Mika Pauli "Häkä" Häkkinen (ur. 28 września 1968 r. w Helsingin maalaiskunta) - fiński kierowca wyścigowy, dwukrotny Mistrz Świata Formuły 1 w sezonach 1998 i 1999.
Mika jest synem Harriego, prezentera radiowego i dorywczo kierowcy taksówki oraz Aili Häkkinen, która pracowała jako sekretarka. Ma siostrę Ninę, która prowadziła internetową stronę fanów brata, aż do jej zamknięcia w 1998 r. Häkkinen jest żonaty z Erją Honkanen. Razem mają dwójkę dzieci: syna Hugo Ronana (ur. 11 grudnia 2000 r.) i córkę Ainę Julię (ur. 12 maja 2005 r.). Od 1991 r. mieszka w Monte Carlo, ale ma domy we Francji i Finlandii.
Jak większość mistrzów wyścigów samochodowych ścigał się w seriach kartów już w wieku pięciu lat. Wygrywał w regionalnych i narodowych mistrzostwach zanim przeszedł do pełnowymiarowych maszyn. Po zdobyciu mistrzostwa Brytyjskiej Formuły 3, dołączył do teamu Lotus, startującego w Formule 1.Swoją karierę rozpoczął w sezonie 1991. Jeździł dla stajni Lotus.
Do teamu McLaren przeszedł na sezon 1993. Najpierw był tylko kierowcą testowym, w sezonie 1993 wystąpił tylko w trzech eliminacjach. Podczas swojego pierwszego wyścigu zaskoczył wszystkich kwalifikując się przed Ayrtonem Senną na trzeciej pozycji, wyścigu jednak nie ukończył. Jego kolejnymi partnerami z zespołu byli: Martin Brundle, w sezonie 1994, Mark Blundell, w sezonie 1995 i David Coulthard, który był jego partnerem w latach 1996-2001.
Podczas testów przed Grand Prix Australii w 1995 r. uległ poważnemu wypadkowi i omal nie stracił życia. W śpiączce został przewieziony do szpitala, na drugi dzień odzyskał jednak przytomność i okazało się, że nie doszło do żadnych komplikacji.
Na pierwsze zwycięstwo musiał czekać aż do roku 1997, wtedy wygrał Grand Prix Europy. W roku 1998 dzięki wygranym w ośmiu z szesnastu eliminacji zdobył tytuł mistrza świata, a w roku 1999 udało mu się to powtórzyć wygrywając pięć eliminacji.
Po nieudanej walce z Michaelem Schumacherem w sezonach 2000 i 2001, Mika postanowił zrezygnować z występów w sezonie 2002. Początkowo miała to być tylko roczna przerwa, ale w środku sezonu ogłosił, że wycofuje się z rywalizacji. Jego miejsce w zespole zajął inny Fin, Kimi Räikkönen.
W przeprowadzonej w 2000 r. ankiecie czytelników niemieckiego magazynu sportowego w, Häkkinen, zdobywając 35% głosów, został wskazany jako najbardziej lubiany kierowca. W tej samej ankiecie Michael Schumacher uzyskał 25% głosów.
Osiągnięciami, w okresie po śmierci Ayrtona Senny, ustępuje tylko Schumacherowi.
Od roku 2005 startował w niemieckiej serii samochodów turystycznych (DTM), w samochodach marki Mercedes-Benz. W swoim debiutanckim wyścigu zajął 8 pozycję, a już w trzecim wywalczył pole position i wygrał wyścig.Starty w DTM zakończył z końcem sezonu 2007.
Po zakończeniu kariery w Formule 1 wielokrotnie pojawiały się doniesienia o powrocie Häkkinena. Fin łączony był z posadą w zespole Williams w sezonie 2004, w którym miałby zastąpić Montoyę przechodzącego do McLarena.Rok później wiązany był z posadą w zespole BMW Sauber.Pod koniec sezonu 2006 wiązano go ponownie z McLarenem. Magazyn Autosport donosił o testach w symulatorze, które Häkkinen przeprowadzał w listopadzie. Spekulacje ukróciło ogłoszenie Lewisa Hamiltona kierowcą zespołu. Mika był jednak ciągle wiązany z inną rolą w zespole.
Ostatecznie Häkkinen powrócił za kierownicę samochodu Formuły 1 podczas testów na torze Circuit de Catalunya 30 listopada 2006 r. - poprowadził McLarena MP4-21. Przejechał 79 okrążeń, ale jego najlepszy czas był o 3 sekundy gorszy od czasów regularnych kierowców.
Chyba najsłynniejszy manewr wyprzedzania w historii F1-Spa 2000
źródło: wikipedia.org,youtube.com
Zmieniony przez - BC_ w dniu 2009-10-09 23:15:13