Wykorzystanie treningu interwałowego znalazło szybko swoich zwolenników ze względu na ekonomię czasu. Jest to zazwyczaj krótki i intensywny wysiłek, który swoją skutecznością przybliża osoby trenujące do wymarzonej sylwetki.

Wysiłek ten posiada jeszcze jedną ważną zaletę, a mianowicie wspomaga produkcję hormonów anabolicznych.  

Badanie

Naukowcy z Izraela opublikowali wyniki badania, w którym 12 graczy piłki ręcznej w wieku od 17 do 25 lat zostali poproszeni o wykonanie dwukrotnie treningu interwałowego na bieżni, składającego się z czterech sprintów.

Różnica pomiędzy sesjami treningowymi dotyczyła czasu sprintu i długości odpoczynku:

  • bieg pierwszy to 100 m sprintu, 2 minuty odpoczynku, 200 m sprintu, 3 minuty odpoczynku, 200 m sprintu, 2 minuty odpoczynku, kończąc sprintem na 400 m.
  • bieg drugi to 400 m sprintu, 4 minuty odpoczynku, 300 m sprintu, 3 minuty odpoczynku, 200 m sprintu, 2 minuty odpoczynku, kończąc 100 m sprintem.

Krew była analizowana podczas wysiłku i godzinę po zakończonym treningu.

interwałowy

Wyniki

Interwały o charakterze malejącym dały najlepszy rezultat, jeżeli chodzi o ilość wytwarzanego hormonu wzrostu, jak i kwasu mlekowego.

Pozostałe parametry, jak poziom kortyzolu, testosteronu, IGF-1 i IGF-BP-3, białek prozapalnych wzrosły na takim samym poziomie w obu grupach.

Wnioski

Wykorzystanie treningu interwałowego o malejącym charakterze wysiłku powoduje wzrost poziomu hormonu wzrostu. Co więcej, badani zostali zapytani o poziom zmęczenia pomiędzy treningami. Wskazywali oni, że trening o charakterze malejącym był mniej wymagający.

Źródło: J Strength Cond Res. 2011 Aug; 25 (8): 2161-9.