmenów to grubaski z brzuchami, a ciężary targają kilkukrotnie większe od swojej masy.
Tu nie dyskutuję
podciąganie na ilość,nawet w trudnych wersjach, to ćwiczenie siły wytrzymałosciowej.
Szczerze mówiąc, to znając publikacje Pavla, doszukiwałbym się tutaj błędu tłumacza, bo mi też to nie pasowało (zwłaszcza że na początku książki z której pochodzi tekst, sam autor wyróżnia różne typy siły)
Także zawsze trzeba mieć w głowie sito i niczego nie można traktować jako prawdę bezwzględną

www.facebook.com/ZaHoryzont  <--- Trochę o podróżach.

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

SW + Ocena treningu

Następny temat

Bardzo proszę o poradę