Najstarsze wyprawy morskie : według znalezisk archeologicznych i antropologicznych miały miejsce około 40000 lat p.n.e. Na dwuosobowych łodziach zbliżonych konstrukcja do canoe lub kajaka Aborygeni wędrowali z Nowej Zelandii do Australii.
Najstarsze wiosło : pochodzi z około 7600 roku p.n.e. Jego 16-to calowy fragment znaleziono w Star Carr (Wielka Brytania).
Najstarszą jednostka pływającą jest sosnowa "dłubanka" znaleziona w Pese (Holandia), licząca sobie 8300 lat.
Najstarsza łódź : 40-tonowy jacht zwany Królewskim Statkiem Cheopsa, odnaleziony w pobliżu wielkich piramid w Egipcie. Budowa : 2515 r.p.n.e. Długość 42,6 m.
Najstarszy wrak : fragmenty statku handlowego z rejonu Cykladów, odnalezione 1975 roku w pobliżu wyspy Hydra (Grecja). Znalezisko pochodzi z 2450 r.p.n.e.
Najstarszy eksperymentaly statek parowy : 180-tonowy francuski PYROSCAPHE, na którym markiz Jouffroy d'Abbans w roku 1783 przepłynął rzekę Saone w poblizu Lyonu. Para wodna napędzała układ mechaniczny wioseł.
Najstarszy statek parowy : brytyjski CHARLOTTE DUNDAS zbudowany w latach 1801-02, wykorzystywany na rzecze Clyde i pobliskich kanałach. Silnik parowy konstrukcji Jamesa Watta, napęd - koło łopatkowe.
Najstarsza pływająca jednostka parowa : SKIBLANDER z roku 1856, z kołem łopatkowym. Zbudowana w Szwecji, eksploatowana aktualnie w Norwegii po dwóch generalnych remontach - przebudowach, pływa na jeziorze Mjosa.
Najstarsza śruba okrętowa : model opatentowany w roku 1836 w Anglii przez sir Francisa Smitha, właściciela ziemskiego.
Najstarszy statek z napędem śrubowym : 15-metrowy kuter BERTHA o wyporności 48 ton, zbudowany w roku 1844 według planów I.K.Brunela. Aktualnie w Exeter Muzeum w Devon. Z tego samego okresu pochodzi inny kuter parowy, 12-metrowy DOLLY, którą w 1962 roku podjęto z morza po 67 latach od zatonięcia i wyremontowano. Aktualnie na jeziorze Windermare w Anglii, już jako eksponat muzealny.
Najstarszy żaglowiec rejowy : odnowiony w latach 1981-82 statek hiszpański CIUDAD DE INCA, który zbudowano w pobliżu Barcelony w roku 1856. Długość 32 metry, wyporność 127 ton. Aktualnie eksploatowany przez Towarzystwo Kliprowe z hrabstwa Kent.
Największy żaglowiec : FRANCE II (5806 ton) zbudowany w stoczniach Bordeaux w roku 1911. Kadłub stalowy, 5 masztów (cztery z ożaglowaniem rejowym), bark długości ponad 123 metrów. Napęd pomocniczy : dwie maszyny parowe. Zatonął w 1922 roku.
Największa liczba masztów : znajdowała się na amerykańskim statku THOMAS W.LAWSON (5218 ton wyporności). Zbudowany w USA w 1902 roku statek miał 7 masztów. Zatonął w czasie grudniowego sztormu na kanale La Manche w 1907 roku.
Największy żaglowiec współczesny : KRUZENSZTERN (ex PADUA), rosyjski 4-masztowy bark, 3545 BRT, długość 115,2 m, szerokość maksymalna 14,3 m, zanurzenie 7m, pow.żagli 3700 m kw, załoga 70 osób, uczniów 200. Statek szkolny. Zbudowany w 1926 roku dla armatora flotylli żaglowej okrążał Horn, pobił rekord prędkości na trasie Hamburg-Port Lincoln (Australia) pokonując trasę w 67 dni. W okresie II wojny - hulk we Flensburgu, w 1946 roku przejęty przez Związek Radziecki, przebudowany. Osiąga prędkość do 15 węzłów.
Pozdrawiam. Tomek
"Na tyle jesteś dobry, na ile jest dobry twój najsłabszy punkt"
Pozdrawiam - Tomek