Po intensywnym treningu organizm zużywa dodatkową energię. Naukowcy podejrzewają, że z tego powodu trening siłowy może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i postanowili zbadać, jakimi sposobami można jeszcze bardziej zwiększyć spalanie po treningu. Według naukowców z California State University, jedną z tych metod jest spożywanie kofeiny przed rozpoczęciem treningu siłowego.

EPOC

Po wymagającym treningu komórki mięśniowe muszą się zregenerować. Muszą one uzupełnić rezerwy fosforanu kreatyny i glikogenu i przywrócić ich równowagę. To kosztuje organizm sporo energii, a dochodzi do tego jeszcze energia wydatkowana na odbudowę uszkodzonych białek mięśniowych. Naukowcy mierzą ten zwiększony wydatek energetyczny mierząc zużycie tlenu. Kiedy zużycie tlenu jest wyższe, mówi się o zwiększonej powysiłkowej konsumpcji tlenu, czyli EPOC.

Już w 1989 r. naukowcy wykazali, że kofeina podniosła EPOC u niewytrenowanych kobiet po treningu cardio. 

Pojawia się jednak pytanie, czy taki sam efekt wystąpi po treningu siłowym? Aby odpowiedzieć na to pytanie naukowcy opracowali badanie, w którym wzięło udział 14 doświadczonych sportowców w wieku od 18 do 34 lat.

kofeina

Badanie

Uczestnicy badania mieli rozpisany plan treningu siłowego angażującego całe ciało podczas jednej sesji (FBW - full body workout). Wykonali ten sam trening dwukrotnie - raz wzięli przed treningiem placebo, a innym razem dostali 6 mg kofeiny na każdy kilogram masy ciała. Przez 2 dni przed rozpoczęciem badania uczestnicy nie spożywali produktów z kofeiną.

Wyniki

Suplement kofeiny zwiększył intensywność treningu oraz podniósł wydatek energetyczny po treningu aż o 15%, a także zmniejszył RER. Oznacza to, że organizm czerpał mniej energii z węglowodanów, a więcej z tłuszczów.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21297558