SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Jaki wpływ ma gotowanie na ilość białka w produkcie

Mam pytanie dotyczące pewnej kwestii, przykładowo jeżeli mamy 100g danego produktu dajmy za przykład fasolę i posiada 21g białka, to czy gotowanie jej wpłynie na zmniejszenie ilości białka? Jeżeli tak, to jak należy wliczać to w bilans?

DafkaWolf 30 kwietnia 2021
Ekspert odpowiada

Witaj!

Jest to bardzo często zadawane pytanie w kontekście produktów surowych i tych po obróbce termicznej. Na wstępie należy zaznaczyć, że białko jest bardzo stabilne i nie następują poważne jego straty na skutek obróbki termicznej, tak jak ma się to w przypadku np. witamin. 

A z Twoją fasolką będzie tak... 

Skoro włożysz do garnka 100 g surowej fasolki o jakiejś tam zawartości białka i innych makroskładników, to po ugotowaniu ta ilość fasoli nadal zachowa swoją wartość kaloryczną, makroskładniki i w tym oczywiście ilość białka. Straty nie będą istotne. I niewiele ma tu do rzeczy zmiana wagi po ugotowaniu. 

Tak samo będzie z produktami suchymi np. ryżem. 100 g surowego ryżu ma ok. 370 kcal. Ten ryż po ugotowaniu nadal będzie miał tyle samo kalorii, niezależnie od tego ile będzie ważył. Oczywiście waga może być bardzo różna, a związane jest to z ilością wody, jaką wchłonie ryż w związku z czasem gotowania. 

Kolejny przykład: 

Jeśli weźmiesz 100 g soczewicy i odczytasz z tabeli, że 100 g suchych ziaren soczewicy ma 20 g białka, to po ugotowaniu będzie miała ona nadal tyle białka, mimo że nie będzie ona już ważyła 100 g, tylko np. 300 g i wtedy te 300 g ugotowanej soczewicy nadal będzie miało w całej swojej objętości te 20 g białka.

Oczywistym jest, że wchłonięta woda nie podnosi kalorii w produkcie, tylko zwiększa jego wagę. 

Za regułę przyjmij, że wartość produktów zawsze obliczamy przed obróbką termiczną. 

Na koniec dodam jeszcze, że po obróbce termicznej białko zyskuje na przyswajalności. Także nie martw się o jego jakość. 

Inez Gorońska Mistrzyni Polski 30 kwietnia 2021
0
Zawarte treści mają charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny oraz mogą zawierać lokowanie produktu. Starannie dbamy o ich merytoryczną poprawność. Niemniej jednak, nie mają one na celu zastępować indywidualnej porady u specjalisty, dostosowanej do konkretnej sytuacji czytelnika.