Czy wiesz, że rak jelita grubego, rak okrężnicy lub odbytnicy jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci z powodu raka, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet? Na szczęście liczba zgonów spada dzięki lepszemu badaniu przesiewowemu i ulepszonemu leczeniu tych nowotworów. Mimo wszystko statystki te są niepokojące.

Ryzyko rozwoju raka jelita grubego rośnie u osób w wieku poniżej 50 lat. To alarmujące, ponieważ badania przesiewowe na raka jelita grubego nie są rutynowo przeprowadzane u osób przed ukończeniem 50 lat chyba, że dana osoba jest narażona na wysokie ryzyko z powodu genetyki lub innych chorób.

Niestety choruje coraz więcej mężczyzn i kobiet w wieku 30 – 40 lat. Osoby urodzone po 1990 r. mają dwukrotnie większe ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i cztery razy większe ryzyko rozpoznania raka odbytnicy w stosunku do osoby urodzonej przed 1950 r. Pojawia się pytanie: co można zrobić, aby zmniejszyć ryzyko?

Badania przesiewowe

Najlepszym sposobem obniżenia ryzyka raka jelita grubego jest badanie przesiewowe. Jeśli nie podoba ci się pomysł kolonoskopii, istnieje nowy test o nazwie Cologuard, który może wykrywać raka w okrężnicy i odbytnicy za pomocą markerów DNA. Ten test jest całkowicie nieinwazyjny. Tak więc, badanie przesiewowe powinno być na szczycie listy, jako środek zapobiegania rakowi jelita grubego i odbytnicy, ponieważ może wykryć polipy, dzięki czemu można je usunąć zanim staną się złośliwe.

Można się zastanawiać, jakie inne kroki można podjąć, aby kontrolować swoje ryzyko. Na przykład, wiemy, że dieta jest czynnikiem, który wpływa na rozwój raka okrężnicy i odbytnicy. Przyjrzyjmy się, jaką dietę stosować, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby.

Stosuj dietę przeciwzapalną

Badanie opublikowane w czasopiśmie JAMA Oncology wykazało, że spożywanie produktów pro zapalnych wiązało się z większym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Jak wiadomo, zapalenie jest siłą napędową stojącą za wieloma problemami zdrowotnymi, w tym niektórymi postaciami raka. Badanie, w którym wzięło udział ponad 121 000 dorosłych mężczyzn i kobiet od 25 r.ż. wykazało, że kobiety, które spożywały produkty prozapalne były o 22% bardziej podatne na rozwój choroby podczas, gdy podobna dieta zwiększyła ryzyko u mężczyzn o 44%.

Wcześniejsze badania wykazały, że leki przeciwzapalne, w tym NLPZ i kwas acetylosalicylowy wiążą się ze zmniejszonym ryzykiem tego typu nowotworu.

Można się zastanawiać, które pokarmy są prozapalne, a które nie? W badaniu za pro zapalne uznano przetwory mięsne, słodkie napoje i oczyszczone ziarna. Natomiast nieskrobiowe warzywa, herbata i kawa zostały sklasyfikowane, jako przeciwzapalne. Te pokarmy i napoje zawierają wiele fitochemikaliów, które pomagają zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne komórek i zmniejszyć stan zapalny.

Uczestnicy, którzy zjadali więcej pokarmów prozapalnych i mniej pokarmów przeciwzapalnych, byli bardziej narażeni na raka okrężnicy. To nie pokazuje, że dieta prozapalna powoduje raka jelita grubego, a jedynie, że istnieje związek

Inne czynniki dietetyczne, które mogą wpływać na ryzyko raka okrężnicy

Przeczytaj koniecznie: Stany zapalne - 10 najlepszych produktów, które je zwalczają

dieta skrobia

Błonnik

Jednym z elementów diety, który badacze badali w przeszłości, jest błonnik (włókno pokarmowe). Dieta bogata w błonnik obniża ryzyko raka okrężnicy i odbytnicy, ponieważ błonnik pomaga zmniejszyć zaparcia i utrzymać prawidłową perystaltykę jelit. Zmniejsza to ilość czasu, w którym żywność i kwasy żółciowe pozostają w kontakcie ze ścianą okrężnicy. Kwasy żółciowe mogą uszkadzać ścianę okrężnicy i ułatwiać powstawanie złośliwego guza lub polipa. Wiele produktów o dużej zawartości błonnika wydaje się działać ochronnie. Wiemy, że nieskrobiowe warzywa są przeciwzapalne. Ponadto badania łączą również diety bogate w produkty pełnoziarniste ze zmniejszonym ryzykiem raka jelita grubego.

Jak wspomniano, przetworzone mięso (kiełbasy, parówki, konserwy) wiąże się z wyższym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego w oparciu o wcześniej omówione badanie JAMA, ale niektóre badania pokazują również związek między nieprzetworzonym czerwonym mięsem a podwyższonym ryzykiem raka okrężnicy i odbytnicy. Warto jeść różnorodnie i część czerwonego mięsa zastąpić w swojej diecie rybami, owocami morza i drobiem.

Sprawdź: Szałwia hiszpańska - idealne źródło błonnika

Dieta bogata w wapń

Diety bogate w wapń mogą zapewniać ochronę przed rakiem okrężnicy. Nie wszystkie badania wykazują związek, jednak jedna z najbardziej miarodajnych recenzji związku między rakiem wapnia i okrężnicy, wykazała ochronny wpływ wapnia na ryzyko raka jelita grubego. Jednym ze sposobów, w jaki wapń może wywierać swoje korzyści jest wiązanie kwasów żółciowych w przewodzie jelitowym i tworzenie kompleksów, które utrzymują kwasy żółciowe i zmniejszają ich kontakt z wyściółką okrężnicy.

Alkohol

Według National Cancer Institute ryzyko zachorowania na raka jelita grubego wzrasta o 7%. Ograniczenie lub wyeliminowanie alkoholu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu nowotworów, w tym raka przełyku, piersi, wątroby, raka głowy i szyi.

Inne czynniki

Poza dietą, dwoma z najważniejszych nawyków, które mogą obniżyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, jest regularna aktywność fizyczna i utrzymanie zdrowej masy ciała. Otyłość i siedzący tryb życia są dwoma ustalonymi czynnikami ryzyka dla różnych nowotworów, w tym raka okrężnicy i odbytnicy.

Poznaj historię swojej rodziny! Jeśli rak jelita grubego był obecny w twojej rodzinie, być może będziesz musiał poddać się badaniu przesiewowemu na polipy i raka okrężnicy wcześniej, niż jest to przeciętnie zalecane.

Komentarze (1)
AnusaDocta

Na pewno należy ograniczyć mięso, nabiał i alkohol. Do tego dochodzą genetyczne skłonności więc po 30 tym roku życia badania markerów

0