Urazy, bóle mięśniowe, przeciążenia i kontuzje to nierozerwalni towarzysze sportów. Niezależnie od tego, jaką dyscyplinę uprawiamy, czy na jakim poziomie zaawansowania, tego typu sytuacje, jak niewydolność tkanek, czy ich “zużycie” się zdarzają. Raczej trzeba je wpisać w sportowy żywot, niż próbować unikać wiedzy na ich temat. Wczesna diagnoza, podejmowanie leczenia, pozwala stosunkowo szybko uporać się z problemami pozwalając szybko wrócić do treningów.

Jedną z częstszych przypadłości jest ból kolana, który umiejscowiony jest w jego tylnej części, dole podkolanowym. Poniżej znajdziecie 4 najczęstsze przyczyny bólu kolan w tym miejscu, jak i sposoby na ich rozwiązanie.

1. Tendinopatia mięśni kulszowo-goleniowych

Przypadłość dotyczy przeważnie biegaczy długodystansowych i zazwyczaj ustępuje ona, gdy rozpoczynamy bieg. Objawia się, jako sztywność i łagodny ból w tylnej okolicy kolana. Przyczyną jest nieodpowiednia technika biegu, która utrzymuje się przez znaczny dystans (a co za tym idzie - czas wysiłku), pracując na niewłaściwym zgięciu biodra, które powinno być przywrócone do odpowiedniej długości. Nagromadzone “zmęczenie mięśnia” powoduje jego skrócenie i ból.

Jak sobie radzić? Przede wszystkim Twoja sylwetka wymaga analizy sposobu chodu, jak i techniki biegu. Wyeliminowanie wad postawy, czy skorygowanie techniki biegania pozwoli zapobiegać problemowi w przyszłości. Osoba zajmująca się zawodowo techniką biegu dość szybko wyłapie, które mięśnie pracują nieprawidłowo i na jakim poziomie ruchowym pojawia się problem konieczny do korekcji. Samo poddanie okolicy bólu mobilizacji i uruchomienia tkanek nie wystarczy. Co więcej, mięśnie stabilizujące miednice, jak i zginacze bioder również powinny być poddane wzmocnieniu.

2. Torbiel Bakera

Występowanie torbieli Bakera objawia się zazwyczaj obrzękiem i występowaniem guza za kolanem. Zazwyczaj wyczuć można występowanie torbieli podczas ruchu zginania i prostowania kolana. Palpacyjnie guzek jest, jak mały balonik z wodą, a powstaje z tkanek, które ulegają podrażnieniu w wyniku ciągle powtarzanych tych samych ruchów w cyklu biegowym.

torbiel bakera

Jak sobie radzić? Niestety konieczna jest wizyta u specjalisty, który oceni skalę problemu, jak i zaproponuje leczenie. Zazwyczaj konieczna jest punkcja i odessanie nagromadzonego płynu. Kolejnym krokiem jest zalecenie odpowiednich technik manualnych, które mają na celu złagodzenie tarcia pomiędzy tkankami i zniwelowanie stanu zapalnego.

3. Uszkodzona łąkotka

Łąkotka jest to chrząstka, która znajduje się pomiędzy kością udową a piszczelową, jako forma stabilizacji stawu i jego kompresji. Jej uszkodzenie zazwyczaj ma miejsce, gdy dochodzi do szybkiego, niekontrolowanego ruchu skrętnego lub upadku. Niewielkie uszkodzenie łąkotki zazwyczaj objawia się niewielkim obrzękiem, który pojawia się nawet po 2-3 tygodniach od uszkodzenia. Uszkodzenie ciężkiego kalibru zazwyczaj uniemożliwia bieganie, chód, a nawet czasem blokuje staw.

Jak sobie radzić? Przede wszystkim kolano powinno być poddane profesjonalnej diagnozie, która zazwyczaj wymaga obrazowania MRI. Wykorzystanie schładzania lodem, jak i odpoczynek od ruchu może przynieść ulgę podczas uszkodzenia. Gdy problem z łąkotką jest niewielki, zazwyczaj wdrożenie odpoczynku i ćwiczeń rehabilitacyjnych powinno pomóc. Jednak, gdy uszkodzenie jest poważne wymagana jest interwencja chirurgiczna i szycie łąkotki.

4. Zapalenie ścięgna łydki

Zapalenie zazwyczaj obejmuje ścięgna, jak i górną część mięśnia łydki. Ścięgna mają tendencję do zapalenia, gdy kolano jest wyprostowane, a palce u stóp zgięte grzbietowo (w górę). Problem głównie dotyczy rowerzystów, którzy to mają niedopasowaną odległość siedziska do ruchu obrotowego mechanizmu napędzającego rower. Powoduje to, że ścięgna mięśni łydek ulegają “zmęczeniu”, co powiązane jest z wystąpieniem stanu zapalnego.

Jak sobie radzić? Wykorzystaj odpoczynek, jako główną metodę walki z przypadłością. Dodatkowo zastosuj chłodzenie lodem, co powinno przyspieszyć wygaszenie stanu zapalnego. Co więcej, masuj miejsce obrzęku w kierunku serca, aby przyspieszyć proces gojenia tkanek.

Zainspirowane: http://www.fitnessandpower.com/fitness-and-health/pain-behind-knee