SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Powtórzenia do upadku mięśniowego

Mam pytanie czy robiąc 3 serie po 12 czy 15 powturzeń ostatnie ma być do upadku w ostatniej serii czy może być w tych trzech, i czy jak się zrobi blisko upadku też będzie git, albo jak robie te 12 powturzeń w trzeciej serii i mogę więcej by był upadek to czy robić więcej ?????

Kayte 18 marca 2024
Ekspert odpowiada

Witaj!

Liczba powtórzeń w serii zależy głównie od Twojego celu treningowego. Hipertrofia mięśniowa (zwiększenie masy mięśniowej), zazwyczaj wykonuje się w granicach od 6 do 12 powtórzeń. Ilość serii około 3 roboczych jest już sporą objętością jak na jedno ćwiczenie. Oczywiście zależy to od całości planu, doboru ćwiczeń itd. Inaczej będzie, gdy wykonamy 3 serie wyprostów na czwórki, a inaczej 3 serie robocze przysiadów.

Polecamy również: Ile powtórzeń w serii i jaka objętość treningowa w tygodniu?

Jak wskazują badania:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6950543/
Ciężar w takich seriach roboczych powinien mieścić się w granicach 70-85% ciężaru maksymalnego. Czyli takie serie są dość wymagające, jednak nie muszą być każdorazowo wykonane do upadku. Ważne by były ciężkie, możesz tutaj zachować około 2 powtórzeń zapasu. 

Odpoczynek między seriami powinien wynosić od 30 do 90 sekund, aby utrzymać intensywność na optymalnym poziomie. Inaczej to wygląda w przypadku budowania siły, jednak chcąc pobudzić procesy hipertroficzne, warto tutaj utrzymywać intensywność treningu na dość wysokim poziomie. 

Jeśli w trzeciej serii wykonujesz 12 powtórzeń i masz jeszcze energii, możesz spróbować zrobić więcej. Jednak zawsze słuchaj swojego ciała i unikaj przeciążenia. Pamiętaj, że jakość wykonania jest ważniejsza niż ilość powtórzeń. Na następnym treningu możesz skorygować ciężar i go zwiększyć, skoro jest jeszcze zapas mocy.

Ja zazwyczaj wykonuje serie tak, jak opisałem w poniższym artykule:

Polecamy również: Jak planować progresję w treningu na masę?

 

Tomasz Maciołek Fizjoterapeuta 20 marca 2024
0
Zawarte treści mają charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny oraz mogą zawierać lokowanie produktu. Starannie dbamy o ich merytoryczną poprawność. Niemniej jednak, nie mają one na celu zastępować indywidualnej porady u specjalisty, dostosowanej do konkretnej sytuacji czytelnika.